Gonzales Franchise klaar voor haar tweede groeispurt

Toen de eerste Gonzales startte in 1994, was er geen mens die geloofde in het be-staansrecht van een afgelegen restaurant waar de gasten zelf op een barbecue hun maaltijd moesten bereiden.

De gasten kwamen echter in grote aantallen juist voor dit stukje entertainment, terwijl de exploitatievoordelen van dit kokloze en personeelsarme restaurantconcept evident waren. Deze voordelen waren de basis voor de start van de Gonzales Franchise in augustus 2000. Dat eerste Gonzales restaurant beleeft inmiddels haar tweede lustrum, de Gonzales Franchise haar eerste. Na een jaar pas op de plaats maken  en het verder versterken van de formule is Gonzales nu klaar voor de tweede groeispurt in Nederland en het buitenland.

De eerste groeispurt

In het begin van deze eeuw rukte Gonzales vanuit het Zuid-Limburgse Spaubeek in hoog tempo op door geheel Nederland. Na een uiterst succesvolle pilot van 1994 tot 2000 startte de Gonzales franchise roll out in augustus 2000. Zo’n vier jaar later stonden er in Nederland 43 Gonzales restaurants, waar de gasten aan speciale barbecuetafels gezellig en onbeperkt barbecuen voor een vaste prijs per persoon. Gonzales werd daarmee één van de meest succesvol expanderende formules en de tweede restaurantketen van Nederland in termen van vestigingsaantallen. Gelijktijdig werd een master-franchiseformule ontwikkeld voor de lancering van Gonzales in het buitenland.

Goed voorbeeld doet volgen

Gonzales speelde met haar formule al vrij vroeg in op opkomende trends in het con-sumentengedrag. Trends waarbij het belang van het feitelijke eetproduct meer en meer plaats maakte voor het entertainment er om heen, met name in groepsverband. Ook herbergde het Gonzales concept vanaf de start oplossingen voor de typische problemen van horecaondernemers, zoals de personeelskosten en –zorgen, de kok- en locatieafhankelijkheid, de moeilijk voorspelbare inkoop en het margeprobleem. Naarmate deze trends en problemen in de sector steeds duidelijker werden, onder meer  als gevolg van de economische malaise, kwamen er steeds meer concurrenten die hun heil in dezelfde richting zochten: van ‘copy-cats’ en buffetrestaurants tot de wokkers.

Pas op de plaats en formuleversterking

De jaren 2004 en met name 2005 werden moeilijker voor Gonzales. Na de eerste groeispurt heeft franchisegever in 2005 dan ook pas op de plaats gemaakt om de formule en organisatie gereed te maken voor internationalisatie en de toegenomen concurrentie. Aangezien een Gonzales franchisenemer het zich in de goede jaren kon permitteren om slechts drie à vier avonden per week open te zijn, zat er nog grote rek in de om-zetmogelijkheden en capaciteitsbenutting. De basis van het Gonzales concept, ‘Fun & Food around the Fire’, blijft daarin leading:

  • Toevoeging middagconcept voor de kids
    Vanuit deze gedachte is in het najaar van 2005 het middagconcept ‘Gonzales, the Kids’ Pancakeries’ toegevoegd: de barbecue wordt eenvoudig omgetoverd in een zogenaamde. pancakery en de kids kunnen onbeperkt pannenkoeken bakken en ver-sieren. Dit betekent omzet vanuit een hele nieuwe doelgroep op een heel nieuw consumptiemoment, maar met dezelfde margestructuur: de gast doet het zelf.
     
  • Toevoeging choco fondue als dessert
    Geheel in het ‘Fun & Food around the Fire’ concept past ook de introductie van de chocoladefondue als nieuwe dessertervaring, met de Pasen dit jaar. Hiermee beoogt de formule zowel een verhoging van de omzet per gast, als een extra gastentrekker te hebben. Ook hier geldt weer: de gast heeft plezier in het zelf doen.
     
  • Toevoeging vis aan het barbecuemenu
    Met de ontwikkeling van een zogenaamde spiespan maakt Gonzales het voor de komende zomer ook (hygiëne-) technisch mogelijk om zowel vis als vlees boven de-zelfde barbecue te grillen. Met deze marktintroductie vergroot Gonzales haar kansen in de groepenmarkt aanzienlijk.

Webbased Gonzales Management Systeem

Naast de productontwikkeling is in 2005 door franchisegever geïnvesteerd in het vol-ledig webbased maken van het GMS, dat bestaat uit met elkaar communicerende onderdelen:

  • Internet sites
  • Reserveringen
  • Direct marketing
  • Kwaliteitscontrole
  • Interne communicatie
  • Point-of-sale administratie
  • Financiële administratie
  • Inkoop- en verbruiksadministratie
  • Management informatie en controle
  • Gonzales Business Monitor

Hierdoor kan een franchisenemer van achter zijn pc of laptop het zakelijke deel van zijn restaurant runnen. De franchisegever gebruikt het GMS voor controle en aansturing.

Uitbreiding Gonzales marketingtools

De Gonzales Marketing is altijd een van de belangrijkste onderdelen van de formule en van de franchise services geweest. Met het webbased maken van het GMS zijn ook de e-marketingtools verder uitgebreid, zoals de herhalingsbezoek stimulator, de feestdagen e-mailings naar het klantenbestand en de Gonzales verenigingen marketing.

GO Finance: Franchise Finance Services

In het voorjaar gaat GO Finance officieel van start. Een gespecialiseerde unit van het Gonzales moederbedrijf BBQ International BV, voor het aanvragen van franchisene-mers-financieringen en het op innovatieve wijze ontwikkelen van franchisefinancierings-producten in samenwerking met financiële instellingen en commerciële marktpartijen. GO Finance werkt voor Gonzales Nederland samen met Gonzales’ arrangementsbank ABN AMRO, en contractleveranciers Deli-XL, Grolsch en Heineken.

Terugkeer oorspronkelijk management

In 2004 werd het management van de Nederlandse franchisegever overgedragen aan master-franchisenemers. Eind 2005 is dit als onderdeel van het groeiplan 2006-2009 weer teruggedraaid. Dit betekent dat de Nederlandse keten als thuismarkt rechtstreeks onder BBQ International BV ressorteert, terwijl andere landen bij master-franchisenemers worden ondergebracht.

Kandidaten voor de tweede groeispurt

Gonzales zoekt franchisenemers die willen delen in en bouwen aan het succes van de tweede groeispurt: commercieel gedreven en van nature klantgerichte kandidaten uit heel Nederland kunnen zich oriënteren en inschrijven op het Gonzales franchise-portal: www.gonzales-franchise.com.
De consumentensite is www.gonzales.nl.