Filta Benelux grijpt NFV Innovatieprijs

De NFV Franchise Innovatieprijs is uitgereikt aan Filta Benelux, een service voor het filteren van frituurolie. Naast Filta Benelux waren ook Wave International (met hun digitale informatieprogramma om de service naar de klant te optimaliseren) en Délifrance (met de ontwikkeling en introductie van een sandwichbroodje voor grab-and-go) genomineerd voor de prijs.

“Als organisatie zijn we super enthousiast het voelt als een beloning voor twee jaar hard werken”, reageert Marthen Elt Koning, manager algemene zaken bij Filta Benelux. Filta Benelux levert een service voor het filteren van frituurolie, waarmee de ondernemer een totaal ontzorgingspakket op milieuvriendelijke basis wordt aangeboden. “Bij onze klanten doen we een kwaliteitscheck en meten we de oliewaarden en temperatuur. Terwijl we de olie op microbasis filteren worden de frituurbakken grondig gereinigd. Filta kan daarbij een hoge kwaliteit frituurolie tegen zeer scherpe prijzen leveren. En om het compleet te maken kunnen we ook de oude frituurolie tegen een vergoeding meenemen.” Olie is volgens Koning een van de grootste kostenposten in een keuken. “Verwisselen van olie en schoonmaak van frituurpannen is vies en gevaarlijk werk. Wij ontzorgen onze klanten door het toepassen van de Filta-dienstverlening en dat is nieuw in de markt. Bovendien wordt er bespaard op dure olie en arbeidstijd. Onze dienstverlening is in de meeste gevallen kostendekkend of zelfs kostenbesparend.”

Délifrance 

“Het is altijd een eer om genomineerd te worden”, zegt manager franchise Benelux Fred Gietman van Délifrance. “Voor ons is het een bevestiging dat wij met onze ontwikkelingen op de goede weg zijn, ontwikkelingen die moeten bijdragen aan een sterker concept en een nog betere terugverdiencapaciteit voor onze franchisenemers.” Délifrance was genomineerd voor de innovatieprijs voor het 'sandwichbroodje voor grab-and-go'. Gietman: “Om het grab-and-go moment goed in te vullen moet het broodje belegd en gekoeld klaarliggen voor de gehaaste gast. Normaliter lopen de eigenschappen van een broodje in zo’n geval snel achteruit. Wij hebben met onze bakkers een nieuwe samenstelling ontwikkeld waardoor het broodje nog steeds zijn lekkere bite houdt. Ook na presentatie in de koeling. Dit zonder toevoeging van ingrediënten waarvan wij vinden dat ze niet thuishoren in een broodproduct. Dit concept hebben we vervolledigd met een speciale verpakking en een grab-and-go koeling.” 

Wave International

“We hebben met twee formules een transitie doorgemaakt van traditioneel kappersbedrijf naar klantgerichte organisatie. We vinden de nominatie een hele mooie erkenning op het harde werken van de afgelopen twee jaar, een joint- effort van franchisegever- en nemer”, vertelt hoofd marketing Marlies Verschure van Wave International. Het NPS innovationprogramma is een programma, waarbij klanten na een bezoek in de salon om feedback wordt gevraagd. “Met inmiddels ruim 40.000 klantsuggesties heeft Wave International van haar klanten de beste promoters gemaakt met inmiddels een stevige digitale visability en stijging van het aantal online bookingen met 200 procent. De ondernemer heeft een concreet klantenfeedback dashboard om service in de salon te verbeteren”, aldus Verschure. Maar nog belangrijker volgens haar is dat de klantenfeedback heeft geleid tot innovaties. “Enkele voorbeelden zijn: Cosmo Express - knippen op kantoor, De silent chair, Cosmo Touch up - snelle stying in 15 minuten en Team Kappers SMS service voor het verkorten van de wachttijden.” 

NFV Franchise Trofee 

De NFV Franchise Trofee is de vakprijs voor franchiseformules. De Trofee wordt sinds 2004 ieder jaar uitgereikt en geeft erkenning op het gebied van samenwerking, kwaliteit en winstgevendheid.

Vakjury 

Een vakjury beoordeelt de genomineerden op diverse criteria waaronder hun verdienmodel, de organisatie, de kwaliteit en kwantiteit van mensen en investeringen en de gerealiseerde groei. De winnaar van de NFV Franchise Trofee 2015 was Thomashuizen. De NFV Franchise Trofee wordt mede mogelijk gemaakt door ING. 

De vakjury

  • Paul van Vuuren, directeur ING Grootbedrijf & Instellingen, regio Zuid Oost, voorzitter jury. 
  • Will van den Hoogen, voorzitter Nederlandse Franchise Vereniging. 
  • Jeanette van Beek, algemeen directeur Thomashuizen, winnaar NFV Franchise Trofee 2015 
  • Jos Jongstra, algemeen directeur D.I.O. drogisterijen, winnaar NFV Innovatieprijs 2015 
  • Jan Willem Schulte, lecturer en coördinator post HBO opleiding Ondernemerschap
Franchise+ Franchiseplus
Redactie
Bekijk ook

De Nederlandse Franchise Vereniging is de overkoepelende belangenorganisatie voor franchising in Nederland.