Definitieve doorbraak van de iPad-kassa is een feit

De definitieve doorbraak van de iPad-kassa is een feit, constateert Gastrofix-directeur Marc van Benthum. “Bijna iedere ondernemer die nu een horecazaak of winkel wilt openen, doet een aanvraag voor een iPad-kassa om de kosten en het gebruiksgemak te vergelijken met traditionele kassasystemen.” Onder een nieuwe merknaam – Pepperkorn – is er nu ook een iPad-kassasysteem voor de retail.

“Het gebeurt eigenlijk bijna niet meer dat er geen iPad-leverancier wordt meegenomen in het offertetraject”, stelt Van Benthum. Gastrofix heeft in korte tijd een leidende voorsprong genomen in de markt van iPad-kassa’s voor de horeca. De kracht van het kassasysteem is de flexibiliteit. “Een organisatie kan de prijzen vaststellen en omzet bijhouden en vergelijken per vestiging. Maar zelfs ook moduleren naar subafdelingen binnen een vestiging”, vertelt hij. 

Colaflesje

Gastrofix is van origine een Duits bedrijf. Naast de Verenigde Staten is de leverancier in veel Europese landen vertegenwoordigd. De geografische uitrol gaat in etappes. “We gaan goed voorbereid van start. We zorgen voor een goede koppeling met de lokale boekhoudpakketten. En voordat we de markt betreden, moet er een goed dealernetwerk en een sterke landelijke organisatie staan.” Een belangrijk onderdeel van het systeem is de fiscaliteit. “De Gastrofix-kassa voldoet aan alle fiscale en wetgevingseisen van de landen waar we actief zijn.”

“Met één account kun je het Gastrofix-kassasysteem inrichten voor je activiteiten in meerdere landen en onderverdelen per afzonderlijke outlet. Binnen een vestiging kun je ook nog eens subcategorieën aanmaken, zoals restaurant en hotel”, vertelt Van Benthum trots. “Je maakt gebruik van één database. Dat biedt ongekende mogelijkheden.” 

De franchisegever kan met behulp van filters allerlei groepen of clusters van franchisevestigingen aanmaken, onder meer op basis van de regio. De franchisegever kan de resultaten van de hele groep bijvoorbeeld vergelijken op productniveau, maar ook de prijzen van een product per verkooppunt of -moment variëren. 

Als voorbeeld gebruikt hij de prijsstelling van een flesje cola. “Een formule kan met het Gastrofix-kassasysteem niet alleen per land een andere prijs hanteren, maar ook per vestiging en zelfs binnen de vestiging. Bijvoorbeeld omdat je voor bepaalde producten een opslag hanteert.” De CRM-/klantendatabase kan locatie-overschrijdend worden ingezet. Hetzelfde geldt voor omzetrapportages. De flexibiliteit van het kassasysteem opent de deur naar gevestigde namen. “Doordat de toepassingen en mogelijkheden de afgelopen tijd zo sterk zijn uitgebreid, zijn we in gesprek met verschillende internationale ketens.”

Bouwstenen

De kracht van het Gastrofix-betaalsysteem steunt op de koppelingen met applicaties van andere softwareleveranciers. Het kassasysteem biedt een SaaS-oplossing (Software as a Service). Hierdoor kan de kassa eenvoudig worden gelinkt met boekhoudsoftware, reserveringssystemen, betaalmethoden, inkoopsoftware, CRM en andere toepassingen. Gastrofix werkt met een API-omgeving, zodat andere partijen hun applicatie naar het iPad-kassasysteem kunnen ‘toeschrijven’. De kassa is bijvoorbeeld niet alleen gekoppeld met de bestaande banksystemen, maar ook Apple en Google Pay. “We stellen de software open voor andere ontwikkelaars. We werken bijvoorbeeld intensief samen met aanbieders van loyaliteitsprogramma’s, bezorgdiensten en natuurlijk met alle betaalaanbieders.” 

Ondanks, of misschien wel juist dankzij, alle technische verbeteringen blijft de iPad-betaaloplossing van Gastrofix interessant voor de ondernemer met niet meer dan één vestiging, benadrukt Van Benthum. Een van de grote voordelen boven de traditionele kassasystemen is de hardware. “Een iPad heb je al vanaf € 350. Voor een traditioneel systeem betaal je het veelvoudige.” 

Gastrofix biedt oplossingen voor klein, middelgroot en groot, benadrukt hij. “Het programma is schaalbaar en modulair. Je kunt het systeem zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Je kunt eenvoudig nieuwe bouwstenen toevoegen en de kassa koppelen aan andere systemen. Het zijn functies die je kunt aan- en uitzetten. Je betaalt een maandelijks bedrag voor de licenties.” 

De iPad-kassa van Gastrofix biedt ruim zestig rapportages. “Een goed kassasysteem vormt het financiële, kloppende hart van elke horecazaak”, stelt Van Benthum. Om te kunnen sturen op cijfers, is het van belang om de omzetcijfers snel en eenvoudig te vertalen naar zo veel en gedetailleerd mogelijke informatie. Het betaalsysteem van Gastrofix biedt realtime rapportages op filiaal- en franchiseniveau. De resultaten van vestigingen kunnen op allerlei niveaus worden vergeleken. 

Kloppend hart

Onder een nieuwe naam, Pepperkorn, heeft het bedrijf dit jaar een iPad-kassa voor de retail gelanceerd. Het kassasysteem is al twee jaar lang beschikbaar op de Duitse markt. Er is bewust gekozen voor een andere merknaam voor de iPad-kassa. Beide branches hebben hun eigen kenmerken en informatiebehoeften. Het systeem is in de basis gebaseerd op dezelfde techniek, maar ingericht op de eisen van de retail, vertelt Van Benthum. “Met de Pepperkorn iPad-kassa heb je dezelfde filiaalmogelijkheden. Alleen hebben we andere elementen toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan kleding die retour komt. Of de koppeling aan een weegschaal.” Kennis van de retailmarkt is dan ook onontbeerlijk, meent hij. “Het zijn twee gescheiden ondernemingen. Voor de verkoop en ondersteuning is een team van retail-specialisten in dienst.”

“Een goed kassasysteem vormt het financiële, kloppende hart van elke onderneming”, stelt Van Benthum. Om te kunnen sturen op cijfers, is het van belang om de omzetcijfers snel en eenvoudig te vertalen naar zo veel en gedetailleerd mogelijke informatie. Het betaalsysteem van Gastrofix en Pepperkorn biedt realtime rapportages op filiaal- en franchiseniveau. De resultaten van vestigingen kunnen op allerlei niveaus worden vergeleken. En dus direct worden ingezet als waardevolle managementinformatie.

Klik hier voor meer informatie.