‘Het beste resultaat als mensen zelf kunnen proeven’

Het juiste wijntje of biertje bij de maaltijd: foodpairing kan het leven verrassend aangenaam maken. Met het concept Mitra Culinair wil de slijterijformule Mitra de keuze voor de consument niet alleen makkelijker maar ook leuker maken, vertelt category manager Anneke Staals. Trendalert: een borrel bij je eten.

“Nederlandse consumenten zijn nog weinig bekend met foodpairing”, zegt Anneke. “Terwijl het juiste glas bier of wijn bij het eten een verrassend resultaat kan opleveren. Mensen denken dat je daarvoor veel kennis nodig hebt. Dus maken wij die keuze een stuk makkelijker.” Het concept Mitra Culinair – vijf jaar geleden ontwikkeld en in 2016 uitgebreid – wil de combinatie spijs en drank laagdrempelig en vooral ook aangenaam maken. Daar horen inspiratie op schapkaarten, een proeftafel in de winkel, proeverijen en culinaire avonden bij, vaak in samenwerking met een lokaal restaurant. “Het beste resultaat krijg je als mensen het zelf kunnen proeven”, zegt ze. “Klanten reageren daar heel goed op.”

Chardonnay

Het concept is doorgetrokken in de folder. Anneke: “Elke twee weken lichten we een bier en wijn uit. Die staat twee weken op de proeftafel, de consument kan proeven en er staat uitgelegd waarom die bij een bepaald gerecht past.”

Verder verschijnt er vier keer per jaar een magazine met achtergronden over de producten, de slijters en veel recepten en bijbehorende drankinspiratie. “Ook op de website hebben we een culinaire pagina, met gerechten en dranksuggesties”, vertelt ze. De vernieuwde indeling in de winkel is op smaak gericht: “Een klant kiest op smaak – die houdt van volle wijn met wat houtrijping of juist van fris. Dat zijn duidelijke smaakcomponenten waarmee je de eerste keus maakt. Chardonnay bijvoorbeeld komt uit alle windstreken en kan alle smaken hebben: fris en vriendelijk maar ook vol en rijk. Voor de slijter is het zo gemakkelijk om uit te leggen dat bij een rijk gerecht geen frisse wijn past.” Mitra telt nu 112 franchisenemers, waarvan ongeveer 40 al zijn overgestapt naar de vernieuwde formule – die in samenwerking met alle franchisenemers is ontwikkeld, benadrukt Anneke.

Biersommelier

Aansluitend bij de toenemende populariteit van bier, organiseert de drankenspeciaalzaak ook Mitra Xperiences-Bier. “Bier is in opkomst, ook het bijzondere bier en de combinatie met eten. Wij maken een makkelijke link met culinair”, zegt Anneke, die ook biersommelier is. De nieuwste trend: een borrel bij het eten. “Denk aan Schotse zalm met Schotse whisky of haring met korenwijn. Dat gaan we verder uitbreiden, ook met proeverijen.” Nog een toekomstplan: boxen. “Als je een diner hebt met zes gangen, hoef je straks alleen maar de bijpassende box te bestellen, met een lekker aperitief erbij, een digestief – zeg maar het wijnarrangement in het restaurant”, aldus Anneke. 

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur
Bekijk ook