Bezorgrestaurants meer in het zicht

De bezorgrestaurants van De Beren verhuizen van bedrijventerreinen naar levendiger locaties in woonwijken en winkelstraten. Het gunstige effect in de omzet is direct merkbaar. Ook bij Baris Arabaci. In zijn korte periode als franchisenemer maakte hij al een verhuizing naar zo’n zichtlocatie mee.

Hij rolde eind 2015 de horeca in, dankzij zijn vriendin Kim van der Heijden. Zij werkte bij een bezorgrestaurant van De Beren en Baris Arabaci was sinds zijn achttiende jaar ondernemer in de bouwsector. “Zij kende het concept van De Beren al en ik keek wel eens mee hoe het in zijn werk ging. Ik zag dat bepaalde dingen beter konden.” 

De stap van de bouw naar de horeca noemt hij een vrij gemakkelijke. Zijn vriendin was al helemaal thuis in de branche, daarbij biedt het bezorgen van maaltijden andere uitdagingen dan bijvoorbeeld een restaurant met bediening. Er kwam een vestiging in Vlaardingen beschikbaar en na lang overleg besloot het stel toe te happen. 

Hij dacht onder meer de wachttijden te kunnen inkorten. Want dat duurde hem wel eens te lang als consument. Binnen een half uur na de bestelling moet het eten worden bezorgd, werd zijn streven. Dat lukt meestal, maar hij maakte ook kennis met de weerbarstige realiteit van het horecabestaan. “Nu ik er middenin zit, zie ik de pijnpunten. Op piekmomenten is er soms een megadrukte.”

Ze startten op een bedrijventerrein aan de rand van hun verzorgingsgebied. Die ligging maakte het moeilijk de service op te krikken, veel adressen hadden immers lange aanrijtijden. Na een half jaar hakten ze de knoop door: ze wilden verhuizen. Een geschikte en vrije locatie kwam er sneller dan verwacht, een winkelpand in Vlaardingen-Oost.     

Gezonde keuzes

In februari dit jaar openden ze de vestiging in de nieuwe geel-zwarte huisstijl. Het ondernemersleven is er inmiddels een stuk aangenamer op geworden. “We zijn er flink op vooruitgegaan. Door de centrale ligging zijn de aanrijtijden scherper. En we zitten in een woonomgeving, tussen de mensen. Er is duidelijk meer afhaal. Onze gehele service is verbeterd en de omzet is omhooggeschoten.” Ze hadden al bedrijven en particulieren als klant, sinds de verhuizing is het aandeel particulieren sterk gegroeid.

Het bleek een goede zet, die verhuizing. “Ik geloofde er wel in, maar het moet ook zo uitpakken. Hoe het nu loopt, heeft onze verwachtingen overtroffen. Dat geeft veel voldoening.” Baris Arabaci gelooft ook in het concept van De Beren. “Onze gerechten zijn uitermate goed en we hebben veel gezonde keuzes. Maiskolven, warme groentes, gepofte aardappel en sinds kort een vegetarische burger. Dat stellen mensen op prijs.” Het is echt eten, en geen fastfood, benadrukt hij. Dat wordt geïllustreerd door de gegrillde kip, die draait vijf kwartier lang aan het spit.

Kim en Baris hebben de taken onderling goed verdeeld en beschikken over een deskundig team van medewerkers. Dat biedt ruimte om verder te kijken, naar een tweede bezorgrestaurant. “Die uitdaging durven we ook wel aan. Want stilstaan is achteruitgaan. Maar eerst deze vestiging optimaliseren, de kwaliteit staat voorop.”   

Op naar landelijke dekking

Leen Klootwijk is franchisecoach bij De Beren. Hij begeleidt de ondernemers van de bezorgrestaurants en kondigt stevige groei aan. “We willen heel Nederland laten genieten van onze gerechten.”

De verhuizingen van de bezorgrestaurants van De Beren zijn in volle gang en zullen de komende tijd doorgaan. Van bedrijventerreinen naar woonwijken en winkelcentra. “Het is ons beleid om alle vestigingen op termijn naar zichtlocaties te verhuizen”, zegt Leen Klootwijk. “We willen duidelijk zichtbaar zijn voor de consument. Dat geldt ook voor de keuken. Tegenwoordig wil de consument zien waar het eten vandaan komt en de mogelijkheid hebben bestellingen af te halen.” 

Op die maatschappelijke ontwikkelingen speelt de formule in. Niet alleen komen de vestigingen in het zicht, ook naar de bereiding van het eten in de bezorgrestaurants kunnen de gasten tegenwoordig kijken. “We hebben prachtige vernieuwde vestigingen met een andere routing. Vanaf de afhaalbalie ziet de consument hoe het eten wordt klaargemaakt. Samen met de nieuwe huisstijl is dat een grote wijziging, waar we heel trots op zijn.” En het blijft niet bij een trotse franchisegever. “De franchisenemers zijn ook heel tevreden, want het brengt omzetgroei.”

Sinds begin 2016 gaan de restaurants en de bezorgrestaurants verder onder één naam: De Beren. Daarvoor hadden de restaurants afzonderlijke namen en heetten de bezorgrestaurants De Bezorgbeer. “Tegenwoordig bieden we de consument een duidelijke keuze: kom je bij ons eten of wil je thuis/op het werk eten?” 

Aanspreekpunt

Als franchisecoach is Klootwijk het directe aanspreekpunt voor de franchisenemers en begeleidt hij hen in de breedste zin van het woord. Van vervoersmiddelen tot producten. Daarbij is hij contactpersoon voor geïnteresseerde kandidaat-ondernemers en verzorgt hij de eerste werving- en selectieronde. Daar krijgt hij het best druk mee, want De Beren heeft grote plannen met de bezorgrestaurants. 

Inmiddels zijn de vleugels vanuit thuisregio Rotterdam uitgeslagen naar de rest van het land. De teller staat nu op negentien vestigingen. “Tikken we de dertig aan of niet?” is de vraag voor het jaar 2018. En uiteindelijk is meer dan vijftig bezorgrestaurants met landelijke dekking realistisch, vindt Klootwijk. “We willen heel Nederland laten genieten van onze gerechten.”

Die uitbreiding zal geheel op franchisebasis plaatsvinden. Wel blijft er één eigen vestiging over als testlocatie. “We geloven in franchise. Want de ondernemer maakt het verschil. Onze groei wordt bewerkstelligd door gemotiveerde starters en tevreden franchisenemers.” Iedereen met een ondernemerswens kan bij hem aankloppen. “Ervaring is niet vereist want we hebben een uitgelezen concept van productbereiding en een intensief opleidingstraject.”