Franchise and the City in Leiden

Franchise+ gaat op pad in een stad en laat ondernemers aan het woord over hun winkel, hun formule en over hun stad. Door verschillende ondernemers uit verschillende branches naar hun visie te vragen, ontstaat een momentopname van zaken doen in een specifieke stad. Deze keer waren we in het historische Leiden. Deel 2: de kansen.

In deel 1 kwamen vooral de problemen aan bod voor de Leidse binnenstad, deze keer aandacht voor de kansen. Joost Bleijie van Centrummanagement Leiden, een stichting waarin  instellingen, organisaties en ondernemers zitting hebben: “Wij hebben hier een goed  ontwikkeld detailhandelsklimaat, zeker als je dat vergelijkt met andere steden. Faillissement en leegstand spelen wel een rol maar niet een heel grote.

De Leidenaren zelf waarderen de binnenstad en het winkelaanbod. Daar mag nog wel meer balans in komen. We hebben een goed ontwikkeld zwerfsegment in de vorm van kleine, leuke winkeltjes in de aanloopstraten naar het kernwinkelgebied. En we hebben ook een vrij goed ontwikkeld middensegment, in de vorm van bijvoorbeeld V&D, HEMA en Hennes & Mauritz. Wat we missen is een goed ontwikkeld topsegment dat veel traffic genereert zoals de Bijenkorf, Sting of Zara. Dit soort ondernemingen komt pas als de bereikbaarheid op orde is maar wat ook meespeelt is dat deze bedrijven een bepaald vloeroppervlak nodig hebben van zo’n 1.200 m2 en meer.  Dergelijke panden hebben we niet in Leiden. Gelukkig komt daar verandering in. We zijn bezig met een groot binnenstedelijk vernieuwingsproject, de Aalmarkt. Hierin komt een aantal units waar bedrijven als Zara en Sting zich wel kunnen vestigen.”

De herontwikkeling van het Aalmarktgebied moet ook een ‘rondje’ creëren, zodat winkelende bezoekers een logische route via de Haarlemmerstraat en de Breestraat kunnen lopen. Daarvoor wordt de Waaghoofdbrug verlegd. Voorzien is een uitbreiding van het winkelvloeroppervlak met circa 8.000 m2, voornamelijk gericht op mode. Die meters komen bovenop de 87.600 m2 WVO die het centrum al telt. Boven de winkelpanden worden appartementen gerealiseerd.

Ondernemers in Leiden betalen gezamenlijk mee aan de seizoensaankleding van hun stad. Alle eigenaren van niet-woningen betalen 5,3 procent over de WOZ-waarde van hun pand. Dit geld zit in het ondernemersfonds. Van daaruit worden collectieve activiteiten als de feestverlichting en de intocht van Sinterklaas betaald. “Voordeel: niemand hoeft nog met de pet langs en je hebt geen free riders”, zegt Joost.

Leiden scoort goed op veiligheid in vergelijking met andere steden, al heeft ook hier de overvaltrend toegeslagen. “We zitten qua onveiligheid onder de middenmoot”, zegt Joost  Bleijie. “Dat komt omdat het politiekorps Hollands Midden ervoor koos om een agent specifiek vrij te maken, de wijkagent Horeca en Ondernemers. Daar zijn we heel erg blij mee. Die man kent de ondernemers bij naam en kent in het uitgaanscircuit ook de uitsmijters bij naam. Dat communiceert heel gemakkelijk. Hij signaleert in een vroegtijdig stadium al problemen en kan die ook de kop indrukken.”

Rembrandt van Rijn

In het laatste koopstromenonderzoek (uit 2005) staat Leiden nog in de top 3 als het gaat om Zuid-Hollandse winkelkernen. Het moest toen Rotterdam en Den Haag voor laten gaan. In dit onderzoek komen het koopgedrag van de consument en de aantrekkelijkheid van winkelgebieden  naar voren. “Wij kijken reikhalzend uit naar het nieuwe koopstromenonderzoek”, zegt Joost. “Dat komt dit voorjaar. We vrezen wel een beetje dat we uit de top 3 en misschien wel uit de top 10 vallen. Dat heeft alles te maken met het feit dat plaatsen als Zoetermeer,  Leidschenhage, Alphen aan de Rijn en Dordrecht het heel erg goed doen. Ze zijn beter  bereikbaar en hebben meer parkeerplekken. Minder sfeer ook misschien maar de consument kiest blijkbaar voor gemak en comfort en niet om in de voetsporen van Rembrandt van Rijn te shoppen. Tegelijk is de historische sfeer onze belangrijkste trekker. Op Amsterdam na heeft Leiden de grootste historische binnenstad van Nederland, met een grote monumentendichtheid.

Daar zou iedere stad zijn vingers bij aflikken. Daarnaast zijn we een universiteitsstad en studenten maken  sfeer. We zijn een gezellige stad, Leienaren zijn gezellige mensen. En we hebben een leuk winkelaanbod, dus ik ben wel degelijk heel optimistisch voor Leiden.”

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur