Franchisegever, franchisenemers en leden Anytime Fitness steunen elkaar

Coronacrisis versterkt saamhorigheid bij Anytime Fitness

Joep Brouns: "We hebben alles proberen aan te reiken."

De fitnessbranche werd hard geraakt door de coronacrisis. Binnen sporten mocht immers niet tussen 15 maart en 1 juli. Anytime Fitness ondernam snel actie om hun franchisenemers te helpen overleven, en dat lukte. De franchisenemers voelden de solidariteit bij hun leden.

Corona of geen corona, fitnessformule Anytime Fitness groeit door. In het jaar 2020, het jaar van de pandemie, zullen er circa 25 nieuwe clubs bij komen. En het einde van de expansie is nog niet in zicht. De teller staat nu op 105 clubs in Nederland en dertien in België. Vanwege de nog geldende coronaregels en omdat er  acht clubs  op 1 juli tegelijk zijn geopend, is de mijlpaal van nummer 100 in Nederland vooralsnog vrij geruisloos gepasseerd. 

Franchisenemer Daniël van Nassau was tijdens de gedwongen sluiting druk met van alles wat nog wel mocht en kon. De online trainingen, groepslessen, coaching en voedingsprogramma’s liepen goed door. "Daar zijn we direct mee begonnen, al in dezelfde week dat we moesten sluiten konden we online programma’s aanbieden”, vertelt hij. Met dank aan het hoofdkantoor, en ook aan de samenwerking met andere franchisenemers. "Zo hebben we  elkaar versterkt.” Toen buiten sporten weer mocht, bood hij dat aan op twee locaties rond de sportschool.

Buffer

Hij startte de vestiging in het Brabantse Roosendaal ruim een jaar geleden met zijn vriendin Marcha Gijsen, die clubmanager werd. Op ‘een hele goede locatie’ en met liefst 700 vierkante meter vloeroppervlak.

Ze pakten de zaken direct grondig aan, met vakbekwame instructeurs en een uitgebreide marketing. En ze waren zelf zoveel mogelijk aanwezig in hun club. Het werd een vliegende start en het concept van Anytime Fitness hielp daarbij, zegt hij. "De 24/7 openingstijd spreekt een grote doelgroep aan en de mensen voelen zich prettig bij de huiselijke en gemoedelijke sfeer.”

Bij de opening stonden er 327 leden ingeschreven, acht maanden later was dat aantal opgelopen naar 841. Zo werd een buffer opgebouwd voor het onheil dat zou naderen, en waarvan ze nog geen flauw benul konden hebben. 

Compassie

Ondanks de sluiting bleven de leden zijn fitnessclub trouw. "De mensen toonden compassie met ons”, concludeert hij. Anytime Fitness bedacht drie opties voor alle leden van de franchisevestigingen: volledig doorbetalen, de helft betalen of bevriezen (en wel lid blijven). Bij Van Nassau koos twee derde van de leden voor optie 1 en 2. "Ze zijn heel solidair en gunnen het ons. Het helpt enorm dat wij lokale ondernemers zijn, ze kennen ons persoonlijk.” De strop zat hem vooral in het uitblijven van groei. Want die was gemiddeld 33 leden per maand, en is naar nul gegaan tijdens de sluitingsmaanden. Terwijl de ingecalculeerde maandelijkse opzeggingen wel doorliepen. 

Ondertussen zijn Daniël en Marcha helemaal ingesteld op de nieuwe situatie na de heropening. Ze hebben looproutes aangebracht en de apparaten staan op anderhalve meter van elkaar. Leden moeten online reserveren voor een bezoek. Hij vermoedt dat sportscholen wel eens sterker uit deze crisis kunnen komen. "Want er is nu toch weer aangetoond dat mensen die bewegen meer weerstand hebben, ook tegen zo’n virus.”

Extra hulp 

Algemeen directeur Joep Brouns van Anytime Fitness haalt ook opgelucht adem. "Alle clubs hebben het nu gered. Degenen die net waren opgestart hebben wij wat extra moeten helpen. Maar als de sluiting tot 1 september zou duren, dan zouden er zeker clubs omvallen. Je kunt een hele sector niet zonder gevolgen een half jaar sluiten.” 

Direct na de persconferentie van premier Mark Rutte op zondag 15 maart ondernam het hoofdkantoor in Sittard actie. Dat begon al de vrijdag ervoor, want toen werd de lockdown in België afgekondigd. "We moesten ineens heel veel regelen. Door ons 24/7 systeem was nog nooit een sportschool gesloten geweest. Nu moesten we uitzoeken hoe we dat systeem konden uitschakelen. Toen Nederland volgde met de maatregelen, hadden we dus al geoefend.”

Op de maandag werden al filmpjes en FAQ’s (frequently asked questions) voor de franchisenemers gemaakt. Die pakweg zeventien pagina’s vragen en antwoorden werden wekelijks, soms dagelijks, geactualiseerd. Ook standaard voicemailberichten en e-mails werden beschikbaar gesteld voor de franchisenemers. En brieven naar de verhuurders van de panden. Met de leveranciers van de apparatuur kwam Brouns overeen dat leasebetalingen door de franchisenemers tijdelijk werden stopgezet. 

Coronamailbox

Zelfs coaching door een haptonoom werd aangeboden, waarbij de omgang met een crisissituatie, zoals boze reacties op sociale media, werd behandeld. De franchisenemers stonden er dus niet alleen voor. In zijn coronamailbox zaten bijna duizend berichten. "We hebben alles proberen aan te reiken en bijna 100 procent van de franchisenemers heeft daar gebruik van gemaakt.” 

Niet alleen de club van Daniël van Nassau had vrijwel geen extra opzeggingen, dit was het algemene beeld bij alle clubs. "Dat toont dat franchisenemers en hun personeel extreem betrokken zijn bij hun eigen zaak en hun klanten.”

Het buiten sporten was wel even een uitkomst. Van de 109 clubs maakten daar 104 gebruik van. Een enkeling kreeg geen toestemming van de gemeente. Bij de gratis thuissportcampagne van Anytime Fitness voor de leden via Facebook en YouTube noteerde hij iets interessants. "De eigen filmpjes van de fitnessclubs werden meer bekeken dan de professionele films van ons. De leden voelen zich toch blijkbaar meer thuis bij beelden van hun eigen instructeurs.”

De coronacrisis heeft zeker financiële schade veroorzaakt, maar Joep Brouns ziet ook een positief effect van deze periode. "We zijn als franchisegever en franchisenemers heel dicht bij elkaar komen te staan. De toegevoegde waarde van een hoofdkantoor is nu zoveel meer zichtbaar en voelbaar  geworden.”

Buitensporten met Anytime Fitness