Crisis? Welke crisis?

In de zeventiger jaren scoorde de Engelse popgroep Supertramp hoge ogen met hun elpee ‘Crisis? What crisis?’. De titel geeft goed weer hoe er in de franchisebranche wordt teruggekeken op 2008 en hoe er vooruit wordt gekeken naar 2009.

De kredietcrisis gaat aan sommige ketens niet voorbij en andere ketens houden er rekening mee dat de consumenten dit jaar de hand op de knip houden. De combinatie van een sterke formule en lokaal ondernemerschap van de franchisegever zorgen voor het nodige optimisme.

Dat niet alles een succesverhaal is, ondervond de franchiseketen Newport Blue. Tegenvallende omzetten waren de voorbode van een faillissement. Directeur Lugtenborg: “We zijn gestart met een soft franchiseconcept. Achteraf gezien is dat onze grootste fout geweest. We hadden het concept strakker moeten neerzetten. Ik heb nog serieuze pogingen gedaan om financiers te vinden die bereid waren om een doorstart te maken. Maar op dat moment was het vertrouwen tussen ons en de franchisenemers teveel geschonden. De franchisenemers zijn als zelfstandige ondernemers verder gegaan. Ik zet er mijn vraagtekens bij of dat lukt. Momenteel ben ik aan het onderzoeken op welke manier een formule ontwikkeld kan worden die wel succesvol is.”

De Lampenier werd van een ondergang gered omdat na het faillissement van de organisatie Euretco Wonen de ondersteuning van de vestigingen overnam. De eigen vestigingen van De Lampenier werden gesloten. Met de 39 franchisenemers lopen momenteel gesprekken over de toekomst. Directeur Jan Bakker van Euretco Wonen: “Ik verwacht dat ongeveer dertig franchisenemers met ons door willen gaan. Sommigen zullen zelfstandig doorgaan. Misschien blijkt dat er voor een enkeling geen bestaansrecht meer is. Op dit moment is er geen Lampenier-collectie. Daar werken we hard aan. Verder willen we dit najaar een pilotstore openen van de Lampenier-nieuwe-stijl. Bovendien zijn we bezig om winkel-in-winkelconcepten uit te werken. Want binnen bestaande woonwinkels kan een aparte verlichtingswinkel een goede aanvulling zijn.” Euretco werkt inmiddels met een beperkt aantal kernleveranciers die de distributie van producten voor hun rekening nemen.

Vliegende start

Daartegenover staan echter de nodige succesverhalen. Zo maakte het KPN ExperTeam op 1 januari 2008 een vliegende start met negentig franchisenemers. Inmiddels zijn dat er 110.

Directeur Theo de Wit is dan ook tevreden: “Onze franchisenemers komen aan huis als je problemen hebt met je telefoonaansluiting, je internet of je pc. Dat is een unieke dienstverlening. Negentig procent van onze klanten zijn particulieren. Mensen zijn tevreden over de dienstverlening. Dat zie je aan het aantal terugkerende klanten. Je merkt ook dat mond-tot-mondreclame werkt. Niet alle franchisenemers werken fulltime. Ons streven is erop gericht dat hun omzet groeit. Met 110 franchisenemers hebben we een landelijk dekkend netwerk. Maar uitbreiding is welkom want hoe kleiner je werkgebied, hoe minder tijd je kwijt bent aan het rijden. We staan nog aan het begin van een ontwikkeling.”

Beste jaar

Het afgelopen jaar was voor Autotaalglas het beste jaar tot nu toe. “Je ziet dat steeds meer mensen sterretjes in hun autoruit laten repareren”, zegt Autotaalglas-woordvoerder Joep Boom. “Wij repareren liever dan dat we kapotte autoruiten vervangen. De omzet van onze 52 franchisenemers is gestegen. Steeds meer verzekeringsmaatschappijen of leasemaatschappijen weten ons te vinden. Ons marktaandeel is gestegen. We zijn de nummer twee in onze branche en willen de komende jaren van 20 procent marktaandeel nu, naar 33 procent in 2011. Er is nog enige groei mogelijk voor wat betreft het aantal vestigingen. Maar met zestig vestigingen zitten we aan het plafond. De groei komt met name door de servicegerichtheid van onze franchisenemers. Voor 2009 zijn wij dan ook optimistisch gestemd.”

Locaties

Voor de modeketen Bandolera was december 2008 een topmaand. Woordvoerder Richard Janssen: “Wij merken van de crisis tot nu toe helemaal niets. Door de kou afgelopen december leek het wel alsof mensen massaal nieuwe kleren gingen kopen. Wij richten ons op het midden- en hogere segment. Misschien dat het ook daaraan ligt dat we minder merken van een crisis. Dit jaar verwachten we door te groeien van 31 naar ongeveer veertig franchisevestigingen. De financiering door de banken valt mee. Vroeger keken misschien twee paar ogen naar een businessplan. Nu zijn dat wellicht vier paar ogen. Ik vind het alleen maar goed dat er kritisch naar een concept wordt gekeken. Ons probleem is niet zozeer het vinden van franchisenemers. Het probleem is het vinden van geschikte, betaalbare locaties. Dat kan de groei wellicht afremmen.”

Gezondheid

De afslankformule Curves groeide in 2008 van 35 naar 49 vestigingen. Het nieuwe jaar begon met de opening van de vijftigste vestiging in Leidsche Rijn en nummer 51 is inmiddels ook een feit in Waddinxveen. In oktober 2008 werd de eerste vestiging in België geopend. “Wij liggen op koers”, concludeert directeur Miranda Wassenaar tevreden. “Curves is een formule met wereldwijd ruim 10.000 clubs. Op termijn willen we in Nederland doorgroeien naar 225 clubs. Door schaalvergroting kun je ook meer aan marketing doen. Onze franchiseneemsters zijn zeer gedreven. Als je miljonair wilt worden, is dit niet de juiste formule. Natuurlijk willen onze franchiseneemsters een succesvolle zaak runnen. Maar geld verdienen is niet het hoogste doel. Eén van de factoren van ons succes is dat wij een low costformule hebben. Met relatief weinig investering kun je een club beginnen. Bovendien heeft de kredietcrisis ook een voordeel. Ik verwacht dat meer panden voor een redelijke prijs beschikbaar komen.”

Prognose gehaald

Ook de lingerieketen LinCHérie blikt terug op een goed jaar. Formulemanager Van Essen: “Tot nu toe merken we heel weinig van de kredietcrisis. Het aantal franchisevestigingen is het afgelopen jaar gegroeid met zeven tot 47. Daar zijn we tevreden over. Hetzelfde geldt voor de omzetten per vestiging. De prognoses zijn gehaald. Bij sommige vestigingen zelfs ruimschoots. Wat je wel ziet is een wisselvallige verdeling over de maanden. Soms waren er uitschieters naar boven, maar er waren ook maanden waarbij de omzet achterbleef bij de prognose. Maar het gemiddelde beeld is dus zonder meer positief.”

Ambitie

Ook Subway kijkt terug op een goed jaar. Area development manager Justin Goes: “Wij hebben het afgelopen jaar achttien nieuwe vestigingen geopend. Daarmee staan we nu op 66 vestigingen in Nederland. Ons doel is om uiteindelijk naar ongeveer 210 vestigingen te groeien. Komend jaar willen we veertig tot vijftig nieuwe vestigingen openen. Dat is zeer ambitieus. Er zullen geen koppen rollen als we het niet halen. Maar in het eerste kwartaal van 2009 komen er al tien vestigingen bij. De omzet is vorig jaar met dertig procent gestegen. Natuurlijk door de groei van nieuwe vestigingen maar ook bij de bestaande vestigingen was de omzetgroei gemiddeld tien procent.”

“De belangstelling voor onze franchiseformule is groot. Ieder kwartaal melden zich zo’n driehonderd geïnteresseerden. Onze selectie is streng want maar een handvol kandidaten haalt de eindstreep. Dat ligt niet zozeer aan de terughoudendheid van de banken. Het is nog niet voorgekomen dat de financiering werd geweigerd. Dat komt natuurlijk ook omdat we bewezen hebben dat we een rendabele formule hebben. Bovendien heeft de huidige crisis als voordeel dat er meerdere geschikte locaties beschikbaar komen. Want daar schort het nog weleens aan.

Groeimogelijkheden zijn er ook bij de shop-in-shops. We hebben nu al vestigingen samen met Domino’s Pizza en New York Pizza. In Drachten hebben we onlangs een vestiging geopend in een vestiging van Leen Bakker. Bouwmarkten en ziekenhuizen zijn locaties waar het aantrekkelijk kan zijn een Subway te openen.”

Koffie & thee

De prognoses voor 2008 bij de koffie- en theeformule Simon Lévelt zijn overtroffen door de werkelijkheid. “Onze omzet is sterker gestegen dan begroot”, stelt directeur Rob Sikkema. “We hebben geen problemen met de financiering van nieuwe winkels. Het laatste kwartaal van 2008 hebben we drie nieuwe winkels geopend: een in Nederland en twee in België. De vooruitzichten voor 2009 zijn positief. Een mogelijk wat mindere omzet in de duurdere hardware producten die we verkopen wordt meer dan gecompenseerd door de stijging in de verkoop van koffie en thee. In het eerste kwartaal van 2009 zullen we minimaal twee winkels openen: een in Nederland en een in België.”

Lees meer over: