Franchise in Goes

Franchise+ gaat op pad in een stad en laat ondernemers aan het woord. Over hun winkel, hun formule en over hun stad. Door verschillende ondernemers uit verschillende branches naar hun visie te vragen, ontstaat een momentopname van zaken doen in een specifieke stad. Deze keer waren we in het Zeeuwse Goes.

De Zeeuwse stad Goes is in de running voor de titel ‘Beste Binnenstad van Nederland 2011-2013’, in de categorie middelgrote steden. De winnaars worden dit najaar bekend gemaakt en Goes is een goede kanshebber. Vorig jaar sleepte deze stad de titel ‘Gemeente van het jaar 2010’ in de wacht en recentelijk werd Goes uitgeroepen tot meest mkb-vriendelijke gemeente van Zeeland 2011. Daarnaast staat Goes op de nominatie voor Europese Jongerenhoofdstad 2013. Veel prijzen voor deze stad met 37 duizend inwoners. Goes heeft dan ook veel aantrekkelijke kenmerken waarvan de historische sfeer de belangrijkste is. Deze komt duidelijk tot uitdrukking in het fijnmazige, middeleeuwse stratenpatroon, waarin een winkelgebied is ontstaan dat met zo’n 450 winkels een breed scala aan detailhandel biedt. De grootste winkelstraten, de Lange Kerkstraat en de Lange Vorststraat, lopen als twee slagaders door de binnenstad en worden met elkaar verbonden door kleine straatjes waar een aantal zelfstandige detaillisten zijn gevestigd. Het winkelaanbod is zeer gevarieerd: alle belangrijke ketens zijn vertegenwoordigd, inclusief een aantal franchiseformules, maar er is ook ruimte voor boetieks en kleine winkels.

Regionale functie

Als enige stad op Zuid-Beveland heeft Goes een belangrijke regionale functie voor in totaal honderdduizend consumenten. Sinds 2010 werkt de gemeente samen met ondernemers, ontwikkelaars en andere betrokken partijen aan een citymarketingbeleid. Het doel hiervan is het verhogen van de bekendheid en het verbeteren van het imago van Goes als woon- en werkstad, waardoor meer bedrijven, werknemers en inwoners een band met Goes krijgen. Hierdoor moet onder meer de concurrentiepositie van Goes sterker worden. Middelburg, de Zeeuwse hoofdstad die op een steenworp afstand ligt, is de belangrijkste concurrent. Bepalend onderdeel van citymarketing zijn de promotionele activiteiten waarvoor een speciaal evenementenbeleid is opgesteld.

'Dat pikken wij niet'

Samen met de Ondernemers Organisatie Goes (OOG) en de politie heeft de gemeente het project ‘Dat pikken wij niet’ opgezet, met als doel het tegengaan van winkelcriminaliteit. De publieksgerichte acties die hier worden georganiseerd, blijken effectief te zijn: het aantal meldingen van bijvoorbeeld zakkenrollers daalde van 1.112 in 2008 naar 58 in 2010.

Masterplan Binnenstad

De rode draad voor alle ontwikkelingen in het centrum is het Masterplan Binnenstad. Het grootste deel van de hierin omschreven plannen op het gebied van de herinrichting van straten en pleinen, bereikbaarheid en parkeren, winkelcircuitvorming en cultuur, is inmiddels uitgevoerd.
De franchisenemers die wij in Goes spreken, zijn stuk voor stuk enthousiast over ‘hun’ stad. De goede bereikbaarheid, de gezelligheid en de in 2009 geopende parkeergarage aan de Westwal maken van Goes een stad waar het prettig winkelen is. De toegankelijkheid is met vijfhonderd extra parkeerplaatsen duidelijk vergroot. Na het shoppen is het goed toeven op een van de terrassen van de vele horecagelegenheden aan de opnieuw ingerichte Grote Markt.

Franchisenemers aan het woord:

“Veel geluk gehad met deze toplocatie”

Marco van Oosten is gediplomeerd ‘barista’ - ofwel koffie-expert - en franchisenemer van Kaldi koffie & thee, een Nederlands bedrijf dat dit jaar zijn tienjarig jubileum viert. De winkel van Van Oosten zit op nagenoeg de beste locatie van Goes: op de kop van de Grote Markt, recht tegenover het stadhuis. Sinds hij vijf jaar geleden de deuren van zijn Kaldi-vestiging opende, als eerste koffiespeciaalzaak in Zeeland, hebben de bezoekers hier echte, met liefde gemaakte kwaliteitskoffie leren waarderen. Van Oosten maakt zelfs zulke lekkere koffie dat hij in 2007 de vierde plaats behaalde in de AD Koffietest. Het bijbehorende certificaat hangt in de winkel aan de muur. Behalve een breed assortiment koffie en thee met eigen label, verkoopt Kaldi panini en gebak, koffiemachines van twee gerenommeerde merken, koffieservies, theepotten en hebbedingen die met koffie of thee te maken hebben. De herkenbare huiskleuren, oranje, wit en zwart, geven Kaldi een warm en toch fris en eigentijds karakter. “Dat is het voordeel van  en franchisewinkel: je hoeft het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden. Door de consequente herkenbaarheid is Kaldi de laatste vier, vijf jaar enorm gegroeid en dat is goed voor mijn naamsbekendheid. Ik heb enorm veel geluk gehad met deze toplocatie: we hebben een vrij groot horecagedeelte en een groot terras, terwijl andere vestigingen van Kaldi soms maar een paar tafeltjes kwijt kunnen waaraan mensen koffie kunnen drinken.” Volgens Van Oosten heeft Goes een belangrijke winkelfunctie voor de gehele regio: “De sterke kracht van Goes zijn de kleine, eigen winkels. Daarmee hebben we een streepje voor. We hebben hier een ondernemersvereniging die actief overleg voert met de gemeente en dat geeft de mogelijkheid hier op de markt met horecazaken samen te werken om evenementen te organiseren. Dat is heel belangrijk om de stad bruisend te maken. Toch zou hier in de zomermaanden wel wat meer mogen gebeuren. Vorig jaar hadden we de Tour de France die hier door de stad kwam, maar zoiets hebben we helaas niet ieder jaar.”

“Rituals adverteert niet, maar wil ontdekt worden”

Het idee om home- en body-producten bij elkaar te brengen en met natuurlijke ingrediënten en de nieuwste technologieën oude rituelen vorm te geven, trok hem zo aan dat Jim Remijn in 2009 besloot een Rituals-winkel te openen in Goes. Maar dat was voor hem niet de enige reden: “De passievolle medewerkers, de beste parfumeurs van de wereld die zich aan dit bedrijf hebben verbonden, de wetenschap dat consumenten in deze gehaaste tijd behoefte hebben aan speciale aandacht, de stijlvolle winkelinrichting, verpakkingen die luxe uitstralen, een prijs die dan alleszins meevalt en een product dat aangenaam verrast met zijn kwaliteit. Rituals brengt producten waarmee weer wordt stil gestaan bij het moment en waarvan mensen optimaal kunnen genieten. Daarom heb ik voor Rituals gekozen.”
Tien jaar geleden kwam Jim Remijn in contact met Rituals. Via zijn andere bedrijf, TrendZ, kreeg hij opdracht van een grote zorginstelling om een kerstpakket samen te stellen voor de medewerkers. “De producten van Rituals waren bij ons bekend door eigen gebruik en deze opdracht was een kans om met Rituals zaken te gaan doen. Tijdens de bespreking hierover bleek dat we elkaar goed begrepen. Wij zagen kans de producten goed onder de aandacht te brengen binnen Zeeland en voor Rituals was dit een testcase op een andere markt, namelijk B2B, met kerstpakketten en relatiegeschenken. Tot op heden is dit landelijk een succes. In de jaren daarna werd ons vaak gevraagd waar de Zeeuwse consument Rituals-producten kon kopen en ontstond bij ons de overtuiging dat het een product is dat door de consument wordt gewaardeerd, juist na gebruik en dus voor lange termijn. Daarom hebben wij in 2009 de eerste Rituals store in Goes geopend. In 2010 volgde een store in Middelburg.”
Volgens Remijn wordt het Rituals-concept geleid door een zeer gedreven team met enthousiaste medewerkers die in een korte tijd wereldwijd een merk neergezet hebben. “Rituals adverteert niet, maar wil ontdekt worden. Dat maakt de band met klanten direct heel sterk. Door de sterke marketing, service en kwaliteit weet Rituals hoe je een plek in het hart van de consument kunt veroveren. Het bedrijf investeert veel tijd en aandacht om franchisenemers hierin te ondersteunen.” Jim Remijn is erg tevreden over Goes als vestigingsstad van zijn eerste Rituals-winkel: “Goes heeft een compact en historisch winkelcentrum wat een compleet aanbod biedt aan een groot verzorgingsgebied. Het centrum is zo ingericht dat de afstand die de consument moet lopen beperkt is. De hoofdstraten zijn aan elkaar verbonden, zodat de consument een rondje kan lopen. Hierdoor ontstaat een gezellige sfeer.”

