Column visie - Karin Valk

Het hoofdkantoor van een winkelketen moet wachten op verkoopcijfers uit de winkels. Voorraden zijn niet inzichtelijk en lopen niet in de pas. Rapportages komen laat en kosten veel moeite om te maken. Implementaties, uitrol van nieuwe versies en opleidingen in de winkels kosten veel geld. Nieuwe ideeën duren lang voordat ze geïmplementeerd zijn. Herkent u dit?

Het kan ook anders. De kassa van de toekomst is online en realtime. Dat betekent dat er geen kostbare apparatuur meer nodig is in de winkels, een eenvoudige computer met internetaansluiting volstaat. Op de winkelvloer zult u geen softwareprogramma’s en data meer aantreffen. Alle intelligentie en gegevens worden centraal opgeslagen, in een beveiligd datacentrum. Ondernemers loggen in op hun winkel (webpagina) en rekenen af via internet. Verkooptransacties zijn onmiddellijk beschikbaar op het hoofdkantoor. Alle gegevens over voorraden, verkopen, klantgegevens, acties en prijzen zijn altijd actueel. Beheer hoeft maar op één plaats uitgevoerd te worden. Nieuwe artikelen, acties/aanbiedingen, winkelinstellingen en prijzen zijn met een druk op de knop in alle winkels beschikbaar. Dát is de betekenis van online en realtime winkelautomatisering.

Betrouwbaar

Er is een uitvalsconcept beschikbaar waarmee de kassa gewoon doordraait als de verbinding er uit ligt. Het centrale datacentrum wordt professioneel beveiligd, heeft automatische backup systemen en alles is dubbel uitgevoerd. De technologie is gelijk aan die van grote webwinkels en absoluut rijp voor retailtoepassingen.

Snelheid

De eerste internetkassa is getest tot 5.000 klanten per minuut, razendsnel dus. Denkt u zich eens in. Binnen vijf minuten een nieuwe winkel automatiseren, op afstand, via internet. Implementaties worden een kwestie van een IP-adres en machtigingen toekennen. Dat bespaart niet alleen kosten, het komt ook de commerciële slagkracht ten goede.

Automatische herbevoorrading wordt eenvoudig mogelijk dankzij internetsystemen, op elk moment van de dag. Retail 3.0, cross mediaal werken, wordt vanzelfsprekend ondersteund. Consumenten ervaren één en dezelfde beleving op de winkelvloer en in de webshop. Eén spaarsysteem in winkels en webshop. Consumenten bestellen in de webshop en halen af en betalen in de winkel. Of ze bestellen en betalen in de winkel en krijgen de volgende dag thuisbezorgd. Dit en nog veel meer wordt mogelijk met de internetkassa van de toekomst.

Ook prettig: een internetkassa zal verkrijgbaar zijn in de vorm van een dienst die per maand afgenomen wordt. Software as a Service (SaaS) noemen ICT-ers dat, of Application Service Provisioning (ASP). Laat u niet afleiden door het jargon. Met de kassa van de toekomst zullen retailers de winkel als USP op internet kunnen inzetten en de consument kunnen verleiden. Zó kan het ook.

Lees meer over: