Er is behoefte aan een nieuwe stijl, een hippere versie

De tijd lijkt rijp voor WAAR, de nieuwe cadeauwinkelformule van FaiRSupport die de Fair Trade Shops vervangt. De combinatie van 'groen', fairtrade en hip spreekt een groeiende groep van consumenten aan. De zesde vestiging is net open en de groeistrategie is ambitieus. Directeur Lieke Vogels legt uit waarom. 

Anderhalf jaar geleden werd de Nijmeegse Fair Trade Shop - op duurzame wijze - omgebouwd tot eerste WAAR-winkel, inmiddels zijn er zes Fair Trade Shops omgebouwd, behalve in Nijmegen ook in Haarlem, Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Maastricht. En het gaat goed, ondanks dat de eerste winkel midden in de crisis openging. "Dat heeft alles te maken met de trends in de markt", vertelt Lieke Vogels, directeur van retailorganisatie FaiRSupport. "De consument heeft steeds meer de behoefte om bij te dragen aan een betere wereld. Mits het product van goede kwaliteit is, wil hij daar ook best geld voor uitgeven. Eco-iconisatie is een blijvende ontwikkeling en sustainability, ofwel duurzaamheid, is business. Eco-intelligence is zelfs een kengetal geworden in businessplannen. Anderzijds is er ook een zekere 'groenmoeheid' opgetreden.

Er is behoefte aan een nieuwe stijl, een hippere versie. Dat komt heel erg naar boven bij de doelgroep Culture Creatives, mensen die maatschappelijk bewust en bewogen zijn maar wel met twee benen op de grond staan en kritisch zijn op kwaliteit, smaak en stijl. Onze Fair Trade Shops bleken in dat opzicht een verouderd concept te vormen. Dat kwam mede doordat de formule van één importeur was waardoor de winkels maar één merk in huis hadden. Dat bleek onvoldoende breed om er goede groei in te krijgen en vernieuwend te ontwikkelen."

Piet Hein Eek

Het nieuwe concept WAAR lijkt wel een antwoord te vormen op de behoefte van de huidige consument. Lieke Vogels: "Het is een formule voor de grote steden omdat je een behoorlijk klantenpotentieel nodig hebt om succes te hebben. Het concept voorziet in een verbreding van het assortiment. Dat bestaat nog altijd voor zeventig procent uit fair trade-producten maar ook uit gecertificeerde ecologische, biologische en recyclebare producten van andere merken. We streven natuurlijk naar een combinatie. Alle producten hebben een verhaal en zijn gelinkt aan de culturen waar ze vandaan komen. Wat geeft men elkaar bijvoorbeeld in Tanzania bij de geboorte van een baby? Verder zoeken we ook naar unieke producten met een kwinkslag. In de Amsterdamse winkel verkopen we bijvoorbeeld een ecologische vibrator. Die werkt niet op batterijen maar moet je opwinden. Een ander voorbeeld is dat we steeds meer design in de winkels halen. Zo hebben we een complete, duurzame lijn van ontwerper Piet Hein Eek."

Picture

Gezien de groeiambitie - binnen drie jaar twintig vestigingen - zal WAAR niet alleen actief op zoek moeten naar panden maar ook naar franchisenemers.

Wat voor type franchisenemers zoekt WAAR? "Natuurlijk is WAAR een commercieel concept", zegt Lieke Vogels. "Maar het brengt meer dan economische waarde. Het gaat over duurzaam consumeren. En daar moet een franchisenemer affiniteit mee hebben. Hij moet zich ook goed kunnen identificeren met de doelgroep, heeft een gedegen achtergrond in de retail en onderneemt met passie en met commerciële vaardigheden. Hij moet bereid zijn om zelf het grootste deel van de tijd op de winkelvloer te zijn, heeft zelf een goed lokaal netwerk en is op de hoogte van lifestyletrends." 

FaiRSupport heeft professionele winkelbegeleiders in dienst en bepaalt de winkelinrichting, de collectie en doet grotendeels de inkoop. Daarnaast adviseert en ondersteunt de organisatie bij de ICT, de visual merchandising, personele zaken en publiciteit en marketing. Lieke Vogels, die onlangs de Opzij Power Award won en zich daarmee een jaar lang de machtigste communicatievrouw van Nederland mag noemen, ziet de belangstelling voor WAAR toenemen. "We krijgen veel free publicity en staan op dit moment in een aantal lifestylebladen. WAAR staat echt in de picture en dat is niet alleen omdat ik de Power Award heb gewonnen maar omdat het echt een fantastische organisatie is!"