De flexibiliteit van de iPad-kassa

‘Meten is weten’. Het is een in kapitalen geschreven wetmatigheid dat is te lezen in elk handboek bedrijfseconomie. Maar het geldt nog extra sterk in de horeca en al helemaal voor franchiseformules. Een nieuwe generatie horeca kassasystemen werkt op iPad, zoals de kassa van Gastrofix. Directeur Marc van Benthum legt uit hoe het werkt.

Mobiele kassaoplossingen vergroten het gemak én helpen de horecaondernemer bij het verbeteren van de bedrijfsvoering. Het kassasysteem kan in de regel eenvoudig worden gekoppeld aan boekhoudsoftware, reserveringssystemen, betaalmethoden en andere toepassingen. Het systeem is slim, gebruiksvriendelijk en goedkoop in de aanschaf, omdat niet hoeft te worden geïnvesteerd in dure kassa hardware. Van Benthum: “Het is meer een keuze voor de allernieuwste software in plaats van hardware. Er zit een behoorlijk prijsverschil tussen de aanschaf van een iPad of een traditionele kassa.” De aanbieder onderscheidt zich met name door de intuïtieve software en een 24/7 support en ondersteuning.

Uitgangspunten

Bij ontwikkeling van het iPad-kassasysteem van Gastrofix stond een drietal uitgangspunten centraal, vertelt Van Benthum: het programma moest meertalig zijn, schaalbaar en modulair. “Op die manier staat er een solide fundering, waardoor je eenvoudig nieuwe bouwstenen kunt toevoegen en de kassa kunt koppelen aan andere systemen.” Aan de ‘achterkant’ is Gastrofix gekoppeld aan boekhoudsoftware en een waaier aan pin- en betaalmogelijkheden. Gastrofix is daarnaast voorzien van een slimme kassa-personeelsplanning, een ‘klok in, klok uit’-systeem. Van Benthum: “Met deze planningsoftware kun je op basis van de kassadata vrij nauwkeurig inplannen wanneer en hoeveel personeel je nodig hebt.” 

Gastrofix werkt met een API-omgeving, zodat andere partijen hun applicatie naar het iPad-kassasysteem kunnen ‘toeschrijven’. “Het zorgt ervoor dat we koppelingen sneller voor elkaar krijgen.” Als voorbeeld noemt hij slimme inkoopsoftware. Op basis van de kassaverkoop krijgt de horecaondernemer dan bijvoorbeeld een inkoopadvies. Het advies kan worden uitgesplitst tot op receptuurniveau. “Je kunt bijvoorbeeld een uitsmijter helemaal uitsplitsen tot aan het takje peterselie aan toe”, vertelt hij. “Gecombineerd met de boekhoudsoftware is het cirkeltje rond met betrekking tot de financiële exploitatie. De belangrijkste cijfers waarop je kunt sturen, de brutowinst en je personeelskosten, staan ‘live’ op je iPad.”

Het bedrijf heeft Duitse roots en is al meer dan twintig jaar actief in de horecamarkt, oorspronkelijk met de verkoop van traditionele kassasystemen. Begin 2012 lanceert het bedrijf haar iCash kassasysteem, dat op het Apple-platform iOS draait. Dat laatste is een bewuste keuze, vertelt Van Benthum. “Het iOS-platform is veiliger dan andere app-omgevingen en Apple speelt een leidende rol op het gebied van mobiele applicaties.”

Filiaal- en franchisebeheer 

De iPad-kassa is eenvoudig in het gebruik. “Nieuwe medewerkers snappen binnen twintig minuten hoe de kassa precies werkt.” Het kassaprogramma biedt ruim zestig rapportages. “Een goed kassasysteem vormt het financiële, kloppende hart van elke horecazaak”, stelt Van Benthum. Om te kunnen sturen op cijfers, is het van belang om de omzetcijfers snel en eenvoudig te vertalen naar zo veel en gedetailleerd mogelijke informatie. Het betaalsysteem van Gastrofix biedt realtime rapportages op filiaal- en franchiseniveau. De resultaten van vestigingen kunnen op allerlei niveaus worden vergeleken.

“Ons kassasysteem is speciaal geschikt om de gegevens en resultaten van meerdere vestigingen naast elkaar te leggen. Het biedt daarmee de perfecte benchmark. Je kunt een ‘vlag’ over de vestigingen heen zetten en daar kun je weer een vlag onder zetten”, vertelt hij trots. “Daarmee onderscheiden we ons tot de dag van vandaag van onze collega’s.”

Loyaliteitsprogramma’s

Het filiaal- en franchisebeheer biedt rapportages over afzonderlijke of meerdere vestigingen van de horecaonderneming, maar ook vergelijkingsrapportages tussen de verschillende vestigingen. Van Benthum: “Bij hard franchise kan de franchisegever de producten en prijzen met een handeling aanmaken en aanpassen voor alle vestigingen. Even makkelijk kan bij soft franchise de franchisenemer een lokaal product in de verkooplijst zetten.” De franchisegever kan met behulp van filters allerlei groepen of clusters van franchisevestigingen aanmaken, onder meer op basis van de regio. De franchisegever kan de resultaten van de hele groep bijvoorbeeld ook vergelijken op productniveau. 

CRM systeem

Gastrofix is voorzien van een optioneel CRM-systeem waarmee klantinformatie kan worden opgeslagen en loyaliteitsprogramma’s kunnen worden opgezet. Denk bijvoorbeeld aan waardebonnen en kortingkaarten of klantkaarten. “Als franchiseketen kun je die klantgegevens met elkaar delen en loyaliteitsprogramma’s opzetten voor de hele groep”, stelt hij. “Een klant die een dagje Maastricht doet, lok je op die manier naar je zaak.”

Er wordt hard gesleuteld aan een self order tool, waarmee de klant via de eigen telefoon, thuis via de computer of in de horecazaak zelf op een bestelzuil zijn bestelling kan doen. “Ervaring bij onder andere McDonald’s laat zien dat mensen meer gaan bestellen. Niet alleen de omzet stijgt, ook de klanttevredenheid gaat omhoog”, vertelt Van Benthum. 

Wim van der Poel van MAMS Coffee in Arnhem prijst de prijsstelling en het gemak van Gastrofix. Een van zijn overwegingen om voor het kassasysteem te kiezen, was de lage investering. Nu is hij nog geen € 70 per maand kwijt aan het kassasysteem. Toch is dat niet het doorslaggevende argument. “Gastrofix biedt alle vrijheid om prijzen, producten en acties aan te passen. Bovendien is het snelscherm eenvoudig te veranderen. De rapportages bieden elk moment van de dag inzicht in de stand van zaken”, vertelt hij.

Hans Pieters Hans Pieters
Financieel journalist en ondernemer