Albert Heijn: Met vereende krachten de coronacrisis te lijf

Hans Geveling, franchisenemer van vijftien Albert Heijn-winkels: 'Gelukkig was er begrip voor lege schappen'

Voor Hans Geveling, franchisenemer van vijftien Albert Heijn-winkels, heeft de coronacrisis een positief effect gehad op de omzetten. Toch brengt de huidige periode ook hem de nodig uitdagingen.

“In alle vijftien Albert Heijn-franchisewinkels in de verschillende marktgebieden hebben we direct na de uitbraak van het coronavirus een forse omzetstijging gerealiseerd. En nog steeds is er sprake van hogere omzetten, met uitzondering van onze winkel in Zundert. Daar blijven de Belgen weg”, vertelt franchisenemer Hans Geveling. Bij de opening van de winkels zijn volgens hem alle maatregelen genomen die volgens het RIVM nodig zijn. “Gelukkig hebben we in het algemeen grote winkels dus anderhalve meter afstand lukt wel. Ook hebben we de looprichting duidelijk aangegeven en ook worden winkelwagentjes de ontsmet”, vertelt Geveling. Hierbij is hij ondersteund door het hoofdkantoor van Albert Heijn. “Zij hebben meteen alle nodige middelen en materialen beschikbaar gesteld. Via AH waren er verder tal van conference calls en via het interne mededelingensysteem ontvingen wij als franchisenemers briefings over de actuele ontwikkelingen. In het begin hadden we dagelijks contact, nu is dat wat minder frequent.”

Persoonlijke brief

In de vestigingenheeft Geveling samen met het management de medewerkers zelf op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen, onder meer via een persoonlijke brief. “Via onze AH-franchisevereniging weten we heel goed wat er bij de collega’s leeft en wat zij allemaal ondernemen om deze bijzondere tijd door te komen. Daarnaast hebben we veel contact met de lokale winkeliers. Zo steunen wij bijvoorbeeld een lokaal cateringbedrijf door kant-en-klare maaltijden van hen te verkopen.” Hoewel alles doorloopt bij de vestigingen van Geveling, en in de meeste vestigingen de omzet stijgt, brengt de crisis ook uitdagingen met zich mee. Geveling: “Het is de kunst om de schappen goed gevuld te houden. Door het hamsteren waren vooral aan het begin van de crisis veel producten tijdelijk niet leverbaar. Gelukkig hadden de klanten hier begrip voor.”

Hans Geveling Albert Heijn franchisenemer
Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook