DSA Express 12,5 jaar

DSA Express wist 12,5 jaar geleden vrij gemakkelijk een formule op te zetten. “In goede tijden valt eigenlijk alles mee.” Nu merkt het bedrijf dat het vooral lastig is om nieuwe goede franchisenemers te vinden.

DSA Express is 12,5 jaar geleden ontstaan doordat drie zelfstandige koeriers de krachten bundelden. “Als koeriersdienst is het prettig om verbonden te zijn aan een grotere organisatie”, vertelt franchisemanager Simone Kornalijnslijper. “Mochten je eigen chauffeurs allemaal op pad zijn, dan kun je ritten gemakkelijk doorsluizen naar een collega. Bovendien is het voor klanten met meerdere vestigingen prettig als je samen een landelijk netwerk hebt.”

Korte lijnen

Het opzetten van de formule ging in die tijd voorspoedig. “In goede economische tijden valt eigenlijk alles mee”, vertelt Kornalijnslijper. “Natuurlijk was het opbouwen en het onderhouden van klantencontacten een hele klus. Maar we hadden een goed concept en daardoor wisten we de klanten wel voor ons te winnen. Ook het vinden van franchisenemers ging goed. We zijn een bedrijf met korte lijnen en directe contacten met de klanten en de chauffeurs. Dat werd gewaardeerd. Zelfs het aankloppen bij banken en het krijgen van een financiering ging gemakkelijk. In goede tijden hoef je eigenlijk alleen je best te doen en te zorgen dat je geen fouten maakt. Ik kan me voorstellen dat het opzetten van een formule in deze tijd een stuk moeilijker is.” Het enige wat echt tegen viel, was de wet- en regelgeving. “We vonden het bijvoorbeeld erg lastig toen de ziektewet verdween en er arbodiensten kwamen. Toen werd het voor ons moeilijker om alles goed te doen.”

Goede kandidaten

DSA Express heeft in de afgelopen jaren altijd veel met franchisenemers gewerkt. Nu zijn slechts drie franchisenemers bij hen aangesloten. “Twee franchisenemers hadden geen goede opvolger toen ze met pensioen gingen”, vertelt Kornalijnslijper. “Deze vestigingen zijn samengevoegd met bestaande vestigingen. Eén franchisenemer had privéproblemen waardoor hij niet verder kon. Een andere franchisenemer had twee bedrijven. Dat ging niet. Aan één bedrijf heb je al je handen vol.” Daarom is DSA Express sinds anderhalf jaar op zoek naar nieuwe franchisenemers. Maar dat blijkt lastig te zijn. Ze krijgen veel aanmeldingen van kandidaten en voeren veel oriënterende gesprekken. Maar daar blijft het vaak bij. “Veel kandidaten dromen misschien van een eigen bedrijf maar hebben niet het doorzettingsvermogen om ook daadwerkelijk die stap te zetten”, denkt de franchisemanager. “Of ze onderschatten het. Koerier zijn is meer dan alleen het rijden van ritten. Als franchisenemer ga je ook echt leiding geven aan je eigen bedrijf. Je moet bijvoorbeeld ook een administratie bijhouden en je aan regels houden.”

Buitenland

Toch zijn er volgens Kornalijnslijper voldoende redenen om wel voor het franchiseschap te kiezen. “Koerier zijn is een verrassend beroep”, vertelt ze. “We verzorgen alleen maar spoedzendingen. Dus het kan zo maar voorkomen dat je ’s middags hoort dat je een rit naar het buitenland hebt. Voor mensen die geen negen tot vijf mentaliteit hebben, is dat lekker afwisselend.” Beginnende franchisenemers doen alles zelf. Ze bezoeken potentiële klanten, doen de administratie en rijden de ritten zelf. Op een gegeven moment groeien veel franchisenemers door en nemen ze drie of vier mensen in dienst. “Het leuke daaraan is dat je zelf kunt kiezen welke werkzaamheden je het liefst doet”, vertelt Kornalijnslijper. Toch is ze wel eerlijk: “Franchisenemer zijn van een koeriersbedrijf is hard werken, ook ’s avonds en ’s nachts. Ik denk dat dat voor veel ondernemers geldt. Maar je krijgt er een leuke, dynamische baan voor terug.”

Bekijk ook