Bandolera geeft nu NTS in franchise

Deze maand start Bandolera met de eerste winkel voor NTS, het jongere, stoerdere zusje van het damesmodemerk Bandolera. De bedoeling is dat de formulewinkel wordt gevolgd door zo’n veertig à vijftig winkels in Nederland, ook in franchise. Daarmee deed Bandolera al de nodige ervaring op met het Bandolera winkelconcept.

Het internationale merk Bandolera bestaat 22 jaar. De kleding is bedoeld voor vrouwen van dertig jaar en ouder die houden van mode die chique én praktisch is, alledaags én origineel. Kortom: “mode met een eigen gezicht”, zoals Richard Janssen, Business Unit Retail Manager, zegt. Bandolera heeft zestien collecties per jaar plus een aantal ‘flash-collecties’ die het aanbod in de winkel up-to-date moeten houden. De omzet groeide in 2006 met twintig procent naar 38 miljoen euro.

Tien jaar geleden zette het bedrijf vanuit de groothandel ook retailactiviteiten op, monobrand-winkels in binnen- en buitenland met als doel het merk beter in de markt zetten. “Bij een aantal verkooppunten werd het merk niet goed geprofileerd”, zegt Richard Janssen. “We realiseerden ons dat als we onze collecties goed neer willen zetten, de uitstraling van de locatie daar bij moet passen. Kopen is een beleving en onze groothandelsklanten deden daar te weinig aan. Er zat geen doorgroei in terwijl wij het idee hadden dat het merk voor een veel bredere doelgroep beschikbaar zou moeten zijn.”

Vanuit die eerste stappen in de detailhandel ontwikkelde Bandolera drie jaar geleden de eerste formulewinkel in Rotterdam. De eerste twee franchisenemers meldden zich al vrij snel. De start van hun vestigingen liep parallel aan de ontwikkeling van de formulewinkel. De groei is stormachtig te noemen: inmiddels zijn er 28 Bandolera franchisevestigingen en vier eigen winkels in Nederland en België. Doel: dertig tot veertig winkels in Nederland en ongeveer twintig in België.

Net even anders

NTS (Not the Same) is het tweede label van Bandolera. Het merk was eerst ondersteunend binnen het Bandolera concept maar is nu uitgebreid tot een zelfstandig label. Het richt zich op een jonger publiek. “Het is wat meer op jeans georiënteerd, is ook iets stoerder”, aldus Richard Janssen. “Anders dan bij Bandolera, waar we meer trouwvaste klanten hebben, is de klant wat jonger en wispelturiger en is de trouw wat geringer.” Voor NTS zijn er tien collecties per jaar.

De eerste NTS formulewinkel is zojuist in Breda geopend, binnenkort volgt er één in Antwerpen. De bedoeling is om ook dit concept in franchise te geven. Het streven is om dit jaar nog minimaal vijf eigen winkels of franchisewinkels te openen. Totaal wil Bandolera veertig tot vijftig NTS winkels in Nederland opzetten. “In onze eigen winkel zijn we bezig het concept bij te schaven tot het is zoals we willen.”

De twee labels hebben elk een eigen stylingafdeling. De ontwerpers laten zich onder meer inspireren door de catwalk en door stoffenbeurzen. Richard Janssen benadrukt dat het dus niet gaat om nagemaakte artikelen: “Onze mode is net even anders dan de massa.” Overigens doet Bandolera ook de productie en de logistiek zelf.

Direct bijsturen

Voor de franchisenemers is er ondersteuning op het gebied van merchandise, marketing, personeel en organisatie en er is een klantenservice voor de consument. Bandolera heeft onder andere een formulemanager en twee visual merchandisers in dienst. “Een franchiser moet vooral doen waar hij goed in is en dat is verkopen”, zegt Richard Janssen. “Onze belangrijkste ondersteuning bestaat daarom uit marketing - zo voeren we een landelijke reclamecampagne - en hulp bij de inkoop en de visual merchandising. In overleg met de ondernemer maken we een op maat gesneden inkoopplan waarbij gelet wordt op de juiste verdeling van de verschillende productgroepen. Die hangt af van de locatie en van de omzetverwachting. Tijdens de inkoopdagen hoeft de ondernemer dus alleen nog de toegevoegde waarde van zijn eigen ondernemersgevoel in te brengen. Dankzij onze automatisering kunnen we benchmarken waardoor we elke ondernemer individueel kunnen ondersteunen.” Elke franchiseondernemer dient zijn administratie uit te besteden aan European Franchise Consultancy (EFC), het consultancy- en administratiekantoor dat Bandolera begeleidt. Per kwartaal worden de cijfers geëvalueerd. De franchisenemers rapporteren wekelijks hun omzet- en collectieniveau. “Zo kan er direct worden bijgestuurd”, aldus Richard Janssen.

Streng bewaakt

Bandolera is een hard franchiseformule, daar laat hij geen misverstand over bestaan: “Vanaf de start maken wij duidelijk dat de ondernemers acteren in een formule. We luisteren naar de ondernemers maar dat betekent niet dat hun ideeën altijd worden uitgevoerd. Een verandering, ook in de inrichting, moet goed zijn voor iedereen. Soft franchise met verschillende regels voor diverse ondernemers is killing voor de uniformiteit en uitstraling van de formule.”

Dat ondernemers daar niet altijd blij mee zijn, begrijpt de Business Unit Retail Manager wel. “Onze franchisenemers doorlopen vaak twee fases”, zegt hij. “In de eerste fase nemen we ze aan de hand overal mee naar toe. In de tweede fase, als ondernemers wat meer ervaring hebben, willen ze ook graag wat meer ruimte. Dat kan tot op zekere hoogte maar we wijzen ze dan toch weer op de duidelijkheid die we vooraf hebben gegeven. Dat kan heel beklemmend zijn. Het concept wordt streng bewaakt, dat is in ieders belang. De mensen snappen dat ook wel, als je het uitlegt. Het is een kwestie van visie: het is niet zo dat je afhankelijk bent van de formule maar dat je juist zeven specialisten van Bandolera in huis hebt die voor jou het werk doen. Als je een niet-aangesloten ondernemer zou zijn, zou je ook een inkoper in dienst hebben op wie je moet vertrouwen.”

Niet dat de formule voor eeuwig is vastgesteld: “Je blijft natuurlijk altijd aan je concept schaven. Bijvoorbeeld door een accessoirepresentatie te wijzigen. Of een lichtplan. Kleine, onopvallende veranderingen. Ons belangrijkste streven ligt in het continue verbeteren van de organisatiestructuur. We zullen in het groeiproces steeds tijdig mensen in dienst moeten nemen. We zullen van een startende organisatie een geoliede machine moeten worden”, aldus Richard Janssen.

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur