Bonus Bikes

Vorig jaar introduceerde Biretco haar derde franchiseformule in de rijwielbranche. Naast de bestaande formules Fietswereld en Profile “de Fietsspecialist” werd  Bonus Bikes gelanceerd. Inmiddels zijn er vijf vestigingen geopend. De formule combineert twee pluspunten. In economisch mindere tijden speelt prijs een belangrijke rol bij de aanschaf van een fiets. Daarbij kan Biretco profiteren van de kennis en ervaring die zij heeft in de rijwielbranche. 

Volgens formulemanager Peter Franssen kun je de rijwielbranche in zekere zin vergelijken met supermarkten: “Vroeger was de ALDI een winkel voor mensen die het niet al te breed hadden. Maar de afgelopen jaren hebben steeds meer mensen ontdekt dat je bij de ALDI een goed product krijgt voor een scherpe prijs. Het is in zekere zin zelfs trendy om bij discountwinkels te kopen. Daar schaamt niemand zich voor. De vergelijking kun je doortrekken naar Bonus Bikes. Wij leveren een goed product voor een scherpe prijs. Natuurlijk zijn er kwalitatief betere fietsen op de markt. Maar daar hoort dan wel een ander prijskaartje bij. Daar hebben we Fietswereld en Profile “de Fietsspecialist” voor als formule. Maar als prijs de belangrijkste factor is, is Bonus Bikes een goed alternatief.”

Laagdrempelig

Branchevreemde bedrijven (zoals de Makro, de HEMA, grootwinkelbedrijven en bouwmarkten) hebben de afgelopen jaren steeds meer goedkope fietsen in hun assortiment opgenomen. Dat was voor fietsspecialist Biretco reden om zich te bezinnen op een eigen formule voor dit marktsegment. Daarbij is ook gekeken naar het verbreden van de bestaande formules Fietswereld en Profile “de Fietsspecialist”. Dat bleek echter geen aantrekkelijke optie. Peter Franssen:  “Dat heeft met de belevingswereld van mensen te maken. Die lopen niet snel een Fietswereld binnen of een Profile “de Fietsspecialist”-vestiging op zoek naar een stuntaanbieding. Je moet een laagdrempelige formule ontwikkelen met een eigen gezicht. Daarbij richten we ons op de onderkant van de markt.  Bij ons kun je fietsen kopen onder de honderd euro. Dat verwacht je niet bij de andere formules.”

Ondernemers

Inmiddels heeft Bonus Bikes vijf franchisevestigingen: in Tilburg, Deventer, Weert, Den Haag en Delft.  Dat is nog beperkt. “We leggen de lat hoog”, licht de formulemanager toe. “Het is geen probleem om een veelvoud daarvan aan winkels te openen. Maar voor ons staat kwaliteit voorop en niet kwantiteit. Zeker in een tijd waarin het economisch minder draait, moet je ervoor zorgen dat de franchisenemers die beginnen een vliegende start kunnen maken. Als we niet de tijd en aandacht die we nodig vinden kunnen besteden aan een nieuwe vestiging, heb je kans dat het minder goed loopt. Een valse start zou niet goed zijn. Niet voor de betreffende franchisenemer, maar ook niet voor ons. Daarom kiezen we voor de weg van de geleidelijkheid. Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar we zijn niet op zoek naar mensen met kennis en ervaring in de rijwielbranche. Althans, niet voor deze formule. Een rijwielspecialist is van nature geneigd om een klant alle technische details van een product uit te leggen. Het type klant dat bij Bonus Bikes koopt, is daar minder in geïnteresseerd. Die wil gewoon een leuke fiets voor een scherpe prijs die een tijdje meegaat. We zoeken eerder naar mensen die kunnen of willen verkopen. Natuurlijk is het nuttig en nodig dat je het leuk vindt om fietsen te verkopen. Maar een ambachtelijke achtergrond is niet nodig. De fietsen worden voor 98 procent rijklaar bij de franchisenemer afgeleverd. Die hoeft er verder nauwelijks aan te sleutelen.”

Service

Vestigingen van Bonus Bikes hebben ook een eigen werkplaats. Peter Franssen:  “Voordat iemand bij ons begint, loopt hij twee tot drie weken stage in een bestaande vestiging. Daar maken we de ondernemer vertrouwd met de formule. Kleine reparaties moet hij zelf kunnen verhelpen, bijvoorbeeld een nieuw remblokje op een fiets zetten. Maar als het al iets ingewikkelder wordt, gaat de fiets terug naar de fabrikant. Als dat binnen een week na de verkoop van de fiets is, wordt het product omgeruild voor een nieuwe. Na die week kan de fiets worden teruggebracht en zorgt de leverancier voor reparatie.”

Het assortiment is diep en smal tegelijk. Het assortiment op het gebied van fietsen is groot. “We hebben voor iedere doelgroep meerdere modellen. Een fiets voor de schoolgaande jeugd, stadsfietsen, maar ook bijvoorbeeld hybride fietsen of mountainbikes. Op dit moment is onze omafiets niet aan de slepen”, vertelt Peter Franssen enthousiast. “Wat accessoires betreft concentreren we ons op de hardlopers. We hebben bijvoorbeeld één bidon, één type kilometerteller en twee soorten snelbinders. Daarvoor hebben wij een uitgekiend schappenplan. Dat is erop gericht om te zorgen voor omzetsnelheid.”

Begeleiding

De ondersteuning en begeleiding vanuit de franchiseorganisatie zijn groot. “In feite nemen we alle rompslomp uit handen van de ondernemer. Via het elektronische kassasysteem weten we iedere nacht wat er in de winkels verkocht is.  Het assortiment wordt automatisch door ons aangevuld. Met inkoop hoeft een ondernemer zich niet bezig te houden. De ondernemer kan zich daardoor concentreren op de verkoop. Wij zorgen natuurlijk ook voor de complete winkelinrichting en de promotie-acties. Wekelijks plaatsen wij in overleg met de franchisenemer een pagina of halve pagina in het plaatselijke huis-aan-huisblad. Wij zorgen voor de opmaak van de advertentie, de prijsstelling en de plaatsing. Daarbij profiteren franchisenemers van de volumekortingen die wij als Biretco met uitgevers afspreken”, stelt Peter Franssen.

Locaties

Een verzorgingsgebied van zo’n 75.000 inwoners is minimaal noodzakelijk voor een vestiging. “De specifieke locatie kan verschillen. Twee punten zijn cruciaal: het moet een goede zichtlocatie zijn waar veel mensen langskomen met voldoende parkeerfaciliteiten. Of dat nou in een centrum is of in een specifiek winkelcentrum is minder belangrijk. Al naar gelang de mogelijkheid heeft een vestiging een vloeroppervlakte van 200 tot 400 vierkante meter. Ook bij het zoeken naar een geschikte locatie helpen wij de ondernemers. Daar leveren wij ook maatwerk. Soms huren wij een pand, soms doet de ondernemer dat zelf. Bij het opstellen van een businessplan of rondom de financiering helpen wij vanzelfsprekend mee. Onze ervaringen met de verschillende banken zijn positief. Als er een goed plan ligt en wij in de betrokken ondernemer geloven, komt de financiering wel rond.

Bonus Bikes heeft als formule heel veel potentie. Ik kan mij voorstellen dat heel wat startende ondernemers er wat in zien. Fietsen zijn een gewild product. Als je die ook nog kunt aanbieden voor een scherpe prijs, kun je een leuke boterham verdienen.”

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur