Anytime Fitness vanuit Amerika naar Nederland

Vanuit Amerika is Anytime Fitness in de Benelux geland. Franchisegever Petro Hameleers wil na een voorzichtige start explosief gaan groeien met fitnesscentra waar ‘gemak’ voorop staat. Zowel voor de klant als de ondernemer.

Twee ervaren ondernemers uit de fitnessbranche bedachten het concept in 2002 in de Verenigde Staten. Zij zagen mogelijkheden voor een fitnesscentrum waar ‘convenience’ centraal zou staan: dichtbij de klant, aantrekkelijk geprijsd en 24 uur per dag toegankelijk. Anytime Fitness was geboren.

Negen jaar verder zijn er meer dan vijftienhonderd vestigingen. Iedere dag wordt er ergens een nieuwe ‘club’ geopend, om de drie minuten schrijft een nieuw lid zich in.

Twee jaar geleden startte de expansie over de grens. De formule werd uitgerold in Canada, Japan, Polen, Engeland, Mexico, Australië, Nieuw-Zeeland, Quatar en de Benelux.  

Voor dat laatste gebied is Petro Hameleers verantwoordelijk. “Op dit moment bestaat de markt uit low budget fitnesscentra en aan de andere kant uit all inclusive centra van de hoogste kwaliteit. Er zit niets tussen”, licht hij toe. “Wij komen nu met een geheel nieuw concept, afgestemd op de toekomst.” 

Gemak dient de mens. Dit is ook het uitgangspunt bij Anytime Fitness. Daarom worden de fitnesscentra met een gemiddeld vloeroppervlak van 400 vierkante meter dichtbij de klanten gevestigd. Op ‘zichtlocaties’, ook in wijken en kleinere plaatsen met minimaal vijfduizend inwoners. Dankzij technische innovaties kunnen de klanten op elk moment van de dag gaan sporten. Ook zonder dat er personeel aanwezig is. In alle centra wordt virtueel spinnen en fitness aangeboden. Leden kunnen hun faciliteiten eventueel opwaarderen met het gebruik van de zonnebank en een gezondheidsdrank.

Meerdere vestigingen

“Ik geloof niet dat de stand-alone situatie - zoals bij de meeste fitnesscentra in Nederland - kan overleven”, zegt Hameleers. “Er is steeds meer expertise nodig van een grotere organisatie op het terrein van sales, marketing en inhoud. Zo heeft Anytime Fitness ook een gezondheidsprogramma ontwikkeld waarmee we naar bedrijven toe gaan.”

De eerste vestiging werd op 15 juli in Susteren geopend. Op 19 augustus volgde een zaak in Gulpen en ook de derde Anytime Fitness in Nederland ziet het licht op Limburgse bodem: in oktober in Landgraaf. Dit zijn voorlopig drie van de vijf eigen zaken die Petro Hameleers ambieert. Echt groeien wil hij op basis van franchise. Het tienjarenplan voorziet in 150 vestigingen in Nederland en vijftig in België. 

Net zoals in Amerika zal de groei in de eerste twee jaar niet explosief zijn. “Met tien tot vijftien hele goede franchisenemers willen we in deze periode vertrouwen in de markt creëren. Daarna kunnen we echt gaan groeien.” Hij zoekt vooral ondernemers die het concept helemaal zien zitten, kennis en ervaring zijn van ondergeschikt belang.

De franchisenemers volgen een opleiding van een week in Minneapolis op het hoofdkantoor van Anytime Fitness. Daarna krijgen ze intensieve begeleiding. “Wij willen onze toegevoegde waarde blijven brengen. ‘Convenience’ is er niet alleen voor de klant maar ook voor de franchisenemer. Via een softwareprogramma is bijvoorbeeld alle bedrijfsmatige data in beeld. Zo is een vestiging eenvoudig ook op afstand aan te sturen.”

In Amerika heeft 55 procent van de franchisenemers meerdere vestigingen. Dat toont volgens Hameleers aan hoe eenvoudig winst is te boeken. “Anytime Fitness heeft verschillende prijzen gewonnen in 2011, waaronder die van de laagste failure ratio bij franchisenemers. Dat geeft ook de kracht van de formule aan.”