Frans Willemsen start als franchisenemer bij Cijfermeester

Frans Willemsen heeft jarenlang als directeur gewerkt bij grote bedrijven. In oktober is hij als franchisenemer van CijferMeester van start gegaan. “Ik ben nu 57 jaar. Als ik nog een aantal jaren met veel passie een eigen zaak run, is dat een mooie afsluiting van mijn carrière.”

Frans Willemsen is in zijn carrière financieel directeur geweest van verschillende grote bedrijven. Zo was hij de afgelopen zes jaar financieel directeur bij Vihamij: een bedrijf met 42 vestigingen en circa tweehonderd medewerkers. Daarvoor was hij vijf jaar CFO van Raab Karcher Bouwstoffen. Vorig jaar ging Vihamij failliet en maakte een doorstart in een kleinere vorm. Dit was het moment dat Willemsen besloot om voor zichzelf te beginnen. “Natuurlijk was dat wel even wennen”, vertelt Willemsen. “In een grote organisatie heb je contact met veel verschillende mensen en is er veel dynamiek. Plotseling zit je alleen op kantoor en werk je samen met één of twee mensen. Maar ik vind het prachtig werk. Ik zou niets anders meer willen.”

Sparringpartner

Willemsen wilde in eerste instantie helemaal voor zichzelf beginnen, zonder franchiseorganisatie. Toen hij zich ging oriënteren, merkte hij dat franchise beter bij hem past. “Ik heb een accountantsdiploma, maar de afgelopen jaren heb ik als manager gewerkt”, vertelt hij. “Dus ik moest me weer opnieuw verdiepen in de regels. Een franchiseorganisatie heeft daar trainingen voor. Bovendien hebben zij softwarepakketten en zijn zij een sparringpartner. Dus ik had het gevoel dat ik met hen sneller zou kunnen bouwen.” CijferMeester sprak hem aan omdat deze organisatie goede reviews had op internet en in het eerste gesprek had hij meteen het gevoel dat ze een klik hadden. “Ik merkte dat CijferMeester een bedrijf is dat met beide benen op de grond staat. De franchisegevers hebben zelf ook een eigen kantoor. Het zijn gewoon harde werkers, zonder kapsones. Dat past bij mij.”

Leads

Willemsen schreef een ondernemersplan, volgde cursussen, huurde kantoorruimte en ging in oktober van start. In het ondernemersplan ging hij uit van een aanloopperiode van drie jaar. “Nieuwe klanten kosten natuurlijk meer tijd dan bestaande klanten. Je wilt hen leren kennen en je moet een dossier voor hen aanleggen. Mijn doel is om een bepaald aantal klanten te bedienen. De planning was om elk jaar een derde van dit aantal binnen te halen.” Inmiddels draait de zaak een half jaar en het loopt als een ‘tierelier’. “Ik heb de marketing stevig opgepakt”, zegt hij. “Ik heb allerlei folders verspreid en geadverteerd in kranten en op de radio.” Willemsen kreeg bovendien leads van CijferMeester. Dit zijn namen van bedrijven en contactpersonen die al gebeld zijn door een callcenter. “Zij hebben al aangegeven dat ze teruggebeld willen worden door een adviseur van CijferMeester en dat heeft me dan ook de meeste klanten opgeleverd.” En nu moet de mond-tot-mondreclame nog beginnen. In de verkoopgesprekken merkt Willemsen dat het een voordeel is dat hij accountant is. “Mijn tarieven zijn relatief laag, maar ik heb wel een accountantstitel. Daardoor hebben mensen het gevoel dat ze veel kwaliteit krijgen voor een lage prijs. Ook vinden klanten het prettig dat ik geen eenpitter ben. Ik heb een organisatie met deskundigheid achter me staan. Bovendien heb ik een back-up. Als er iets met mij gebeurt, kunnen andere franchisenemers het overnemen.” Het loopt inmiddels zo goed dat Willemsen verwacht dat hij slechts een aanloopperiode van minder dan twee jaar nodig heeft. “Natuurlijk is het flink aanpakken en ik draai erg veel uren. Maar ik heb het gevoel dat ik klanten voldoende aandacht kan geven. Ik groei dus niet te snel.”

Afsluiting

Willemsen runt de zaak samen met zijn vrouw Brigitta. “Het is fantastisch om dit samen te doen. De samenwerking met je partner is anders dan leidinggeven aan medewerkers. Je kunt iets meer van elkaar hebben en daardoor ben je misschien iets directer. Maar je hebt ook het gevoel dat je samen ergens aan werkt en daar hebben we allebei veel plezier in.”
Brigitta Willemsen richt zich vooral op de klanten die zelf helemaal niets aan administratie doen. Zij leveren het liefste een schoenendoos met bonnetjes in en laten alles verzorgen door CijferMeester. Willemsen richt zich op de grotere klanten die hij ook kan adviseren. “Als je bij bedrijven over de vloer komt, zie je natuurlijk veel. En ik ben gewend om op directieniveau met mensen te praten. Dus op een gegeven moment zie je dat een manager kansen laat liggen, bijvoorbeeld op het gebied van marketing of personeelsbeleid. Ik breng dat ter sprake en ik breng daar een advies over uit. Klanten betalen een vast bedrag per jaar, dus een advies kost hen niets extra’s. En ik merk dat ze het wel waarderen.”
Willemsen wil deze adviestak verder uitbouwen. Ook zou hij het leuk vinden om op een gegeven moment twee of drie medewerkers aan te nemen. Toch wil hij zijn bedrijf zeker niet groter laten groeien. “Ik vind het leuk om zelf contact te houden met klanten en flexibel in te spelen op hun behoeften. Bovendien vind ik dit een leuke afsluiting van mijn carrière. Ik werk al vanaf mijn 18e en ik ben nu 57 jaar. In die jaren heb ik bereikt wat ik wilde bereiken. Als ik nu een aantal jaren met veel lol een eigen zaak run dan is het daarna ook goed geweest. Dan kan ik met een goed gevoel terugkijken op mijn carrière.”

+