Bij Intratuin Maastricht is altijd wat te doen

De formule Intratuin ‘past als een jas’, vinden de broers Mark en Paul Smeets van Intratuin Maastricht. Beide mannen zijn groot geworden in de wereld van het tuincentrum en ontwikkelden door de jaren heen een eigen visie op ondernemen. “Het moet iedere keer een feestje zijn als de klant komt", vertelt Mark, de oudste broer.

In de jaren ‘70 begon de vader van de broers Mark en Paul Smeets met het kweken van plantjes. “Daar kwamen een zakje potgrond bij en wat gereedschap”, vertelt Mark. “Dat werden steeds meer producten en later ging onze moeder ook snijbloemen verkopen. Zo hebben mijn ouders vanuit het niets tuincentrum Randwijk opgebouwd. Er kwam ook een hoveniersbedrijf bij maar dat hebben ze weer afgestoten om vol voor het tuincentrum te gaan.” Tuincentrum Randwijk werd later Europatuin en in 2003 stapte de familie over op Intratuin. “Die formule liep voorop en daar wilden we graag bij horen”, verklaart Mark. Twee jaar later namen de broers de zaak van hun ouders over. Dat lag in de lijn der verwachting. Mark: “Ik heb altijd tegen mijn ouders gezegd dat ik verder wilde gaan met waar zij mee bezig waren. Vakantiewerk deed ik ook bij mijn ouders en ik wist al vroeg dat ik naar de tuinbouwschool wilde.”

Betrokken

Dat de broers bij Intratuin aangesloten blijven, staat vast. “Intratuin past als een jas”, vindt Mark. “Wij voelen ons er heel erg thuis. Het is een hechte groep samenwerkende ondernemers die erg betrokken zijn bij het hoofdkantoor. Doordat er een vertegenwoordiging van de ondernemers zit in alle commissies, zowel op bestuurlijk niveau als op bijvoorbeeld assortimentsniveau, wordt onze zienswijze doorgevoerd in de hele organisatie. Zelf zit ik in de marketingcommissie.” Die betrokkenheid krijgt overigens binnenkort een andere status: “Nu zijn we nog franchisenemers maar binnen afzienbare tijd zijn we allemaal aandeelhouders. Wat het grote voordeel daarvan is? Dat iedereen gelijk is. Qua betrokkenheid verandert er niet veel, die is al groot”, aldus Mark.

Nieuwe locatie

Na de overname in 2006 sloegen Mark en Paul direct aan het plannen voor de lange termijn. Mark: “We maakten een ontzettende plus in omzet en wilden investeren. Zo stapten we naar de gemeente om te overleggen over een nieuwe locatie. Het heeft uiteindelijk acht jaar geduurd voordat we dat allemaal op de rit hadden. In 2006 zijn we naar een nieuw pand verhuisd met 12.500 m2 verkoopruimte, 200 meter verderop. Groter en toekomstbestendig.”

Taken

Doen de broers het anders dan hun ouders? “Nou, anders…”, zegt Mark. “We hebben onze eigen manier van werken. Mijn vader zei vaak ‘Wat kost dat niet allemaal?’ en wij denken ‘Wat levert het op?’. De drempel om te investeren ligt voor ons lager. Daarin vullen we elkaar goed aan. Mijn broer is iemand die continue op de kosten let. Ik ben daar makkelijker in. Zo houden we elkaar in evenwicht.” Paul doet de administratie en Mark houdt zich iets meer bezig met personeelszaken - “met betrekking tot contracten en mensen aannemen” - maar verder zijn de taken niet strikt gescheiden. “Als ik er niet ben, neemt hij het gewoon over en andersom”, zegt Mark. Dat geldt ook tijdens de vakanties. “We gaan nooit samen op vakantie. Maar we gaan weleens samen een paar dagen weg, dat gaat prima. Zo gaan we met een clubje tuincentrumondernemers dit jaar naar Berlijn om inspiratie op te doen.” Wat de broers gemeen hebben: ze houden geen van beide van rotzooi. “Andere ondernemers vinden het hier altijd schoon en opgeruimd. Maar wij vinden dat gewoon: een klant moet in een nette winkel komen. Dat dragen wij ook over op onze medewerkers. En, al zeg ik het zelf, het ziet er bij ons altijd gelikt uit”, aldus Mark.

Workshop

Mark en Paul zijn heel actief in de winkel. Ze houden bijvoorbeeld bijna elke woensdag een kinderworkshop, zoals vogelhuisjes timmeren of schilderen. Daarvoor huren ze een bureau in. Mark: “Het moet iedere keer een feestje zijn als de klant komt, er moet altijd wat te doen zijn.” Klantvriendelijkheid, zo houden ze ook hun medewerkers voor, is heel belangrijk. “Net dat stapje extra doen wat de klant niet verwacht. Even de kerstboom in de auto leggen bijvoorbeeld”, zegt Mark. “We hebben ook mensen op cursus Frans gestuurd omdat we veel Belgische klanten trekken. Als je de klant aanspreekt in zijn eigen taal, voelt hij zich heel erg gewaardeerd.”

Minibio Mark en Paul Smeets

Naam: Mark Smeets (41) en Paul Smeets (39)
Formule: Intratuin
Gestart als franchisenemer: “Wij hebben in 2006 de zaak van onze ouders overgenomen”
Aantal medewerkers: afhankelijk van het seizoen tussen de 65 en 75
Gezinssituatie: “Mijn broer en ik hebben allebei twee jongens, van 7, 8, 9 en 10. Dat zijn ook vier vriendjes.”
Hiervoor werkzaam als: “Ik deed de tuinbouwschool en daarna verschillende managementcursussen. Al van jongs af werkte ik in de zaak van mijn ouders, waar ik alle afdelingen doorliep. Paul deed de detailhandelsschool en ook diverse managementcursussen.”
Hobby’s: “We houden allebei van mountainbiken en wintersport. Paul doet ook nog aan hardlopen.”
Mijn tip voor starters: “Ga actief met je winkel aan de gang, iedere dag weer opnieuw.”