Geluk staat voorop bij De Pannekoekenbakker

De Pannekoekenbakker begon 35 jaar geleden als een ongedwongen familierestaurant. Die typering geldt nog steeds voor de huidige vijftien vestigingen, maar nu wel als onderdeel van een professioneel geleide franchiseformule. Voor expansie in Nederland zijn ondernemers nodig.

Co Stelling startte in 1983 met zijn vrouw Ineke restaurant De Pannekoekenbakker in een historisch pand in Heusden. De oprichter overleed ruim zes jaar geleden. Op zijn sterfbed sprak hij nog de wens uit dat De Pannekoekenbakker landelijke dekking zou krijgen.

De gedreven grondlegger had landelijke dekking met de Pannekoekenbakker voor ogen. Dat is nog steeds de wens van de formule maar geen doel op zich, vertelt franchise-directeur Joop Jongerius. Hij verruilde 25 jaar geleden zijn baan in de ICT voor een avontuur als franchisenemer in de horeca. Vijf jaar terug droeg hij het restaurant in het Limburgse Plasmolen over aan zijn zoon. “We willen vooral groeien in kwaliteit met goede ondernemers, die hecht samenwerken en elkaars kennis benutten”, benadrukt hij. Om dat laatste te faciliteren zijn er verschillende commissies. Zoals de culinaire commissie waarin ondernemers nieuwe pannenkoekenrecepten bedenken en de kwaliteit steeds aanscherpen.

Afspraken

De band tussen de ondernemers is van nature nauw. Want De Pannekoekenbakker is een familiebedrijf met banketbakken in de genen. Door de jaren werd de formule steeds professioneler, zonder de familiaire en ongedwongen sfeer te verliezen. Er kwamen afspraken op papier, een huisstijl, contracten, rayons en opleidingsprogramma’s voor het personeel. Inmiddels is de formule drie contracten verder en zijn er vijftien vestigingen.

Een van de franchisenemers is van Peter van Wijk. Hij nam met zijn vrouw Wendy in 2010 het restaurant van Co Stelling over in Heusden. Hij koestert de vrijheid die hij als ondernemer geniet bij De Pannekoekenbakker. En als lid van de franchiseraad werkt hij nauw samen met het franchisebestuur. “We hebben als ondernemers het gevoel dat de organisatie van ons allemaal is”, zegt Van Wijk. “En als je dan iets afspreekt moet je het natuurlijk wel nakomen.” 

Marktleider

De marktleider onder de Nederlandse pannenkoekenformules is sterk vertegenwoordigd in het zuiden en wil graag de stap naar andere delen van het land maken. Recent werd een vestiging in Holten geopend. 

Nieuwe ondernemers waren aanvankelijk vaak familieleden of oud-medewerkers. Maar dat is lang niet altijd het geval meer. De Pannekoekenbakker zoekt dan ook gemotiveerde en ondernemende mensen van buiten. Ervaring in leidinggeven is daarbij een pré. 

Als het van beide kanten goed voelt, komt de nieuwe ondernemer met een voorstel voor de locatie van de vestiging, waarna samen wordt afgewogen of het plan haalbaar is. 

Een verdubbeling van het aantal vestigingen zou mooi zijn, maar, herhaalt Joop Jongerius, dat is geen doel op zich. “Het belangrijkste is dat we ondernemers vinden met passie voor het horecavak en die bij onze organisatie passen. Als een ondernemer zich gelukkig voelt in wat hij doet, straalt zijn plezier ook af op de gasten.”