Een decennium Doppio Espresso

Op de plek waar het allemaal begon kijken Peter van Eijl en Jonathan Teoh terug op tien jaar Doppio Espresso. Hoe een knus koffietentje in Groningen uitgroeide tot een landelijk succesvolle formule. En ze zijn nog lang niet klaar.

In april 2017 viert Doppio Espresso het tienjarig jubileum. De formule heeft inmiddels 32 vestigingen door het land en is een aantal gezaghebbende brancheprijzen rijker. In Groningen begon het allemaal, nabij de Vismarkt in een studentikoos pand van het formaat kleine pijpenla. Op dezelfde plek huist nu een moderne, Italiaans aandoende koffiesalon met een oppervlakte van vierhonderd vierkante meter. Misschien wel de grootste koffiezaak van Nederland.

Tijdens zijn studie bedrijfseconomie schreef Peter van Eijl in 2006 een businessplan voor een espressobar, zoiets bestond immers nog niet in Noord-Nederland. Op aandringen van zijn omgeving stapte hij ermee naar de banken. Tot zijn aangename verrassing wilden die allemaal een persoonlijk gesprek over zijn plannen. Het was net voor de kredietcrisis, de zeepbel stond strak maar werd vrolijk verder gevuld. “Het was een gunstig moment, bijna een sprookje”, kijkt hij terug. “Met een tweedehands auto als onderpand kon ik het pand laten financieren.” Weliswaar andere tijden, maar de bank was ook echt overtuigd door zijn verhaal. “Ze beseften dat Nederland klaar was voor een espressobar voordat de Amerikanen zouden komen. Timing is alles.”

Openbare huiskamer

De Amerikanen zijn inmiddels gekomen en de beschikbaarheid van premium koffies is enorm toegenomen. Maar Doppio heeft in het afgelopen decennium een prominente plek op de markt veiliggesteld. Dat komt ook door de vooruitstrevendheid.

Zo was in de knusse koffiebar van weleer roken verboden, lang voor het rookverbod. “Ik vond dat zonde van het koffiearoma. Veel mensen zoeken een openbare huiskamer, maar zonder sigaretten en alcohol.” Ook met gratis wifi was Doppio een pionier. Kort na de opening in 2007 kruiste hij het pad van Jonathan Teoh, een wervings- en selectieconsultant die op zoek was naar nieuwe uitdagingen. De koffiespecialist en detaillist en de nieuwe generalist en praktijkman bleken elkaar goed aan te vullen. De laatste had zich al verdiept in franchise en het plan voor een franchiseformule met de naam Doppio Espresso (de twee hebben een voorliefde voor dubbele espresso’s) werd toen gesmeed. 

De rolverdeling is nog steeds ongeveer zoals bij aanvang vertelt Teoh. “Peter ontwikkelt de producten, ik bekommer mij om de expansie en samen hebben we veel overleg over waar de focus in de winkel op moet liggen.” Die ligt primair op uitstekende koffie, maar ook op gastvrijheid. Daarom hebben alle franchisenemers niet meer dan één zaak onder hun hoede. “De stap van één naar twee wordt onderschat. Want alles is toch weer anders. Dan moet je als ondernemer je aandacht verdelen, terwijl de persoonlijke aandacht voor de gast bij ons zeer belangrijk is.”

Barista met camera

In de vestigingen van Doppio Espresso anno 2017 komt ‘het gevoel van Milaan’ terug. Die stijl van inrichting is de afgelopen jaren doorontwikkeld. Peter van Eijl groeide op met het modernisme van Noord-Italië en praktiseert deze voorliefde nu in het franchiseconcept. In deze regio werd tot voor kort ook alle koffie voor Doppio gebrand. Ondertussen worden veel single origins ook in Nederlandse branderijen verwerkt. 

Nieuwe vestigingen moeten tenminste 120 vierkante meter winkelvloer hebben en in een omgeving staan waar wonen, werken en winkelen worden gecombineerd. Twee types locatie worden daarbij beoogd: in de binnenstad (zoals in Groningen) of rondom educatie en werken. Voorbeelden van de laatste omgeving zijn de vestigingen naast het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam, op de Amsterdamse Zuidas en op de campus van de universiteit in Wageningen.

Ondanks de schaalvergroting moet de kwaliteit van de koffie top zijn, benadrukken de twee. Want vooral daarom blijven de gasten van het eerste uur komen. Om de franchisenemers scherp te houden reist een barista als verlengstuk van Van Eijl het land door met een camera. Haar koffiefilmpjes plaatst ze op een e-learningplatform van de formule. Dat werkt goed, merkt Jonathan Teoh. “Wij geloven niet in het voor jezelf houden van informatie. Iedere franchisenemer kan les krijgen en geven op het platform. Zo leren ze van elkaar. Aan de hand van je reputatie drijft je content omhoog.”

Lasergecalibreerde espressobakjes

Ook op sociale media kent Doppio Espresso weinig geheimen. “De aanvankelijke geheimzinnigheid over koffiekennis is achterhaald. Hoe meer mensen wij bereiken met informatie, hoe meer informatie we terugkrijgen.” Daarnaast omarmen de franchisegevers nieuwe technologie. “Dat is ook wat ons onderscheidt. Wij zijn een jonge partij die het echt leuk vindt om technologie in te zetten. Zo hebben we de meest geavanceerde espressomachine met lasergecalibreerde espressobakjes.” Peter van Eijl toont de identieke metalen bakjes en licht toe dat door de uniformiteit dezelfde constant goede smaak wordt verkregen. Een ander technologisch snufje is het ‘business intelligence platform’ voor de franchisenemers. Op een plek in de cloud vinden zij alle hulpmiddelen voor de kassa, personeelsplanning, loonadministratie en inkooptargets. Dit alles gebundeld op een dashboard op maat. 

Het systeem voorziet eveneens in een benchmark waardoor ook beperkingen inzichtelijk worden. In zulke situaties volgt er een gericht coachingsplan. Wil het na een langere periode nog niet vlotten, dan volgen er twee vragen aan de franchisenemer: wil je verder als ondernemer en wil je verder met deze locatie? Teoh: “Als de antwoorden ‘ja’ zijn, gaan we heel intensief coachen. Als het ‘nee’ is, ontbinden we het huwelijk want tegenzin levert alleen frustratie op. Je kiest voor elkaar. Dus als franchisenemer moet je je doorlopend afvragen of je je nog lekker voelt binnen de formule.”

Hardere formule

Die formule is in de loop der jaren harder geworden, beaamt hij. Al noemt hij het ‘duidelijker’. “In het begin mochten franchisenemers veel zelf bepalen. Maar daar hadden de gasten niets aan. Zij hadden bepaalde verwachtingen en werden dan soms teleurgesteld.” Hij noemt het voorbeeld van zelf een taartje willen bakken in de keuken, in plaats van gebruik te maken van de specialist die de patisserie aanlevert. “Dat kost dan tijd terwijl je niet bij de gast kan zijn.” Het schepijs is een ander terugkerend pijnpunt. Van Eijl: “Dat heeft hier in Groningen zwaar gefaald maar toch komen franchisenemers regelmatig met dat idee. Het is gewoon niet omfietswaardig gebleken. Soms laten we dat soort initiatieven toch toe, als leerproces. Bijna al onze ondernemers zijn starters, dan is het zinvol iets te ontwikkelen dat het niet haalt. Je begrijpt dan waarom het niet werkt en het maakt je kritischer.”

Er zijn nog wat witte vlekken in Nederland. Met name in Brabant en Limburg en in het midden van het land. Aan interesse van starters geen gebrek. Liefst 98 procent valt af tijdens de grondige selectiefase. De acht nieuwelingen per jaar vormen dus het topje van de ijsberg. Daarbij is leeftijd irrelevant, franchisenemers van Doppio Espresso zijn net zo goed twintigers als vijftigers. 

Ondertussen lonkt een avontuur over de grens. “Die ambitie hebben we maar ‘first things first’. Dat zou afleiden van de operatie in Nederland. Het buitenland is sprinten, we moeten eerst goed leren lopen.” 

Franchisenemer Marcel Koch: “Als een vis in het water”

Na een carrière in de retail zette Marcel Koch (51) de stap naar ondernemer in de horeca. Koffie leek hem wel wat. Hij verdiepte zich in alle franchiseformules en kwam uit bij Doppio Espresso. “Dat paste het best bij mij.” Het moderne interieur, het concept, de lunchkaart en de Italiaanse inslag bekoorden hem allemaal. Zijn opleiding genoot hij vooral tijdens een stage van vier weken in de vestiging in Joure. Daarna nam hij nog bij veel andere Doppio’s een kijkje in de keuken.

Anderhalf jaar later blikt hij ‘heel positief’ terug op zijn start als franchisenemer. “Ik voel me als een vis in het water.” Hij verwelkomt inmiddels een vaste klantenkring, het restaurant loopt heel goed en met inkopen is hij steeds handiger geworden. Omdat hij met nul verstand van voorraad begon, was dat laatste een leerproces. Nu is het een routineklus.

Voordat hij in Nijmegen neerstreek was hij een half jaar samen met Jonathan Teoh op zoek naar een geschikte locatie. Inmiddels is hij vanuit Eindhoven naar Nijmegen verhuisd. “Dat is wel handig als je lange dagen maakt.” Want hij vindt het heel belangrijk zelf aanwezig te zijn op de werkvloer. Voor de band met zijn klanten maar ook om zijn flexibele groep medewerkers steeds optimaal te instrueren. 

Vanuit het hoofdkantoor ervaart hij goede ondersteuning. Zijn vragen worden snel beantwoord en hij is op weg geholpen met de intensieve marketing via sociale media. “Ik heb daarna zelf een spaarpuntenactie bedacht, die loopt heel goed. Daarnaast levert het veel informatie op. Het is superleuk en versterkt de band met de vaste gasten.”

Die vaste groep bezoekers komt bij hem, uiteraard, vanwege de lekkere koffie. Hij begroet zelfs veel ‘Doppio-reizigers’, die overal in het land vestigingen van de formule bezoeken en de kwaliteit vergelijken. Daarnaast hoort hij van zijn gasten dat ze komen vanwege ‘de grote, schone, lichte, ruime en warme zaak met altijd flexibele medewerkers die een stap extra willen doen’. “Ze voelen zich welkom.”