De gezonde kebab bestormt de wereld

German Doner Kebab heeft vanuit het Verenigd Koninkrijk de expansie naar de rest van de wereld ingezet. Ook in Nederland worden ervaren franchisepartners gezocht die verschillende vestigingen van de ambitieuze formule in ‘healthy kebab’ onder hun hoede willen nemen. 

Ambachtelijk, smakelijk, hygiënisch, milieuvriendelijk en gezond. Het waren de kenmerken die zakenman Athif Sarwar deden vallen voor German Doner Kebab. Tijdens een familievakantie in het Midden-Oosten raakte hij dusdanig onder de indruk van de formule dat hij met zijn in Schotland gevestigde bedrijf United Brands Scotland eerst master franchise werd voor het Verenigd Koninkrijk en een jaar later (in 2017) German Doner Kebab in zijn geheel overnam.

Sindsdien waait er een andere wind in de formule, heeft ook Qamar Ahmed gemerkt. Hij was met zijn vestiging in Ilford in het graafschap Essex (onder de rook van Londen) in 2015 een van de eerste franchisenemers van German Doner Kebab in het Verenigd Koninkrijk. “Het was toen een onbekend merk in Engeland. Er was veel onzekerheid en het was voor mij een echte uitdaging”, vertelt de ervaren franchiseman. De verkoop twee jaar geleden aan United Brands heeft volgens hem een grote positieve impact gehad op de formule. “Het is een wereld van verschil. Ik ben aan een mooie reis bezig. Er is nu een focus op marketing en we krijgen consistente leveringen. Ook de kosten zijn afgenomen door de schaalvergroting.”

Menselijke factor

Hij heeft zijn omzet zien verdriedubbelen ten opzichte van zijn beginjaar. En de groei zet door, weet hij. De steun vanuit de nieuwe franchisegever ervaart hij als cruciaal voor het succes. “We hebben als franchisenemers een hele goede samenwerking met de formule waarbij de aandacht zich richt op de winstgevendheid op winkelniveau. De franchisegever wil echt dat de vestigingen slagen.”

Sinds 1994 is hij franchisenemer in de hotelbranche in het Verenigd Koninkrijk. En hij heeft nog steeds andere franchisezaken. Hij heeft dus vergelijkingsmateriaal. “Eerlijk is eerlijk: German Doner Kebab zorgt heel goed voor ons. Niet alleen door de professionele ondersteuning maar ook de menselijke factor speelt mee. Ze komen naar de vestiging, geven tips en complimenten en inspireren ons.”

Hij heeft nu 35 zitplaatsen in zijn (tevens afhaal-)restaurant en wil dat aantal graag snel uitbreiden. Het liefst met een extra verdieping. Ook staat de opening van nog twee vestigingen op til. 

Hij is trots op zijn vijfsterren waardering van de gemeente qua hygiëne sinds de start van zijn restaurant. “Kebabrestaurants hadden toch een wat smoezelig imago. Bij ons is dat totaal anders. We serveren bijvoorbeeld nooit het vlees een volgende dag. En we snijden en bedienen direct, het vlees mogen we niet laten liggen. Versheid van alle ingrediënten is een key factor.”

Zo zijn de groentes van lokale herkomst en worden de drie sauzen steeds ambachtelijk bereid. De knoflook-, yoghurt- en pikante saus zijn huisgemaakt volgens een vertrouwd eigen recept.

Halal

Het vlees is uit Duitsland afkomstig en betreft kalf en kip. In Amerika komt er overigens een nieuwe lokale leverancier. Al met al bevat het broodje kebab van de formule de helft van de calorieën van wat de klanten gewoonlijk gewend zijn bij zo’n snack en er wordt nauwelijks gebruik gemaakt van additieven en conserveringsmiddelen. Vandaar de pay-off ‘the healthy kebab’. 

De menukaart is overzichtelijk en bescheiden en al het eten is halal. Veel klanten van Ahmed zijn dan ook moslim, maar hij benadrukt dat zijn klanten een bonte afspiegeling van de samenleving vormen, waaronder autochtone Britten en Oost-Europese immigranten.           

German Doner Kebab maakt nu ook de stap naar Nederland. “De juiste mensen en locaties vinden voor de expansie hier is nu het eerste doel”, vertelt Jon Cullen. “Die oriënterende fase laten we graag aan de lokale specialist Koelewijn & Partners over.” Hij maakt als Global Franchise Director deel uit van een door de wol geverfd team van professionals dat de formule wereldwijd op de kaart gaat zetten. German Doner Kebab zoekt daarbij geen kleine ondernemers maar grotere, ervaren partijen die meerdere vestigingen onder hun hoede nemen. De kleinste vorm van franchise betreft circa drie restaurants (zoals in het geval van Qamar Ahmed). Ook deze franchisenemer dient over kennis van franchise en food te beschikken en ervaring te hebben in het runnen van een restaurant.

Groeiambities

Daarnaast wordt van de franchisenemer verwacht dat hij of zij ondernemerskwaliteiten heeft, financieel onafhankelijk is en groeiambities heeft. De ondersteuning zal aanvankelijk vanuit het Verenigd Koninkrijk gebeuren, totdat er een supportteam in Nederland is. 

De restaurants van German Doner Kebab hebben een oppervlakte van tussen de 400 en 600 vierkante meter, waarvan een flink deel de open keuken beslaat, en bevinden zich bij voorkeur op locaties bij ‘succesvolle aanjagers van traffic en winstgevendheid’. Zoals plekken waar andere internationale foodformules al actief zijn, in zakendistricten, in goed zichtbare hoekpanden, bij woonwijken en in de buurt van metro- en treinstations.  

Qamar Ahmed heeft nog wel tips voor nieuwe franchisenemers van ‘de gezonde kebab’ in Nederland: “Wees eerlijk en werk toegewijd zoals in elke business. En gebruik alle marketing en ondersteuning die je worden aangeboden. Zie het niet als inmenging, German Doner Kebab is inmiddels een bewezen succes.”  

Expansie 

German Doner Kebab startte in 1989 in Berlijn. Het duurde even voordat de stap over de grens werd gezet. In 2013 werd de eerste vestiging in Dubai geopend. Sinds 2017 is de franchiseformule in handen van United Brands Scotland. Inmiddels zijn er zestig restaurants in de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar, Oman, Bahrein, Pakistan, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Alleen al in het Verenigd Koninkrijk zullen de komende twee jaar 250 franchisevestigingen openen. De komende jaren gaat de expansie wereldwijd voort, waarbij Nederland en de Verenigde Staten in 2018 op de agenda staan.