Frans de Bel ervaart Fortune Coffee als ‘warm bad’

Bij Fortune Coffee doen ze niet zoveel anders tijdens de coronacrisis, dan dat ze gewend waren. De banden tussen hoofdkantoor en ondernemers zijn immers altijd al goed. Franchisenemer Frans de Bel voelt zich erbij als een vis in het water en beleeft ondanks alle onzekerheden een mooi 2020. Met als hoogtepunt een spiksplinternieuw bedrijfsgebouw.

Hij had in januari een nieuwe medewerker aangenomen. Toen half maart de handel ineens stilviel, krabde Frans de Bel zich even achter de oren. Maar ontslag was geen optie. “Dan zou ik later een ander weer moeten gaan opleiden. En ik had de hoop en het vertrouwen dat het goed zou komen.” En het kwam al snel goed. Want de coronacrisis voor zijn bedrijf beperkte zich tot de eerste twee weken van de lockdown.  

Toch had hij nóg zo’n moment van overweging tussen wel of niet doorgaan. De nieuwbouw van een bedrijfspand op een stuk grond van hem stond al langer in de planning. Maar op 29 april wist hij het even niet meer zeker. “Toen heb ik de knoop doorgehakt en de volgende dag toch mijn handtekening gezet.”
Het volwaardige bedrijfsgebouw (met showroom) van vijfhonderd vierkante meter zit nu in de afwerkingsfase. Het is het resultaat van een gestage groei, sinds hij in 2005 met Fortune Coffee in zee ging. Hij startte van huis uit in Rozenburg, ‘met een compleet bedrijf, maar wel met nul euro omzet en nul klanten’. 

Projectmatig

Zijn ondernemerservaring kwam goed van pas. Met zijn broer had hij de groothandel van zijn ouders voortgezet en later verkocht aan een bedrijf waar ze allebei bleven werken. Maar Frans had dat al vrij snel gezien. In zijn oriëntatie naar een nieuw zelfstandig bestaan trok een advertentie van Fortune Coffee in het Reformatorisch Dagblad zijn aandacht. Ze zochten franchisenemers en hij waagde een telefoontje. Na een eerste gesprek met de directie was hij om. “Ik vond bij die mannen passie voor hun bedrijf en product. Dat sprak mij aan.”

Zelf startte hij ook bevlogen en haalde snel zijn doelen. In het eerste jaar lag hij al op het schema dat hij voor het derde jaar had uitgestippeld. “Ik deed sommige dingen net iets anders”, verklaart hij die bliksemstart. “Ik ging ook automaten verhuren voor de korte termijn, projectmatig. Dat karretje is gaan lopen, en loopt nu nog.” Zijn regio faciliteerde die niche in de markt. Hij bestrijkt immers het Rotterdamse havengebied, waar in de petrochemische industrie veel snelle projecten plaatsvinden.
Een aantal klanten streek ook in Engeland neer, miste daar de vertrouwde koffie uit Nederland, en deed een beroep op hem. Sinds 2008 levert hij automaten en koffie in het zuidoosten van Engeland. Daarvoor steekt hij graag Het Kanaal over. Het zijn de krenten uit de pap. Maar op uitbreiding overzees is hij niet uit. Daarvoor is er te veel werk in eigen land. Zijn portefeuille is breed. Hij bedient ook huisartsenposten, scholen, kantoren en sportverenigingen.

Arbeidsethos

Dat doet hij ondertussen met een team van vijf, een waar familieteam. In 2008 kwam zijn zoon Jan in dienst. Zes jaar later volgde een zakelijke hereniging met broer Ab. “We hadden achttien jaar samen gewerkt, we hoeven elkaar niets te vertellen.” In 2018 trad ook zoon Bert toe. Schoonzoon Daniël begon 1 januari dit jaar. 
Hard werken en eerlijk zaken doen. Dat arbeidsethos staat hoog in het vaandel bij Frans de Bel en zijn team. “En daarbij mogen we ook ervaren dat ons werk gezegend wordt, dat mag ook gezegd worden.” Het jaar 2020 is beslist geen verloren jaar aan het worden voor hem. Hij heeft de cijfers paraat. “De branche staat op min 18 procent, Fortune Coffee op min 9 en wij draaien 6 procent in de plus.” 

Extra ondersteuning vanuit de centrale organisatie in coronatijd acht hij niet direct nodig. “Je bent niet voor niets zelfstandig ondernemer. En vanuit de ervaring weet je dat je gesteund wordt. Dat warme bad was er altijd al. Dat geeft de moed om door te gaan.”

Professionaliseringsslag markeert volgende fase

Een crisisteam hebben ze niet bij Fortune Coffee. Ondernemer Frans de Bel heeft er geen behoefte aan en directeur Ton van der Tang ziet ook de meerwaarde niet. “We hebben altijd al continu contact, zo zit ons bedrijf in elkaar. We polsen nu wel extra hoe het met ondernemers gaat. Dat houden we echt goed in de gaten. En we ontmoeten ze allemaal via Teams. Het is belangrijk om de verbinding te houden.”

Corona heeft het werk wel veranderd. De routes waren ineens niet zo efficiënt toen klanten sloten tijdens de eerste lockdown. En sommige franchisenemers zaten klem met een medewerker die ze vlak voor corona hadden aangenomen. De centrale organisatie in Zoetermeer stak de helpende hand toe om zo’n medewerker tijdelijk elders in te zetten. Van der Tang wil die samenwerking verder ontwikkelen.

De 25 franchisenemers met hun tachtig bestelbussen worden wekelijks bevoorraad vanuit Zoetermeer. En als er iets speelt, is een telefoontje snel gepleegd. Van der Tang heeft als eigenaar en oprichter ook een sterke persoonlijke band met de ondernemers, hij heeft ze immers allemaal persoonlijk binnengehaald. 

Geen enkele ondernemer is in serieuze problemen gekomen door de coronacrisis. Dat het effect meevalt, heeft te maken met de bewuste spreiding in de markt, merkt Kees Seip op. “Wij hebben altijd een mix van klanten, met ook veel mkb-bedrijven. En kleine bedrijven hebben vaak maar één automaat en blijven fysiek doordraaien. Als je alleen aan grote bedrijven op de Amsterdamse Zuidas zou leveren heb je natuurlijk wel een groot probleem. En als er een volledige lockdown zou komen, voelen we dat natuurlijk ook.”

Ondernemende samenwerkers

De ervaren franchiseman is sinds augustus de directeur franchise bij Fortune Coffee, een nieuwe positie binnen het bedrijf. “We zijn een professionaliseringsslag aan het maken”, licht Van der Tang toe. “We bestaan twintig jaar als formule en zitten nu in de fase van volwassenheid. Het is het moment om weer een stap verder te gaan, met meer capaciteit en mensen die het spel snappen.”

Een nieuw leidinggevend gezicht voor de ondernemers, dat moest wel even worden uitgelegd. Dat deed Seip tijdens een rondje door het land. “We zijn aan het investeren in de formule, juist om de formule verder te brengen”, vertelde hij.
Hij gaat onder meer met groepjes ondernemers in gesprek over onderwerpen als bedrijfsoverdracht. Van der Tang: “We hebben veel ondernemers die lang verbonden zijn aan de formule. Door de leeftijd kan het nodig zijn om op tijd na te denken wat ze over vijf jaar gaan doen. Dat zijn complexe vraagstukken en Kees gaat samen met de ondernemers deze gesprekken voeren. We pakken dit onderwerp proactief op, want willen fris en fruitig blijven. Als het moet kopen we een vestiging in, maar het liefst zien we een overname door een medewerker, een familielid of een externe kandidaat-franchisenemer. Dan gaan we natuurlijk wel heel goed samen met de kandidaat kijken of het past. We stoppen daar veel tijd en energie in.”

Daarnaast zijn er nog een aantal regio’s vrij voor nieuwe franchisenemers. Dat moeten wel ‘ondernemende samenwerkers’ zijn die passen bij ‘de Fortune-familie’, benadrukt hij. “Onze standaard ligt hoog. Op gesprek willen we dat ze hun partner meenemen en we bezoeken ze thuis. We willen weten hoe ze in het leven staan.”

Het jaar 2020 is beslist geen verloren jaar aan het worden voor franchisenemer Frans de Bel. Hij heeft de cijfers paraat: “De branche staat op min 18 procent, Fortune Coffee op min 9 en wij draaien 6 procent in de plus.” 

“We zijn een professionaliseringsslag aan het maken”, licht directeur Ton van der Tang toe. “We bestaan twintig jaar als formule en zitten nu in de fase van volwassenheid. Het is het moment om weer een stap verder te gaan, met meer capaciteit en mensen die het spel snappen.”