Familiegevoel bij FietsNED

Twintig jaar lang werkte Martin Leemans bij het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK) en adviseerde hij ondernemers. Hij weet waar de pijnpunten liggen. Nu coacht hij nog steeds kleine zelfstandigen maar dan in de rol van franchisegever die zijn franchisenemers aanstuurt. “Ik committeer mij nu aan mijn adviezen. Als het niet goed gaat met de franchisenemers, voel ik de pijn in mijn buik ook.”

Daarom is hij voor een hechte band binnen de formule van FietsNED die hij twee jaar geleden oprichtte. Hij noemt het ‘het familiegevoel’ en ziet dat graag tot bedrijfscultuur verworden. Daarom organiseert hij ook regelmatig informele bijeenkomsten waarbij de ondertussen 25 franchisenemers ervaringen met elkaar uitwisselen en elkaar op weg helpen.

De aard van de formule vraagt ook uitdrukkelijk om samenwerking. De FietsNED-franchisenemer beschikt over een bus waarmee hij vanuit een uitrijpunt een regio bedient. Maar soms bevindt de klant zich op de grens van twee gebieden. De fietssnelwegen van stadsgewest Haaglanden, waarvoor FietsNED ‘fietswegenwachten’ aanbiedt, doorkruizen verschillende regio’s.

Leemans heeft met zijn mobiele fietsreparatiediensten iets nieuws in Nederland geïntroduceerd en bedient duidelijk een vraag in de markt. “Er is een latente behoefte aan een verhoogde servicegraad in Nederland, dat is wel bewezen door het groeitempo”, verklaart hij.

Inmiddels rijden er 25 bussen, nadat de eerste in oktober 2006 de weg opging. Daarnaast is hij in gesprek met nieuwe franchisenemers en denkt binnenkort een tiental franchisenemers aan zijn organisatie toe te kunnen voegen.

Dat is ook nodig om het beoogde aantal van honderd franchisenemers te bereiken en volledig landelijk dekkend te worden. Er zijn immers nog wat witte plekken in het netwerk, zoals in Limburg, Overijssel, West-Brabant en in de koppen van Groningen en Friesland.

Huisbankier

Leemans begroet vooral ‘mensen uit de branche met een voorliefde voor fietsen’ als geïnteresseerden voor het franchisenemerschap. Zij zijn vaak chef van de werkplaats maar ontberen de financiële middelen om hun eigen zaak te openen. “Ze kunnen dan verder groeien via FietsNED.”

Als er een financieel evenwichtige situatie is, helpt hij de nieuwkomers op weg met het ondernemingsplan. Ook voor financiering van de auto biedt hij de starters een voordeel. “Onze huisbankier verlaat zich op onze marktonderzoeken en neemt soms een risico waar een andere bank dat niet zou doen.”

Nu de eerste hectische fase achter de rug is, constateert hij dat de exploitatiesommen uitkomen. “De ondernemers verdienen een boterham, zoals ik berekend had.” Daarbij noteert hij wel een paar afvallers. “Misschien is het toelatingsbeleid in het begin wat te coulant geweest, hoewel 15% uitval normaal is.”

Hij kan ondertussen ook een indrukwekkende lijst met landelijk opererende contactpartijen overleggen, waaronder de ANWB en Peugeot. Sinds kort verkoopt deze Franse autoproducent de fiets in de showroom bij de autodealer. Omdat automonteurs niet aan een fiets gaan sleutelen, maakt FietsNED de verkochte fietsen rijklaar. En voor de onderhoudsbeurt treffen klant, autodealer en franchisenemer elkaar weer. Een pure win-winsituatie volgens Leemans. “Het betekent een klantcontact voor de dealer, werk voor ons en voor de klant is zijn fiets weer goed onderhouden.”

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur