Eric van Jarwaarde van Vendit: “Goed automatiseren is een mindset”

Nu ondernemen steeds meer een omnichannel-activiteit wordt, is een goede geautomatiseerde basis belangrijker dan ooit. “Vergelijk het met voetballen”, zegt Eric van Jarwaarde, CEO van automatiseringsbedrijf Vendit. “Je kunt ook niet goed voetballen als er geen gras ligt.” 

Die goede basis is belangrijk voor een franchiseonderneming, vindt Eric van Jarwaarde. “Met een goed automatiseringssysteem heb je vanuit één omgeving overzicht en inzicht in je gehele bedrijf. Van daaruit kun je sturen. Wat loopt hard? Wat moet ik bijbestellen? Wat heb ik teveel of te lang op voorraad? Welke trends haal ik eruit? Je kunt veel meten. Je kunt ook benchmarken. En heb je de basis op orde, kun je denken aan bijvoorbeeld een webshop.”

Academy

Vendit – actief in Nederland en België – startte in 1986 met een softwareprogramma voor de kassa. “Dat was toen de hoofdmoot”, vertelt Eric. “Nu is het nog maar een onderdeel. Tegenwoordig ontzorgen we de volledige winkel, offline en online.” Het bedrijf is inmiddels actief in zo’n veertig branches, van food tot elektra en van fiets tot fashion en sport. Bij al die bedrijven komt een hoop data binnen, die goed geüpdatet en gekoppeld moet worden. Voor Vendit is automatiseren daarom niet een kwestie van “een softwarepakket over de schutting gooien”, zegt hij. “Wij willen een ondernemer helpen met verbeteren, zorgen dat hij alles uit het programma kan halen. Goed automatiseren is een mindset en die leer je kennen op onze Academy. We leren je niet alleen: ‘Daar zit het stuur, daar zit de rem’. We leren je ook nog autorijden.”

Hele proces

Vendit automatiseert klanten van klein tot groot – zoals de franchiseketens Kluswijs, Bike Totaal, Runnersworld en Expert. Eric: “Voor hen creëren we een snelweg, waardoor de data van het hoofdkantoor gekoppeld is met elke lokale ondernemer. Als er iets wijzigt, weten alle ondernemers het een seconde later.”

Vendit werkt veel samen met leveranciers. “Voor de franchiseformule Bike Totaal bijvoorbeeld, vullen leveranciers als Gazelle en Batavus vanuit hun systeem een databank voor ons. Wij zorgen ervoor dat die gegevens weer bij de winkel terechtkomen. De database is zo altijd up-to-date”, vertelt hij. “Wij automatiseren het hele proces: van fabrikant, winkel en bezorgdienst tot consument.”

Het Vendit-basissysteem bevat ook een CRM-onderdeel voor het onderhoud van de klantrelaties. Daarnaast ontwikkelde Vendit modules die per branche zorgen voor maatwerk. 

Trend

Hoe ziet de toekomst eruit? Eric: “We bewegen ons mee met de trend richting het online kanaal. De winkel wordt meer servicepunt, afhaalpunt en showroom. Dat heeft gevolgen voor bijvoorbeeld je voorraadbeheer en je online activiteiten. De webwinkel van Expert is uitgeroepen tot tweede beste Webwinkel in de Elektronicabranche, achter Coolblue. Vendit heeft hier zeker een steentje aan kunnen bijdragen!”

Kijk voor meer informatie op de site van Vendit

Lees meer over: