Comeback van Oil and Vinegar

De franchiseformule Oil & Vinegar is bezig met een comeback. Vorig jaar ging het moederbedrijf failliet. Met nieuwe eigenaren werd een doorstart gemaakt. Verschillende vestigingen sloten hun deuren omdat ze onrendabel waren en er op specifieke locaties te weinig toekomstperspectief als Oil & Vinegar was.

Het nieuwe management werkte aan een uitbreiding van het assortiment, een betere logistiek en een verbetering van het rendement. De vestigingen zijn inmiddels opnieuw gesegmenteerd. Franchise+ in gesprek met Oil & Vinegar-directeur Berend Jan Bleeker.

Binnenkort wordt de vijftiende Nederlandse Oil & Vinegar-vestiging geopend in Hilversum. Berend Jan Bleeker: “In het verleden hadden we daar al een vestiging, maar die locatie ging verloren ten gevolge van het faillissement. Nu konden wij een nieuw pand huren op een uitstekende locatie niet ver van de oude winkel. Dat hebben we direct gedaan. Voorlopig is het een eigen vestiging. Maar op den duur hopen we deze winkel om te zetten in een franchisevestiging. Daarnaast start Oil & Vinegar in oktober opnieuw in Antwerpen.”

“Het is lastig om tegelijk een goede franchisenemer en een geschikt en betaalbaar pand te vinden. Als zo’n kans zich voordoet en we hebben nog geen kandidaat, dan zullen we het pand als eigen vestiging openen. Daarnaast zullen wij altijd een paar eigen winkels willen hebben om te kunnen experimenteren.”

Doorstart

Na het faillissement van de formule hebben de nieuwe eigenaren zich eerst geconcentreerd op het op orde brengen van de interne organisatie. “De logistiek moest weer volledig worden opgebouwd, het assortiment had een impuls nodig en de routing in de winkels was niet logisch. Dat hebben we aangepakt. De logistiek is nu weer op orde, het assortiment hebben we doorgelicht en aangepakt en de winkels zijn ingedeeld volgens een nieuwe segmentatie. Door een logische routing en presentatie is het duidelijk voor de consument wat wij verkopen. Daarnaast zal dit jaar nog een pilotwinkel met een volledig nieuw interieur worden geopend in Engeland, maar daar wil ik nu nog niet op vooruitlopen. De berichtgeving rond het faillissement heeft eigenlijk alleen in Nederland gespeeld. Consumenten koppelen dit nog regelmatig aan ons terug als ze ons bezoeken en dat zal nog wel enige tijd aanhouden. Oil & Vinegar is echter een uitstekende formule met een mooi concept. Op het gebied van beleving in de winkel gekoppeld aan thematische promoties zijn we nog steeds uniek.”

Promotie

Met thematische promoties timmert Oil & Vinegar aan de weg. Berend Jan Bleeker daarover: “Op dit moment loopt de Marrakech-promotie, waarbij een prachtig assortiment Marokkaanse producten onder het Oil & Vinegar merk instroomt. Daarnaast gaat veel aandacht uit naar de eindejaarscampagne. Voor ons is dat een heel belangrijke periode waar wij willen knallen. Tenslotte is een samenwerking aangegaan met Pluimen. Voortaan kan de Pluim-voucher in Oil & Vinegar-winkels worden ingeleverd. De Pluim-belevenis past uitstekend bij onze formule.”

De directeur van Oil & Vinegar ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. “Natuurlijk merken wij ook dat de omzet in de detailhandel onder druk staat. Ook wij ontkomen daar niet aan. Het kan altijd beter. Maar het onderlinge vertrouwen is er. Consumenten weten ons te vinden als het gaat om culinair verwennen. Volgend jaar bestaan we tien jaar, dat gaan we groots vieren!”