Brownies & Downies op franchisepad

Het gaat hard met lunchroomformule Brownies & Downies. En niet alleen omdat het concept zo origineel is. De kwaliteit van het eten maakt van nieuwsgierige gasten vaste klanten, betoogt eigenaar Thijs Swinkels. De groei gaat voort op franchisebasis.

Voor Thijs Swinkels was het eigenlijk een heel voor de hand liggend idee om een restaurant te beginnen waar mensen met een beperking werkzaam zouden zijn. Als CIOS-student had hij al stage gelopen in het speciaal onderwijs en daarnaast werkte hij jarenlang in de catering. Eenmaal zijn diploma op zak bracht hij de twee ervaringen bij elkaar en belde een jeugdmaat. Teun Horck, die toen nog zijn culinaire kunsten vertoonde in sterrenrestaurants, hapte ogenblikkelijk toe. Samen openden zij in 2010 de eerste Brownies & Downies in Veghel. Twee jaar later volgde een eigen vestiging in Sint Oedenrode. “Toen is het heel snel gegaan”, vertelt Swinkels. “Een oud collega wilde ook een lunchroom opzetten, in Asten. Om verder uit te breiden dachten wij aan franchise en ging het balletje rollen. In samenwerking met Sligro hebben wij onze eigen franchiseformule geschreven. Dat Veghelse bedrijf wilde ons als startende plaatsgenoten op weg helpen. Wij zijn wel klant bij hen geworden maar dat was niet hun motivatie.” De eerste franchisevestiging opende haar deuren in september vorig jaar. En de volgende, in het centrum van Den Bosch, staat op stapel. Daarnaast zijn er al franchisenemers voor zaken in Eindhoven, Helmond, Boxtel en Oirschot. Nu nog goede koks. Dat laatste is een vereiste want ‘de kracht van het concept is de kwaliteit van het eten’. “De gasten kunnen het nog zo leuk en gezellig vinden dat zij door mensen met een beperking worden bediend, maar als het eten niet lekker is, komen ze niet terug.”

Hoogwaardige lunch

De huidige vestigingen draaien op twee koks annex gastheren en zes tot zeven mensen met een verstandelijke beperking, van downsyndroom tot autisme. Swinkels ontfermt zich over de zaak in Veghel, Horck zwaait de scepter in Sint Oedenrode. Voor de nieuwe locaties wordt samen met de franchisenemers gezocht naar de juiste match met een kok. De kandidaten worden ook in de bestaande vestigingen getest op hun kookkunsten. “Want wij hebben het wel over een hoogwaardige lunch.” Zuid-Nederland blijft voorlopig het werkterrein van de formule die zich stap voor stap als een olievlek wil uitbreiden over deze regio. Of daarna de rest van Nederland volgt kan Swinkels nog niet zeggen. “We hebben geen einddoel.” Voor franchisenemers wacht een soft concept, waarbij er geen instapfee is en de inrichting van de vestiging deels naar eigen smaak mag zijn. De eerste vier vestigingen zien er echter hetzelfde uit, met een stijlvol interieur in natuurtinten. “Daarnaast lift je mee op de gunstige inkoopprijzen en deel je in de kosten van de gezamenlijke website, boekhouding en software.” De medewerkers komen uit het speciaal onderwijs en stromen vaak vanuit een stage in een vast dienstverband bij Brownies & Downies. Daar stropen zij de mouwen op zoals in ieder ander horecabedrijf. “Wij werken niet zorg gerelateerd. Als het druk is gaan ze hard aan de slag, wanneer het rustig is, doen ze minder.” De arbeidsvreugd is groot onder hen, merkt hij. “Maar het signaal dat wij krijgen van de ouders dat zij zeer enthousiast zijn, is het belangrijkst.”  

+