Franchise in Dordrecht

Franchise+ gaat op pad in een stad en laat ondernemers aan het woord. Over hun winkel, hun formule en over hun stad. Door verschillende ondernemers uit verschillende branches naar hun visie te vragen, ontstaat een momentopname van zaken doen in een specifieke stad. Deze keer waren we in het actieve Dordrecht.

De auto komt in een mooi stukje Dordrecht te staan, aan de Knolhaven, vlakbij de Varkenmarkt en de Vleeshouwersstraat. Parkeren is er grootsteeds geprijsd maar gemakkelijk. En waar je de auto ook neerzet rondom de binnenstad: het lijkt wel of je overal door de poorten van de rijke historie binnenkomt. De auto is overigens niet het enige vervoermiddel waarmee Dordrecht goed te bereiken is; de trein en de waterbus vormen een prima – en vooral de laatste aantrekkelijk – alternatief. Wie vanaf de zuidwestkant de Voorstraat inloopt – de langste winkelstraat van Nederland, zoals de gemeente trots op haar website verkondigt – kan zich echter niet aan de indruk onttrekken dat het met de hedendaagse ondernemers daar niet goed gaat. Veel leegstand en stoffige etalages; alleen grote ketens die het van hun lage prijzen moeten hebben, zoals Zeeman, Wibra en Schoenenreus, lijken te floreren. Er zijn wel veel en gezellige terrasjes, ook op het pleintje voor V&D aan de Voorstraat. Dat past ook in het beleid van de gemeente die, om de binnenstad aantrekkelijker te maken, vooral de horeca ruim baan wil geven. Steek je vanaf de Voorstraat over naar de Sarisgang dan kom je op een brede en levendige boulevard met een gevarieerd winkelaanbod, waaronder flink wat franchiseondernemingen.

De binnenstad van Dordrecht heeft een regionale functie en bedient een verzorgingsgebied van zo’n 250.000 mensen. De stad staat bekend om zijn evenementen. “Er is altijd wat te beleven in Dordt”, zoals een van de geïnterviewde ondernemers aangeeft. Niet voor niets was Dordrecht in 2003 ‘Evenementenstad van het Jaar’ en circuleert de stad al jaren in de top op evenementengebied. De waardering van de kwaliteit van evenementen door bezoekers en bewoners is hoog, namelijk gemiddeld een 7,6 zo bleek uit een gemeentelijke evaluatie. De gemeente stopt er dan ook flink wat geld in.

Prachtwijk

Om een gevarieerd beeld van het ondernemersklimaat in Dordrecht te schetsen, zijn we deze keer ook naar een kleiner winkelcentrum geweest met een lokaal verzorgingsgebied in de door minister Vogelaar aangewezen ‘prachtwijk’ Crabbehof. Deze wijk is begin jaren zestig gebouwd met als doel de scheiding van woon- en winkelfunctie. De wijk is behoorlijk groen en kent relatief veel portiekflats, waarvan de meeste niet hoger zijn dan vier verdiepingen. Driekwart van de woningen zijn huurhuizen waarvan een groot gedeelte sociale woningbouw is. De wijk bestaat voor ruim een derde uit allochtonen en voor de helft uit eenpersoonshuishoudens van ouderen en starters. Het percentage uitkeringsgerechtigden in Crabbehof/Zuidhoven ligt ruim boven het Dordts gemiddelde. Daarmee is meteen duidelijk dat de ondernemers in winkelcentrum Crabbehof gelijk hebben als ze aangeven dat hun klanten ‘niet zoveel te besteden hebben’. Zonder uitzondering zijn de ondervraagde ondernemers en medewerkers echter positief over de sfeer in ‘hun’ Crabbehof. Het winkelcentrum is gebouwd rondom een groot, gratis parkeerterrein, een geweldig pluspunt voor bezoekers én ondernemers.

Expert

‘Wij fluisteren onze prijzen’

Ruud Klijn zit sinds 1979 in de elektronicabranche, sinds 1988 bij Expert. In 2002 startte hij zijn eigen zaak in winkelcentrum Crabbehof. Het gaat hem goed, zegt hij. “De omstandigheden hier in de wijk zijn wel veranderd in de loop der jaren. De samenstelling van culturen is veranderd maar dat levert voor mij helemaal geen problemen op. Turken, Italianen, Antillianen: ze hebben allemaal een wasmachine nodig. In 2007 hebben we een gezonde doorgroei gemaakt en dat hebben we dit jaar kunnen vasthouden, ondanks de signalen dat mensen minder te besteden hebben. Maar dit is een vervangingsmarkt. Het zijn producten waar mensen behoefte aan hebben. Daarnaast hebben we veel trendproducten; die variëren heel sterk. Nu is het de LCD of de platte tv, we hebben ook de trend van de digitale camera’s gehad, de navigatiesystemen… Daar zit even een enorme groei in en dan stabiliseert zich dat weer.” Zijn winkel, in de hoek van het winkelcentrum, zit op een prima locatie vindt hij. Zijn klanten weten hem te vinden en de naaste concurrentie zit een stuk verderop, in een winkelcentrum in de naburige wijk Sterrenburg. “De huren zijn hoog voor een B-locatie maar nog betaalbaar, zeker in vergelijking met de binnenstad. Er is hier wel wat verloop in het winkelcentrum en je merkt dat het steeds langer duurt voordat er weer een invulling is. Ook het winkelaanbod verandert. Wij zijn gespitst op mooie marketing, met veel emotie en beleving. De nieuwe ondernemers vinden die winkelpresentatie minder belangrijk. Nu is Crabbehof een wijk waar het bestedingspatroon relatief laag ligt. Prijs is bij ons dan ook belangrijk. Maar wij fluisteren de prijzen, anderen schreeuwen ze. Dat betekent niet dat wij duurder zijn. Wij leggen alleen onze kracht in de emotie en de beleving. En in de service.”

Met de gemeente heeft hij een tijdlang nauw contact gehad doordat hij twee jaar lid was van de Economische Adviesraad Dordrecht, waarin hij mee debatteerde over de economie in de stad. Hij is tevreden over de manier waarop de communicatie met de ondernemers is geregeld. “Er is een ondernemersloket waar je voor al je vragen terecht kunt en dat loopt soepel. Ik heb nooit problemen met de reclameregels, ik heb mijn bordje op de stoep en dat gaat prima. Maar ik betaal dan ook mijn precariorechten.”

Primera

‘Klanten komen hier heel gericht voor iets’

Verkoopmedewerker Cynthia van Hees werkt nu vier jaar met heel veel plezier bij de Primera-vestiging van Nico de Visser in de Crabbehof. Ze werkt zowel in de Primera-winkel als in het postagentschap achterin. “We hebben hier veel vaste klanten. Sommige komen elke dag. Voor een krant, een postzegel, sigaretten of een praatje. We hebben een heel divers publiek waarvan de meeste mensen niet veel te besteden hebben. De inkomens liggen in deze wijk wat lager dan in de rest van Dordrecht. Dat merk je aan het feit dat ze gericht komen voor iets en niet om te funshoppen.” Desondanks vindt ze de locatie prima. Het winkelaanbod heeft ze in de loop der jaren wel zien veranderen, maar niet dramatisch. “De slijter is weg, daar is een fietsenzaak voor in de plaats gekomen. De ijzerwarenzaak is een hengelsportzaak geworden en de videozaak is weg, daar is een kapper voor gekomen. Maar het is hier nog steeds gezellig.”

Korteweg De Echte Bakker

‘We hopen dat er binnenkort weer een leuke trekker bijkomt’

Met vijf filialen en de zesde op komst is Echte Bakker Korteweg geen kleintje in het Echte Bakkersgilde, dat in 1967 werd opgericht als antwoord op de toenemende industriële bakkers. Van de 2.100 warme bakkers in Nederland, zijn er 230 - met bijna 450 winkels - toegelaten tot het Echte Bakkersgilde. Henk Korteweg is een van de drie vennoten van Echte Bakker Korteweg. Over het filiaal in winkelcentrum Crabbehof - dat er al sinds het begin zit - zegt hij: “Het is één van de winkels waar het achteruit loopt. De mensen blijven weg. Dat heeft te maken met het bestedingspatroon, maar ook met het veranderende winkelaanbod. We hopen dat de nieuwe supermarkt wat meer mensen gaat trekken. En dat er binnenkort weer een leuke trekker bijkomt. Niet alleen voor ons maar voor het hele winkelcentrum. Maar we blijven gewoon dóórgaan!” Verkoopmedewerker Trix Mandemaker werkt al achttien jaar in de zaak en met zichtbaar veel plezier. “Wil je koffie?” vraagt ze hartelijk en ze vertelt enthousiast over haar winkel waar ze niet alleen brood en banket verkoopt maar ook de etalage doet. Ditmaal is het thema de Olympische Spelen. Van haar geen kwaad woord over de Crabbehof. En in de winkel komen mensen altijd voor lekkere dingen, “dus dat is ontzettend gezellig werken”. Haar klanten zijn heel divers en waar ze nou allemaal vandaan komen… “Daar let ik nooit zo op”, zegt ze. “Een klant is een klant. Veel klanten ken ik ook bij naam.” Ook zij merkt wel dat de buurtbewoners niet veel te besteden hebben. “Mensen vinden het hier al snel duur.” Wat er is veranderd in de afgelopen tijd, is dat het winkelcentrum beveiliging heeft gekregen. “Maar die let er meer op dat er geen mensen omver gefietst worden op de stoep.” Ook heeft ze nu een alarmsysteem: een druk op de knop en er staan twee sterke buurmannen voor de deur. “Maar ik heb eigenlijk nooit echt agressieve mensen meegemaakt”, aldus Trix Mandemaker. Van de gemeentelijke reclameregels merkt ze weinig. “Soms moet het stoepbord een beetje naar binnen, soms een beetje naar buiten. Dat doen we dan gewoon.”

t for telecom

‘Er gebeurt hier altijd wel wat’

In de eigen vestiging van t for telecom aan de drukke winkelstraat Sarisgang in de binnenstad, werken assistent shopmanager Martijn Schram (rechts) en verkoopmedewerker Sibren Bouman. Ze zijn zeer te spreken over de locatie: “Er is altijd goede aanloop. We hebben veel vaste klanten - dankzij de abonnementen - maar we krijgen ook wel passanten binnen”, zegt Martijn. Hij komt zelf uit Gorinchem en ervaart het Dordtse publiek als ‘rauwer’. “Er zijn veel verschillen tussen de mensen”, vult Sibren aan. “Van echte asotypes tot mensen die er keurig en tiptop gekleed uitzien: onze klanten komen uit alle lagen van de bevolking.” Beiden vinden wel dat de Dordtenaren je redelijk snel vertrouwen in het verkoopgesprek. De winkel ligt er opvallend bij, op een hoek met aan beide zijden een groot logo en vlaggen. Of de contacten met de gemeente hierover soepel verlopen, weten ze niet. Dat gaat via het hoofdkantoor. Hoe zit het met de veiligheid? “Sinds vorig jaar zijn de stadswachten en politie meer zichtbaar aanwezig”, zegt Martijn. Sibren: “Soms zijn er acties om het fietsen tegen te gaan, maar we hebben hier eigenlijk nog nooit iets van onveiligheid meegemaakt.” Martijn bezoekt af en toe een vergadering van de winkeliersvereniging. Die is wel actief, vindt hij. “Evenals de gemeente. Er gebeurt hier altijd wel wat.”

The Body Shop

‘Hier moet je echt je best doen’

Aan de overkant van de Sarisgang ligt een eigen vestiging van The Body Shop. Hier werkt sinds vier maanden assistent manager Sahar Ebrat (rechts). Samen met haar collega Barbara Esser probeert ze niet alleen de verantwoorde cosmetica maar ook de idealen van The Body Shop aan de man te brengen. En dat valt niet altijd mee. “De klanten komen hier niet vanzelf. In Rotterdam bijvoorbeeld gaat het heel makkelijk; als je daar iets wilt gaan uitleggen, dan roept iemand ‘dat hoeft niet hoor wijffie, ik koop het zo wel’. Hier moet je echt je best doen”, zegt Barbara. “Ze zeggen ook dat acteurs hun tour het liefst hier in de Dordste Kunstmin starten, want als het bij het Dordtse publiek lukt, heb je het goed gedaan. Mensen hebben hier echt een schapenkopmentaliteit. Aan de andere kant: als je de mensen eenmaal goed geholpen hebt, zijn ze heel trouw.” The Body Shop aan de Sarisgang moet het dan ook vooral van vaste klanten hebben en minder van passanten. Sahar: “Het is een heel goede locatie. Er is veel loop en er is een parkeergarage vlakbij, dus we zijn goed bereikbaar.” Net als de overburen t for telecom ervaart ze geen gevoel van onveiligheid. “Ik heb hier nog niets meegemaakt. En de politie en de stadswachten zijn er meer voor de fietsers”, aldus Sahar Ebrat. Barbara wijst bij het weggaan op de actie die The Body Shop van harte ondersteunt: ‘Verbreek de stilte rondom huiselijk geweld’. En ze geeft een proefje mee van een “heerlijke douchegel op olijvenbasis”.

Gall & Gall

‘Niet elk grapje wordt gewaardeerd’

In de smalle Vriesestraat, goed zichtbaar vanaf de drukbelopen Sarisgang dankzij een opvallende luifel, ligt de Gall & Gall-vestiging van ondernemer Hans Visser. Hij nam de winkel over in 2006 maar deed daarvoor al Gall & Gall-ervaring op in loondienst in Rotterdam. Dáárvoor zat hij in de benzine - als ondernemer bij een Shell-vestiging. Zijn hobby toen: wijn en port. Zijn hobby én zakelijke succesfactor nu: whisky. Hij is erg enthousiast over ‘zijn’ formule, die hem volgens hem inspireert en motiveert om actief te zijn als ondernemer. De locatie voor zijn winkel noemt hij prima. “Ik zit hier vlak om het hoekje bij een A1-locatie, terwijl de huren hier lager zijn dan daar. Dat vind ik een goede prijs-/kwaliteitverhouding. Verderop in de straat hebben ondernemers het moeilijker. Er is veel verloop en leegstand op dat stukje, net als in de Voorstraat. Het is een algemeen probleem in Dordrecht. Dat ligt vooral aan de hoge huren. Ik draai omzet en heb een goede, sterke formule achter me met marketingondersteuning. Als je het allemaal in je eentje moet opbrengen, is het niet te betalen.” En de gemeente werkt ook niet echt mee, vindt hij. “Er zijn zoveel mensen die zich ermee bemoeien, dat is wel eens ondoorzichtig. Dat hoor ik vooral van de andere mensen hier in de straat, zelf heb ik er niet zo’n last van. Behalve dan dat het lastig is dat je leveranciers maar tot 11.00 uur mogen voorrijden. Maar dat heeft ook zijn voors natuurlijk. Het is fijn voor de voetgangers en als er een auto voor je winkel staat, heb je kans dat de mensen er zo voorbij lopen.” De gemeente Dordrecht is wel heel actief met evenementen, vindt hij. “Er is hier altijd wel wat te beleven, zeker op de laatste zondag van de maand, tijdens de koopzondag.” Zelf is hij ook actief in het mobiliseren van - potentiële - klanten. Zo heeft hij  zich aangemeld bij de shopsite www.nlstreets.nl én heeft hij ervoor gezorgd dat hij wijd en zijd bekend staat om zijn onderscheidende whiskyspecialisatie. “Het aanbod van Gall & Gall is niet meer toereikend voor het topje van de markt dat ik wil bedienen. Dus heb ik er zelf nog aanbod bij gecreëerd. Dat is natuurlijk niet echt de bedoeling binnen de formule maar ik maak er zóveel omzet mee. Plus dat ik daar vaak ook een mooie fles wijn bij verkoop.” Hans Visser organiseert ook regelmatig whisky-events, met een minibeurs van whiskyleveranciers, proeverijen, hapjes en een band. Hij startte met 120 belangstellenden en moet nu switchen naar een ruimte waar hij vier- tot vijfhonderd man in kwijt kan. “Dat loopt als een trein”, zegt hij.

