Fun Food Nederland ruikt kansen en bouwt aan formulehuis

Franchiseformules MultiVlaai en Jamin, samen ruim 200 franchisewinkels, vallen voortaan onder de vleugels van Fun Food Nederland. Dit nieuwe bedrijf, ontstaan uit Hermans Investments, bouwt aan een formulehuis van minimaal vijf sterke retailmerken. De eerste stappen zijn gezet met de introductie van Choco Kebab op de Nederlandse markt. “Wij zijn van de afdeling hits.”

Maarten Steinkamp trekt samen met Kees Hermans aan de touwtjes binnen Fun Food Nederland. Jamin is de verantwoordelijkheid van Hermans, Steinkamp focust op MultiVlaai. Formules die beide een transitie hebben doorgemaakt. Bij Jamin is deze het meest zichtbaar. De meeste Jamin-winkels hebben nu een uniforme uitstraling. “De afgelopen jaren waren de verschillen in uitstraling van de verschillende winkels groot, dat is inmiddels rechtgetrokken”, vertelt Steinkamp. Ook zijn er stap voor stap nieuwe formule-elementen toegevoegd. “Jamin staat daardoor nu meer dan ooit voor verwennen, voor lekker en genieten.” De formule blijkt daarbij eveneens sterk te zijn in het in de markt zetten van nieuwe assortimenten, in het bouwen van merken en categorieën. “Een voorbeeld daarvan is American Candy. Waar hebben we het dan over? Snoep en chocolade van de wondere snoepwereld van Willy Wonka, zoals Nerds en Gobstoppers, maar ook lekkere Hersheys chocolade zoals de Hershey's cookies and cream. Het team van Jamin heeft die categorie gemaakt en het is uitermate succesvol”, weet Steinkamp.

Beleving

Weliswaar in iets mindere mate, maar ook MultiVlaai heeft de afgelopen periode elementen toegevoegd aan de formule. Het concept dat enkele jaren geleden werd overgenomen van Bakkersland heeft de stap van producent naar consument gemaakt. “Mensen moeten graag in onze winkels komen, ze moeten het leuk vinden. Wij geloven dan ook in fun foodconcepten, food that make you happy. We hebben vooral beleving toegevoegd. Zo maken we in een aantal winkels in het zicht van de klanten chocoballen, een soort van Bossche bollen met veel chocolade en heerlijke room. Ook starten we binnenkort in enkele winkels met het live afbakken van appeltaarten”, aldus Steinkamp. Deze en andere stappen hebben de franchiseformule geen windeieren gelegd. MultiVlaai laat voor het eerst sinds enige tijd weer een plus zien dit jaar. Maar van stilzitten nu wil Steinkamp niets weten. “Op assortimentsgebied hebben we een eerste inhaalslag gemaakt, maar we zijn er nog niet. Bovendien is het nu tijd om verder aan de retailformule te sleutelen.” Een aanvullend initiatief is bijvoorbeeld dat MultiVlaai Retail zich niet alleen als franchisegever, maar met name ook als verkooporganisatie profileert. Zo wordt met een extern salesteam nu de landelijk zakelijk markt actief bewerkt. Grote partijen, zoals Ziggo, Achmea en de Vrienden Loterij zijn al klant geworden en trakteren hun klanten op de vlaaien van de franchiseformule. “Dit is een groeimarkt voor ons en dat komt voornamelijk omdat de bedrijven steeds meer aandacht schenken aan customer loyalty. Nieuwe klanten ontvangen bijvoorbeeld als blijk van waardering een vlaai. Wij nemen het volledig voor de bedrijven uit handen, we bezorgen de vlaaien tot aan huis”, zegt Steinkamp. De stap naar de zakelijk markt heeft de MultiVlaai-franchisenemers extra omzet gebracht, zo weet Steinkamp. “Hier hoeven ze weinig tot niets voor te doen, de contacten lopen via het hoofdkantoor en wij zetten de bestellingen rechtstreeks door naar de lokale franchisenemers. Dit geldt overigens ook voor bestellingen die worden gedaan via de website van Jamin, die gaan altijd via de franchisenemer.” Deze multichannel strategie, waarbij de online en offline markt worden gecombineerd, levert extra omzet op. Steinkamp: “We merken dat er steeds meer klanten gebruik maken van de webshop, zo’n twintig procent van de omzet van MultiVlaai is al afkomstig van de online verkopen.”

