Curves: lekker in je vel zitten

Sinds de formule in september 2004 met een pilot in Nederland van start ging, gaat het hard met Curves, de fitnessformule voor vrouwen. De pilot was zo succesvol dat de master-franchise voor Nederland verleend werd. Inmiddels zijn tien vestigingen geopend. Dat aantal wordt nog voor het eind van dit jaar ruim verdubbeld. En als het aan directeur Frank Polman ligt, groeit het aantal Curves vestigingen door naar zo’n driehonderd over vijf jaar. “Mensen moeten het leuk vinden. Dat geldt voor klanten én franchisenemers. Dat is de kern van ons succes.”

Oprichter en directeur van Curves International is Gary Heavin: “Curves is uitgegroeid tot de grootste franchiseorganisatie voor fitnesscentra ter wereld, door hard werken, eenvoudige uitgangspunten en toegewijde service. Wij wijden ons met onze franchisenemers aan onze opdracht die ons aanspoort anderen te helpen zichzelf te helpen. We bieden leden een leuke, makkelijke, comfortabele en motiverende omgeving. De Curves workout duurt maar dertig minuten en omvat alle vijf de componenten van een compleet trainingsprogramma (opwarmen, cardiovasculaire training, krachttraining, afkoelen en strekken). Er zijn geen trucjes of 'iets voor niets'-claims. Het zijn de dertig zwaarste minuten van de dag, maar ze werken wel.”

Hij richtte de eerste Curves op in 1992 in de Verenigde Staten en startte in 1995 met de eerste Curves franchise. Elf jaar later heeft Curves inmiddels ruim tienduizend vestigingen wereldwijd. De tienduizendste vestiging werd in Nederland geopend, in Elderveld bij Arnhem. Voor de Nederlandse franchiseneemster was het haar tweede vestiging.

Directeur Frank Polman: “Het franchiseconcept heeft in de loop der jaren haar grote kracht bewezen. Het is laagdrempelig en eenvoudig van opzet. Wij richten ons uitsluitend op vrouwen. Die doorlopen bij ons een programma van dertig minuten aan acht toestellen en acht platforms. Niet meer en niet minder. Op die manier werken ze aan hun gezondheid. Als je dat programma regelmatig twee of drie keer per week doorloopt, werk je niet alleen aan je conditie, maar werk je ook aan gewichtsverlies. Het is effectiever dan een keer in de week twee uur sporten. Daar val je niet echt van af. En vergis je niet: het is geen praatclub. Dat half uur ben je intensief bezig. Ik doe het zelf ook af en toe. Ik moet zeggen dat ik dan blij ben als het half uur voorbij is”, zegt hij lachend.

Enthousiasme

Enthousiasme is het sleutelwoord bij Curves. Dat geldt voor klanten én franchisenemers. Frank Polman legt uit: “Als je dit doet om geld te verdienen, is dat de verkeerde insteek. Je moet het leuk vinden, lekker in je vel zitten. Veel franchisenemers waren aanvankelijk klant of medewerker bij één van onze centra. Ze vonden het concept zo aansprekend dat ze zelf een ‘club’ zijn begonnen. Daarom zie je ook dat we groeien als een olievlek in Nederland: Rond plaatsen waar een club is gevestigd zie je na verloop van tijd andere vestigingen ontstaan.“

Curves gaat uit van een verzorgingsgebied van minimaal 15.000 mensen om een vestiging te openen.

“Bij lidmaatschapsbedrag van € 39,- per lid per maand, bereik je het break-evenpoint bij gemiddeld 200 leden. Wij gaan uit van drie tot zes maanden om dat aantal te bereiken. Maar in Nederland scoren we beter dan die prognose. Juist in kleinere plaatsen werkt de formule uitstekend. Niet omdat de kosten daar lager zijn, maar de gemeenschap is hechter. Mensen worden lid, raken enthousiast en nemen de volgende keer een vriendin mee. Zo krijg je een sneeuwbaleffect. In Nieuwegein hadden we in de eerste week na de opening 103 leden. Dat zijn bizarre cijfers.”

Begeleiding

Curves zorgt voor een intensieve begeleiding. Potentiële franchisenemers krijgen een opleidingsprogramma van zes weken. Daarvan worden vijf dagen doorgebracht in één van de vijf wereldwijde trainingscentra die Curves heeft. Daar worden gemiddeld vierhonderd cursisten vertrouwd gemaakt met het concept en de toestellen. Frank Polman: “Je hoeft geen sportleraar of fysiotherapeut te zijn om klanten te begeleiden. Je leert hoe je nieuwe klanten moet begeleiden. Onze toestellen zijn hydraulisch en daardoor geschikt voor jong en oud, sterk of minder goed ontwikkeld. Hoe beter je conditie, hoe meer weerstand je van het apparaat krijgt. Zo bouw je vanzelf je conditie op. Je krijgt als nieuwe franchisenemer ook een mentor toegewezen. Die runt de eerste week na de opening de nieuwe vestiging. Je bent dan even niet de baas in je eigen vestiging, maar het geeft je als nieuwe franchisenemer een enorme rust want door de kennis en ervaring van een collega kan er bijna niks mis gaan. Het aardige van de methode is dat we ruim tien jaar ervaring hebben met duizenden vestigingen. Wij weten dus wat wel en niet werkt.”

Investering

Het opzetten van een Curves vergt een investering van zo’n € 60.000,- tot € 70.000,- afhankelijk van het pand. “Dat bedrag is inclusief entreegeld, begeleiding en opleiding,” verduidelijkt Frank Polman. “Ook dat is laagdrempelig. We houden ook terdege rekening met een vrouwvriendelijke aanpak voor onze franchisenemers. Wij adviseren bijvoorbeeld om de club van negen tot een en van vier tot zeven uur te openen. Dan houd je als franchisenemer voldoende tijd over voor je gezin of andere bezigheden. Je mag langer open zijn, maar het is niet nodig. Je krijgt daardoor niet veel meer klanten. De bezetting per uur is lager.

Partners

Samenwerking staat hoog in het vaandel. Curves adviseert om de administratie uit te besteden aan BDO CamperSobers. “Als alle franchisenemers dat doen, ontstaat vanzelf vergelijkingsmateriaal waardoor franchisenemers hun omzet, hun bezettingsgraad en dergelijke onderling kunnen vergelijken. De samenwerking gaat ver. Je kunt als franchisenemer altijd terugvallen op advies van het opleidingscentrum waar je te gast bent geweest. En clubleden kunnen een vakantiepas vragen. Daardoor kun je als lid zonder bijbetaling waar ook ter wereld bij een Curves vestiging terecht. Veel mensen maken daar op vakantie gebruik van. Het bevordert het clubgevoel en de binding.”

Marketing

De aandacht voor de franchiseformule in de pers was en is groot. De Telegraaf besteedde ruime aandacht aan de formule en menig damesblad of glossy magazine deed dat ook. Frank Polman besluit: “Daar profiteren de franchisenemers natuurlijk ook van. Daarnaast zijn er de nodige marketingacties waarmee we nieuwe leden werven en - wat misschien nog belangrijker is - zorgen dat mensen lid blijven. De loyaliteit is groot. De eerste franchisevestiging ter wereld werd geopend in Paris, Texas. Tien jaar later wordt die vestiging nog altijd gerund door de eerste franchiseneemster. Die was hier in Nederland bij de opening van de tienduizendste vestiging. Lol en schik hebben is het belangrijkste in je leven. Dat is de grote kracht van Curves.”

 

Lees meer over:
Bert Jongen Bert Jongen
Redacteur
Bekijk ook