De Dordtenaren zijn geen makkelijke consumenten, vindt Hans. “Het is een stug volk en je moet alles uit de kast halen want ze willen voor een dubbeltje op de eerste rij. Ik kom zelf uit Zwijndrecht en dat is echt anders. Ik heb nogal een leuke babbel maar daar moet je hier heel voorzichtig mee zijn. Niet elk grapje wordt gewaardeerd. Maar blijkbaar doe ik het goed. Ik heb geplust in een gelijkblijvende of zelfs krimpende markt. Ze zeggen ook: red je het in Dordt, dan red je het overal!”

Hij heeft in het afgelopen jaar acht gevallen van diefstal gehad. “Daar gaat veel tijd in zitten. Niet alleen in het aangifte doen maar ook als zo’n jongen voorkomt. In alle acht gevallen is dat ook gebeurd want ik heb vier camera’s hangen dus is er altijd een goed signalement. Agressie is er ook, zeker op koopavond is er hier een broeierige sfeer. Maar ik heb een goed contact met de wijkagent en met de undercoveragent. Ik heb niets dan lof voor de politie.”

Feiten en cijfers over Dordrecht

In de gemeente Dordrecht zijn 792 winkels aanwezig met een totaal voor het winkelpubliek toegankelijk verkoopvloeroppervlak van 161.709 m2. De verzorgingsindex is gemiddeld (bron: Locatus 2007).

Dordrecht heeft circa 118.700 inwoners. Het percentage huishoudens met kinderen ligt met 35,3% op hetzelfde niveau als het landelijke gemiddelde (35%). Het percentage huishoudens zonder kinderen ligt met 28,4% iets lager dan het landelijke gemiddelde (29%).

De historische binnenstad van Dordrecht ligt verscholen tussen de rivieren de Oude Maas, Noord en Merwede. Dordrecht-centrum bevindt zich op de zevende plaats in de top 10 van koopcentra in Zuid-Holland (bron: koopstromenonderzoek Randstad 2004).

Winkelen

Dordrecht kent veel bijzondere winkels op het gebied van kunst en antiek. Van snuisterijzaakjes en tweedehandsboekenwinkels tot stijlvolle antiek- en kunsthandels. Deze winkels bevinden zich op de Voorstraat Noord, Vleeshouwersstraat, Wijnstraat en Grotekerksbuurt. In het stadscentrum is de laatste jaren aanzienlijk meer winkelaanbod gekomen. De overdekte modepassage Drievriendenhof en het winkelgebied in het hart van de binnenstad, het Statenplein en omgeving zijn een belangrijke aanvulling op het winkelaanbod.

In de nieuwe winkelgalerij ‘Het Paradium’ aan het Achterom zijn winkels gevestigd uit verschillende branches.

Horecapleinen

Het Scheffersplein en het Statenplein in het centrum, het Blauwpoortsplein met uitzicht op de Grote kerk, de Nieuwe Haven en het gebied bij het Groothoofd zijn echte horecapleinen. Het Scheffersplein is hét horecaplein van Dordrecht. De terrassen op het Groothoofd bieden een prachtig uitzicht op het drierivierenpunt.

 

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur