Beebox: Coöperatie van burgers, boeren en franchisenemers

Verse producten aan huis bezorgd. In een box, met recept, seizoensgebonden en allemaal biologisch. Beebox regelt het. Of eigenlijk, de franchisenemers van beebox regelen het. Op steeds meer plekken in Nederland. “We zijn kritisch en kijken naar een landelijke levering.”

De markt van thuisbezorgde producten groeit hard. Groente vers van het land, fruit, brood, aardappelen, eieren, sap, vlees, vis en delicatessen voor een vooraf bepaald aantal maaltijden in de week worden samen met een recept rechtstreeks afgeleverd. “Zonder onnodige schakels. De klant kan zo aan de slag, kan zo de keuken in”, vertelt Pieter Rood, franchisemanager van beebox. Beebox is een coöperatie van burgers, boeren en business partners en levert iedere donderdag aan ruim 2.000 klanten de biologische producten van Nederlandse bodem. Via koeriersdiensten en door de ondernemers zelf. “Dat is onze kracht en het grote verschil met de landelijke spelers: we kiezen heel duidelijk voor een lokale aanpak waarbij de franchisenemers de spil zijn. Zij zijn het herkenbare aanspreekpunt voor de klanten”, aldus Rood. En dat werpt zijn vruchten af. Beebox is sinds 2012 actief, de klantengroep die wekelijks een beebox ontvangt is volgens Rood hard groeiende. “We weten mensen aan ons te binden, gemiddeld bestelt een klant 40 boxen per jaar.” Voor franchisenemers een mooi potentieel, zou je zeggen. Rood: “We streven ernaar dat ondernemers na twee jaar een modaal inkomen generen. Hiervoor zijn ze dan vier dagen in de week in touw.”

Eigen regio

Beebox heeft nu 23 franchisenemers verspreid over Nederland. Allemaal bedienen ze een eigen regio. Net als het aantal klanten dat gebruik maakt van de boodschappendienst groeit ook het aantal ondernemers. Binnenkort gaan er twee franchisenemers aan de slag met beebox. In Rotterdam, Den Haag, en de regio Brabant ziet Rood echter nog kansen voor de formule. “We willen de ruimte benutten die er her en der nog is.” Toch betekent dit niet dat de franchisemanager zomaar met iedereen het gesprek aangaat. “De sollicitatieprocedure wordt intensiever, de selectiecriteria strenger. Potentiële franchisenemers lopen mee, gaan ook echt de boer op en moeten op gesprek bij onze commercieel directeur.”

Landelijke levering

In het streven naar een betere dekkingsgraad kijkt beebox ook naar landelijke leveringen. “Er zijn nog veel Nederlanders geïnteresseerd in onze diensten, maar zij zitten op plekken waar beebox nog niet komt. Met een aanvullende landelijke distributie zouden we die groep ook kunnen bedienen”, verklaart Rood. Hij denkt niet dat daarmee een belangrijke usp van de formule, namelijk het lokale ondernemerschap, verloren gaat. “Het idee is dat de bestaande franchisenemers het aanspreekpunt zijn van de nieuwe regio’s. Korte lijnen dus, zowel fysieke als online. Klanten hebben bijvoorbeeld inmiddels al een eigen omgeving op onze website waarbinnen ze van alles kunnen regelen en vragen kunnen stellen aan de franchisenemers. Zo zijn we toch heel dichtbij.”

+

Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook