Doppio Espresso: Goede koffie en gastvrijheid

In zeven jaar tijd bouwden twee bevlogen startende ondernemers hun koffiebar uit tot een franchiseorganisatie met 24 vestigingen. Het volgende punt aan de horizon staat bij zestig winkels in 2020. Mede-eigenaar Jonathan Teoh (31) over de simpele en succesvolle formule van Doppio. “De gasten moeten met een fijn gevoel de deur uitgaan.”

In 2007 ontmoette Jonathan Teoh een leeftijdsgenoot die net een koffiezaak in Groningen was begonnen. Teoh werkte op dat moment als wervings- en selectieconsultant maar voelde zich niet gelukkig in die rol. Peter van Eijl vertelde hem inspirerend over de oorsprong van zijn idee. Als highschool-student zag hij in Amerika de opkomst van artisanale koffiebarretjes, in de schaduw van het grote Starbucks. De bank hapte eind 2006 toe en uit het businessplan ontsprong de eerste espressobar van de inmiddels student bedrijfseconomie.

Tijdens het drie uur durende kennismakingsgesprek tussen de twee hoorde Teoh een overlap en tevens verschillen in hun benadering. “Hij bleek een echte detaillist met een enorme specialistische kennis. Ik ben meer een generalist en een praktijkman. Er lagen mooie operationele uitdagingen voor mij. Hij voelde dat niet als een bedreiging.”
Het klikte en de plannen werden toen al gesmeed om van Doppio Espresso (de twee hebben een voorliefde voor dubbele espresso’s) een franchiseformule te maken. In dat concept had Teoh zich immers al verdiept tijdens zijn studie op de Hotelschool. Hij zegde zijn baan op en ging in de winkel werken om het eten te verzorgen. Zonder de prioriteit uit het oog te verliezen. Het was immers een koffiebar waar een broodje gekocht kon worden, geen lunchroom waar koffie werd geschonken.

Ondernemersdynamiek

Een ijkpunt in de ontwikkeling van de formule was de gezaghebbende en landelijke AD-koffietest in oktober 2008. Hun bescheiden winkeltje werd tot winnaar gekozen door meesterproever Barend Boot en journalist Paul Hovius. Het betekende hét moment voor uitbreiding. Alleen, de kredietcrisis was zojuist losgebarsten. Maar de bankier in Friesland viel toch voor de mooie locatie en het enthousiasme van de twee jonge ondernemers. Naast het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam kwam de tweede vestiging van Doppio. De bedrijfsleider aldaar werd de eerste franchisenemer. Franchise lag voor de hand, benadrukt Jonathan Teoh. “Het is vooral een praktische oplossing. Wij hebben niet de illusie het allemaal te weten. We werken graag samen. Door ondernemers toe te voegen creëer je een ondernemersdynamiek. En het is eenvoudiger twintig gedreven ondernemers te vinden dan twintig goede bedrijfsleiders die je meekrijgt in je visie.”

Twintig vestigingen binnen vijf jaar was destijds de doelstelling waarvoor zij door menigeen werden uitgelachen. In viereneenhalf jaar was het gepiept. Aan het eind van 2015 zijn er naar verwachting 29 Doppio’s en het volgende punt aan de horizon bevindt zich in 2020 met zestig vestigingen. Dat vergt de nodige aanpassingen aan onder meer de back office en de automatisering, beseft hij. “Daarom voeren wij heel veel gesprekken met andere, grote formules over de levensfases. Sommige fases zijn te voorspellen, dan kun je vooruit investeren.”

Loyaliteit

Als een garantie voor succes ziet hij franchise niet. “Het is meer een bundeling van krachten. Het concept wordt uitgedragen door de ondernemer en de franchisegever ontzorgt die ondernemer. Een heldere taakverdeling is essentieel.” Kortom, de ondernemer richt zich op de koffie en de gastvrijheid, de twee pijlers van het concept van Doppio. Zo eenvoudig is dat. “De koffie moet top zijn, waarbij altijd naar de wensen van de gasten wordt geluisterd. En de gasten moeten met een fijn gevoel de deur uitgaan.”
In het jaar 2014 verwelkomde Doppio anderhalf miljoen gasten, maar dat is geen reden om achterover te leunen. “We willen ons kwetsbaar op blijven stellen en leren van onze fouten. Zo bouwen we verder aan onze loyaliteit.” Van dat laatste krijgt hij regelmatig uitingen. Zoals gasten die hij treft in een vestiging ergens in het land en nog kent als studenten in de allereerste winkel in Groningen. En de franchisenemer in Haarlem die kerstkaarten van zijn klanten ontving terwijl hij pas drie weken open was. “Grotere complimenten kun je niet krijgen.”

Een knuffel

De meeste franchisenemers komen niet uit de horeca maar hebben wel die onmisbare en universele eigenschap voor dit vak: gastvrijheid. Ook zijn ze ‘lokaal relevant’. “Het gaat erom wat je toevoegt aan een gemeenschap. Geld is een gevolg, niet een doel op zich.” Die gastvrijheid moet weliswaar in je zitten, weet Teoh, maar vervolgens spoort Doppio de ondernemers aan om deze kwaliteit te vergroten. Daarin krijgen ze alle vrijheid.
De rolverdeling is nog net zoals bij de start in 2007. Van Eijl houdt zich vooral bezig met de innovatie van de producten, Teoh stuurt het team aan en doet de expansie. Tijdens dat aansturen de afgelopen jaren heeft hij geleerd dat het loont om ‘op het menselijk aspect heel veel te investeren in de ondernemers’. “Ik ben ook een rationeel mens maar ik heb gemerkt dat een knuffel het beter doet dan cash.”

Tijd om te proeven in de vestiging in Hilversum, ditmaal van de espresso uit Ethiopië en filterkoffie uit Guatemala en Ethiopië. Single estate producten, geen blends. Het zijn twee variaties van de circa tien  verschillende singles en blends die er op de menulijst prijken. En dan in allerlei uitvoeringen. “Koffie is geen koffie meer zoals vroeger. Koffie is nu als wijn.” 

+