“We kunnen nergens beter zitten dan hier”

De Lampenier-winkel van Kees Schuchmann is zo groot bemeten, dat hij heeft overwogen op zoek te gaan naar een kleiner pand. De huidige locatie is echter zo ideaal, dat hij toch heeft besloten in de ruimte van bijna 300 m2 te blijven. “Als het nodig is, kun je hier met je auto tot aan de achterdeur komen. Geen enkele klant hoeft met zijn aankopen te slepen.”
Schuchmann startte in 2006 zijn eigen Lampenier-winkel nadat hij jarenlang als bedrijfsleider in dienst was geweest van dit bedrijf. Na enkele jaren van bloei, is het tegenwoordig ‘knokken voor omzet’. “Het is moeilijk geworden. Vorig jaar hebben we het interieur verbouwd en de winkel een restyling gegeven met hulp van Lampenier. Na een slecht najaar trekt het sinds januari van dit jaar weer helemaal aan. Dat heeft te maken met hoe je met je klanten omgaat, de service die je verleent. Zo hebben wij een ophangservice en bezorgen we producten bij mensen die zelf geen vervoer kunnen regelen.”
Kees Schuchmann vindt Goes als winkelstad en als locatie voor zijn winkel ‘helemaal geweldig’. “Wat ik het sterke punt van Goes vind, is het grote aantal kleine zelfstandige ondernemers. We hebben hier veel winkeleigenaren, ook in de ketenbedrijven. Daarnaast heerst hier een goed gevoel van veiligheid. Ik heb in Rotterdam, Den Haag en Roosendaal gewerkt en daar moest de deur op slot voordat we het geld gingen tellen. Hier kan dat nog met de deur open.”

"Het is belangrijk om vrijheid te hebben”

Toen The Company zich in 2005 in Goes vestigde, was deze modeformule geheel nieuw in het Zeeuwse. “Als nieuwkomer moet je je er echt tussen worstelen”, zegt eigenaar Niels van Loon. Met hulp van zijn vrouw Sabine Verhaar heeft hij hard gewerkt om van The Company in Goes een begrip te maken.
Dat heeft naar eigen zeggen ‘positief uitgepakt’. “We hebben met onze merken, waaronder Superdry, Tommy Hilfiger, Bikkembergs, Diesel, J.C. Rags, Dept, Ichi en Buddha tot Buddha inmiddels een vaste klantenkring opgebouwd en enkele maanden terug hebben we een vestiging van The Company in Middelburg geopend.” Voordat Van Loon zich als franchisenemer aan The Company verbond, werkte hij tien jaar lang voor een van de eigenaren van deze kledingwinkelformule. Het idee om een franchisewinkel te beginnen, kwam steeds vaker in hem op en toen het pand aan de Lange Kerkstraat vrijkwam, hoefde hij daar niet lang over na te denken. "De vrijheid die ik heb is heel belangrijk. Ik word op mijn eigen fouten afgestraft en wat ik goed doe, wordt beloond."
Niels van Loon voelt zich helemaal thuis hier: “Goes is een gezellig stadje met een regiofunctie. Er komen hier ook mensen uit West- Brabant winkelen en in de zomer hebben we natuurlijk veel toeristen. Voorheen was er een gebrek aan parkeerplaatsen, maar sinds de parkeergarage aan de westkant open is, gaat het qua parkeren een stuk beter. De toegankelijkheid van het centrum is prima en ’s zomers rijdt er een pendelbus vanaf de verder gelegen parkeerplaatsen naar de binnenstad.”

"Leuk om zelf een zaak te runnen”

Met haar 28 jaar is Esther van Hest een van de jongste ondernemers in Goes. Sinds januari van dit jaar zwaait ze als franchisenemer de scepter over Expo, een grote winkel boordevol posters, wenskaarten, fotolijsten en cadeauartikelen.
“Het is spannend ja, maar ik ben niet bang aangelegd”, vertelt Esther van Hest terwijl ze achter in de winkel in de lijstenmakerij staat. “Ik heb de drive er een goede, mooie winkel van te maken. Expo zit hier al 16 jaar en de vorige eigenaren hebben de winkel sinds 2007 gerund, maar ik ga er meer uithalen.” Van huis uit heeft Esther altijd tussen de honden gezeten, in het dierenasiel van haar ouders. Vanuit haar liefde voor dieren ging ze werken in een dierenspeciaalzaak en al snel was ze werkzaam in twee filialen, waarvan ze er één onder haar hoede kreeg. Dat beviel haar goed, maar toen het financieel achteruit ging met deze winkels, besloot ze haar geluk te zoeken in de horeca. Ook in die branche kreeg Esther in korte tijd een filiaal in beheer. 
“Ik merkte dat ik het leuk vond zelf een zaak te runnen. Expo kende ik vanuit Roosendaal waar ik vandaan kom, en ik heb zelf contact met de organisatie gezocht. In Goes bleek de winkel ter overname vrij te komen en ik heb die kans met beide handen aangegrepen. Goes is echt een heel mooie winkelstad. De winkelstraten altijd netjes en opgeruimd, daar wordt echt aan gewerkt.”

 

Ritel
Telecomwinkel Ritel is in Goes gevestigd aan de Korte Kerkstraat. Dit is de eerste eigen vestiging van deze succesvolle franchiseformule, die in het zuiden en zuidwesten van het land inmiddels 15 vestigingen heeft, waaronder ook een aantal franchiseondernemingen. Ritel heeft zich als kerntaak gesteld de consument transparantie te verschaffen in de markt van de mobiele telefonie, zodat klanten op een eenvoudige manier de juiste keuze kunnen maken uit toestellen en abonnementen.