Alles valt samen bij Fortune Coffee voor Klaas-Jan Verkade

Klaas-Jan Verkade wacht niet af in coronatijd

Hij was een ideale kandidaat voor franchisenemer in koffie toen hij bij Fortune Coffee binnenstapte in de herfst van 2018. Het werd geen moeilijk gesprek, het gevoel was direct goed. Klaas-Jan Verkade over zijn soepele start als zelfstandig ondernemer en het obstakel van de coronacrisis.

Na zijn middelbare schooltijd rolde hij in het supermarktvak. Van medewerker werkte hij zich op tot filiaalhouder. Hij werkte voor verschillende grote supermarktformules en maakte zo ook kennis met franchise. Dat concept sprak hem aan.

Op zoek naar een volgende stap overwoog hij eerst franchisenemer te worden in supermarktland. Maar hij wist heel goed hoe het er op de werkvloer aan toe gaat in deze branche. Zeven dagen per week dag en nacht in touw, waarbij werk en privé samensmelten.

Dat ambieerde hij niet. Hij stond open voor iets anders en een vacature voor franchisenemer bij Fortune Coffee trok zijn aandacht. Hij had immers altijd al interesse in koffie gehad, vond de levensmiddelenhandel een leuke tak van sport en hobbymatig was hij al met techniek bezig. Dus die machines prikkelden hem ook wel. 

Het kwam allemaal samen en het klikte ook nog eens direct met de mensen van de formule. Hij wist wat hij wilde, maar deed goed zijn huiswerk voordat hij met Fortune Coffee de toekomst aandurfde. “Ik ontdekte dat er een mooi bedrijf achter zit”, zegt hij.

Betrokkenheid

De betrokkenheid vanaf minuut één trof hem. “Echt opvallend vond ik dat ze wilden weten hoe mijn vrouw erin stond. Dat vonden ze heel belangrijk.” Met een bedrijfsbusje en nul klanten begon hij vol goede moed aan de koude acquisitie in de regio Roosendaal, zijn Brabantse thuishaven en een gebied tussen de grote havens van Rotterdam en Antwerpen met veel (logistieke) bedrijvigheid.

Natuurlijk was er wel een plan en ondersteuning vanuit het hoofdkantoor in Zoetermeer. Zoals de promotiewagen met een chauffeur. “We gingen langs bedrijven om ze een kopje koffie aan te bieden. En met zo’n wagen kom je dan toch heel anders binnen. Het werkte verrassend goed. Ik haalde daar echt klanten uit.”

Meestal was het niet direct raak. “Maar als je later eenmaal aan tafel zit met een bedrijf, herinneren ze zich die koffiekar.” Een kaartenactie vanuit de centrale marketing wierp ook vruchten af.

Geen paniek meer

Zo begon hij aan een gestage groei. In september 2019 kreeg hij klanten toebedeeld uit zijn gebied die bediend werden door de ondernemer in de regio Breda, omdat er voor zijn aantreden geen franchisenemer was in Roosendaal en omgeving.

Het ging lekker en vooral stabiel, tot het prille voorjaar van 2020. Corona veranderde ook hier het speelveld. “Je zag het aankomen”, vertelt Klaas-Jan. “In het begin sloeg de paniek toe bij bedrijven, er gebeurde niets meer. Niemand dacht meer aan koffie, alleen nog aan het overleven van de crisis.”

De scholen waren dicht, de ouders werkten thuis. Niemand maakte nog gebruik van de koffieautomaat op het werk. Na die eerste schrik zag hij het langzaam maar zeker weer aantrekken. Bedrijven namen maatregelen om toch een veilige werksituatie te creëren en vooral bij productiebedrijven kwam er weer wat reuring.  

Vanaf 1 juni vorig jaar begon hij weer redelijk te draaien. De tweede lockdown in december betekende even een nieuwe domper. Vooral gevoelsmatig. Twee weken was het rustig, maar daarna kwam de vraag naar zijn leveringen en diensten toch weer op gang. “Ik mis nog wel omzet, maar merk dat bedrijven er weer zin in hebben”, zegt hij over de tweede lockdown. “Er is geen paniekvoetbal meer zoals dat bij de eerste besmettingsgolf het geval was.”

Luisterend oor

Vooral zijn klanten in de horeca, sportverenigingen en buurthuizen miste hij de eerste maanden van dit jaar. Daardoor ging hij zijn focus nog meer verleggen naar productiebedrijven en de bouwsector.

Al met al draaide hij, ondanks de tegenslagen, in dit eerste kwartaal beter dan de eerste drie maanden van 2020. “En dat geeft moed en vertrouwen voor de toekomst.”

Bij Fortune Coffee kan hij altijd rekenen op een luisterend oor en wijze raad. “Het is fijn om op terug te vallen als je het even niet meer zo goed ziet allemaal. Je kunt altijd bellen en steun ervaren.”

Daarnaast houden de franchisenemers elkaar vast in deze roerige tijden. “We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en dan is het fijn om samen de schouders eronder te zetten. Zo kan het heel nuttig zijn om andere ondernemers met hun bril naar jouw regio te laten kijken.”

En verder vindt Klaas-Jan Verkade toch vooral dat hij zelf heel actief moet blijven om er iets van te maken en zeker niet achterover moet leunen in afwachting van assistentie. “Want je bent zelfstandig ondernemer. Als je hulp nodig hebt moet je dus zelf aan de bel trekken. Maar we vormen met collega’s en de centrale organisatie wel één club en staan altijd klaar voor elkaar.”