Crowdfunding bij uitstek geschikt voor franchisenemers

Crowdfunding is meer dan een alternatief voor bancaire financiering. Met crowdfunding wordt namelijk financiering met marketing gecombineerd. Een goede crowdfunding campagne realiseert marketing in de vorm van (gratis) publiciteit, betrokken investeerders en extra traffic (online en offline).

Het is juist deze combinatie die aantrekkelijk is voor franchisenemers. Los van het feit dat het verkrijgen van bancaire financiering lastig is, heeft de franchisenemer profijt van de marketingkracht bij het gebruik van crowdfunding. Duizenden investeerders houden continu in de gaten of er interessante projecten gepubliceerd worden.

De potentiële investeerders bekijken de pitch van de ondernemer. In veel gevallen vormen de investeerders de (eerste) fanbase voor de te financieren onderneming. Om dit aspect zoveel mogelijk te benutten bieden ondernemers vaak incentives aan. Investeerders die boven een bepaald bedrag investeren krijgen dan bijvoorbeeld korting op een product of bijvoorbeeld een uitnodiging voor de exclusieve opening van de onderneming. Daarnaast liggen er voor de ondernemer kansen op het gebied van free publicity en social media, doordat crowdfunding een trendy en actueel thema is. CrowdFUNding is investeren in risicokapitaal maar heeft ook een funfactor. Investeerders vinden het ‘leuk’ om te investeren in een echte onderneming op basis van de pitch van een ondernemer. Met hun investering wordt direct een MKB onderneming geholpen.

Goede pitch is belangrijk voor succes

Het verkrijgen van financiering via crowdfunding is geen ‘easy money’. Het vergt een uitgebreide voorbereiding en inzet. De ondernemer stelt een businessplan en prognose op en denkt na over de marketing voor zijn crowdfunding campagne. Belangrijk is dat de ondernemer een effectieve pitch opstelt, waarin het verhaal van zijn onderneming wordt verteld. Deze pitch wordt in veel gevallen ondersteund met beeldmateriaal (foto’s, video) en gepubliceerd op het platform, bijvoorbeeld die van Geldvoorelkaar.nl. Investeerders beslissen op basis van de pitch of ze investeren in het project van de ondernemer. Zijn alle documenten gereed dan besteedt de ondernemer veel tijd aan het onder de aandacht brengen van het project via bijvoorbeeld social media, het benaderen van zijn netwerk en het opzoeken van diverse media.

Om franchisenemers en franchisegevers te begeleiden bij crowdfunding is er een samenwerking ontstaan tussen Geldvoorelkaar.nl en Koelewijn en Partners. Edwin Adams (directeur Geldvoorelkaar.nl): “Koelewijn & Partners heeft jarenlange ervaring op het gebied van franchising en is in staat om kritisch te sparren met een (toekomstig) franchisenemer. De ondernemer wordt optimaal begeleidt voordat een project op ons platform wordt geplaatst. Zij weten exact welke informatie nodig is voor de beoordeling door één van onze kredietbeoordelaars. Dat vergroot de succeskans op financiering voor de franchisenemer. Daarnaast zorgt Koelewijn & Partners er voor dat de ondernemer ook nadat de onderneming is gefinancierd, kritisch wordt begeleid. Hierdoor wordt de continuïteit van de onderneming gewaarborgd en kunnen de verplichtingen verbonden aan de crowdfunding lening ook op lange termijn voldaan worden. Goed voor de ondernemer en de investeerders.”

Verantwoord crowdfunden

Er wordt veel aandacht besteed aan verantwoord crowdfunden, voor zowel de ondernemers als de investeerders. Geldvoorelkaar.nl opereert met een vergunning en staat onder toezicht van de AFM. Dit houdt in dat de processen jaarlijks worden getoetst en er gekeken wordt naar het trackrecord: aantal gefunde ondernemingen, default ratio, et cetera. Daarnaast heeft Geldvoorelkaar.nl, naast haar kredietbeoordelaars, een fulltime Riskmanager in dienst. Dit is uniek. De Riskmanager is belast met de risicobeheersing voor investeerders en ondernemers en stuurt de kredietbeoordelaars aan.

Crowdfunding projecten worden pas op het platform geplaatst, nadat een uitgebreide screening heeft plaatsgevonden. De eerste beoordeling wordt uitgevoerd op basis van scores gerelateerd aan BKR, Graydon en Creditsafe. Indien deze scores afdoende zijn wordt het project uitgebreid geanalyseerd door één van de kredietbeoordelaars. Onder andere het businessplan en de prognose worden kritisch geanalyseerd. De  kredietbeoordelaar beslist tenslotte of het project gepubliceerd kan worden. Vaak is de kans groter dat het project gepubliceerd wordt wanneer er een uitstekende onderbouwing is gegeven en ondernemer en adviseur samen het plan hebben aangescherpt en aangevuld met een realistische prognose. Als alle documenten correct zijn aangeleverd kan funding van het project binnen een week gerealiseerd worden.

Ervaring

Er zijn al 750 ondernemingen gefund via Geldvoorelkaar.nl. Onder hen bevinden zich vele franchisenemers afkomstig uit diverse branches. Zo zijn onder andere fitness ondernemingen, accountants en ondernemingen in de horeca gefund. In veel gevallen was de funding binnen enkele dagen geregeld. Daarnaast hebben de ondernemers zichtbaar profijt gehad van de marketingkracht. Het belangrijkste is dat met crowdfunding veel franchiseorganisaties weer verder kunnen groeien!

Pieter Koelewijn Pieter Koelewijn
Directielid & franchiseconsultant gespecialiseerd in het opschalen van bedrijven middels franchising

Koelewijn & Partners helpt al sinds 1988 franchisenemers én franchisegevers in iedere branche en elke ontwikkelingsfase met advies en hands-on ondersteuning om de volgende stap te nemen voor nog meer succes.

Stel je vraag aan Pieter Koelewijn
CAPTCHA