Rendabele winkels

Ondanks de stappen die er allemaal zijn gezet heeft Fun Food Nederland niet kunnen voorkomen dat er de afgelopen jaren enkele winkels van Jamin en MultiVlaai zijn gesloten. “Als je merkt dat het niet gaat dan moet je niet te lang wachten met het eruit trekken van de stekker. Wij zijn van de afdeling hits, wij willen rendabele winkels, winkels die omzet en winst genereren”, aldus Steinkamp, die voor zijn periode bij Fun Food Nederland naam maakte in de muziekindustrie en werkte voor muziekbedrijven als BMG International en Sony BMG. Bij een viertal winkels heeft men bovendien met succes gekozen voor shop-in-shops. “Jamin en MultiVlaai zijn complementair aan elkaar en om deze winkels rendabeler te maken zijn Jamin shop-in-shops ingebracht bij MultiVlaai en andersom, waardoor er een bredere klantengroep op af komt”, aldus Steinkamp. De stap heeft de hersenen op het hoofdkantoor van Fun Food Nederland wel geprikkeld. Want waarom zouden andere, aanvullende foodconcepten niet ook nieuwe klanten trekken naar Jamin en MultiVlaai en de formules daarmee winstgevender maken? “Het is de reden dat we nu nadrukkelijk kijken naar belevingsconcepten voor onze winkels. Zo presenteren we al in een groot aantal MultiVlaai-vestigingen Leonidas bonbons. Maar wij kijken verder en richten ons hierbij op fun foodformules”, vertelt Steinkamp. Een voorbeeld hiervan is volgens hem Choco Kebab. “In een gekoeld meubel draait een zogenoemde ‘kebab’ van chocolade rond. Met het speciale mes wordt vervolgens de chocolade in schilfers van de rol geschaafd. Deze worden in de warme choco pita gedaan, aangevuld met siroop en slagroom. Heerlijk, maar er is ook meteen wat te zien voor gasten.” In de nieuwe Markthal in Rotterdam, die in oktober dit jaar opent, presenteert Fun Food Holland straks een Choco Kebab nadrukkelijk naast de MultiVlaai. Ook in een aantal andere Jamin-winkels wordt volgens Steinkamp op termijn getest met Choco Kebab. “Daar zal het in de wintermaanden als de vervanger van de categorie ijs worden gepresenteerd.” Steinkamp verwacht eind dit jaar vijftig verkooppunten van Choco Kebab te hebben in Nederland. “De interesse is groot.”

Crêpe Affaire

De introductie van Choco Kebab is voor Fun Food Nederland de opmaat naar meer unieke concepten. Zo heeft men ook de licentie van Crêpe Affaire binnengehaald, een concept dat in Engeland snel groeit met nu al twintig vestigingen op vooraanstaande locaties. “Eveneens een onderscheidende formule, waarbij de crêpe, een flensje, centraal staat. Medewerkers bereiden in het zicht van de gast de pannenkoekjes. Vers bereid dus, met biologisch meel en belegd met alleen verse ingrediënten, zoet en hartig”, zegt het directielid. Crêpe Affaire is vooral een frontcooking concept dat overal te plaatsen is op high traffic locaties. Behalve dergelijke fun foodconcepten zoekt Fun Food Nederland ook duidelijk naar uitbreiding met bestaande Nederlandse franchiseconcepten. Welke dat zijn wil Steinkamp niet kwijt. In ieder geval foodconcepten, koffie en brood zijn segmenten die op zijn wensenlijstje staan, zo veel is wel duidelijk. “Laat ik het zo zeggen: wij zijn niet alleen goed in het uitdeuken van formules, wij zijn vanwege onze achtergrond in de muziekindustrie ook sterk in het beroemd maken van concepten die het nu wellicht wat minder goed doen, maar waarin wel voldoende potentie zit. En daar zijn er voldoende van in Nederland.”

Choco Kebab - fun foodconcept op basis van flex franchise

Fun Food Nederland introduceert Choco Kebab. Een fun foodconcept met als belangrijkste ingrediënten chocolade, een warme pita, siroop en slagroom. Choco Kebab wordt aangeboden in een zogenoemd flex franchisemodel. “De voordelen van franchise, maar met de vrijheid van renting.”

Wat is Choco Kebab? Maarten Steinkamp van Fun Food Nederland legt uit: “In een gekoeld meubel draait een zogenoemde ‘kebab’ van chocolade rond. Met het speciale mes wordt vervolgens de Cremino-chocolade in schilfers van de rol geschaafd. Deze worden in de warme choco pita gedaan, aangevuld met siroop, slagroom en, indien gewenst, andere additionele ingrediënten. Een ware smaak explosie.” De pita is speciaal voor Choco Kebab ontwikkeld en deze wordt eveneens ter plekke bereid in het zicht van de gasten.

Flex franchise
Choco Kebab kan op tal van manieren worden gepresenteerd. Steinkamp: “In de Markthal in Rotterdam bijvoorbeeld presenteren we het in combinatie met een MultiVlaai-winkel, maar ook voor ijssalons, cateraars of andere to go-foodconcepten biedt dit concept kansen. Geïntegreerd in een bestaand winkelconcept of in een mobiele ‘outdoor’ unit.” Door het speciale flex franchisemodel, waarbij op huurbasis kan worden deelgenomen, is het volgens hem voor ondernemers mogelijk om zonder hoge investeringen maximaal te profiteren van Choco Kebab. “Wij werken hiervoor samen met het grootste verhuurbedrijf van ons land: Bo-Rent”, aldus Steinkamp. Onderdeel van het huurcontract zijn niet alleen alle apparatuur (exclusief eventuele verkoopwagens, red.) maar ook training en service, exclusiviteit voor vaste verkooplocaties en landelijke marketing door Choco Kebab Nederland. Steinkamp: “Geen extra kosten en geen extra gedoe.”

+