AKTIE Notarissen: De Ryanair in notarisland

Een goed en goedkoop alternatief voor de traditionele notariskantoren. Dat hadden Piet Henri Schafer en Maarten Segers tien jaar geleden voor ogen toen zij AKTIE Notarissen oprichtten. Er bleek een markt voor te zijn en het initiatief werd een franchiseformule. Nu de vastgoedmarkt weer aantrekt, is dat een mooi moment voor notarissen om in te stappen en buiten de geijkte paden te treden. “In het verleden zijn notarissen nooit opgevoed met commercialiteit."

Het grint van de oprit gaat vanzelf knisperen. Een veelgehoorde beeldspraak op notariskantoren. In de goede tijden. De klanten kwamen toch wel vanzelf. Piet Henri Schäfer zag met zijn compagnon Maarten Segers al zo’n tien jaar geleden dat die vlieger niet meer opging. Zij besloten iets geheel anders te gaan uitproberen in notarisland. “We wilden als notarissen volledig klant- en servicegericht denken. En sommige mensen willen voor het goedkoopste gaan, dus wilden we aan die vraag voldoen.”

Met het aanbieden van standaardakten tegen lage tarieven en een uitgeklede dienstverlening, wilden zij hun klanten een keuze bieden. “Daardoor konden we ook de prijzen op het hoofdkantoor goed houden, zonder dat er nivellering plaatsvond.”

De nieuwe dienst opereerde vanuit een kantoorpand op een bedrijvenpark aan de rand van Eindhoven, terwijl het hoofdkantoor gevestigd was in een villawijk in het centrum van de stad. Hetzelfde aantal vierkante meters, maar de helft van de huurprijs.

De kosten laag, de service basaal en met een strakke agenda. Waar op het hoofdkantoor de klant gevraagd wordt wanneer het schikt om de hypotheekakte te laten passeren, krijgt hij van de medewerker van AKTIE Notarissen een vastgestelde datum en tijd te horen, zonder keuze om daarvan af te wijken. Bellen naar het AKTIE Notarissen-kantoor kan alleen tussen negen en twaalf uur ’s ochtends. De middag is er voor om ‘gas te geven voor het maken van de aktes’. Telefoneren leidt dan alleen maar af.

Geen kopje koffie

De standaarddiensten zijn voordelig, maar voor extra werk moet bijbetaald worden. Wanneer alle documenten niet vijf dagen voor het passeren van de akte compleet zijn, kost dat de klant geld of wordt het passeren uitgesteld. Het gevolg: de klanten zorgen er zelf voor dat alles op tijd binnen is. “Terwijl er op het hoofdkantoor altijd stress is of alles wel op tijd binnen is. En dan moet je het met de klant vaak ook weer hebben over de eventuele extra kosten achteraf.”

Gezellig keuvelen is er niet bij, een kopje koffie evenmin. Niet uit verkeerde zuinigheid, maar het hoort gewoon niet bij het budgetconcept. Dat moet zich onderscheiden. Schäfer: “Het gaat over dubbeltjes. De klanten moeten het gevoel hebben dat ze iets gemist hebben als ze weggaan, want het liefst heb ik dat ze terugkeren naar het hoofdkantoor.” De dure en goedkope variant moeten elkaar dus aanvullen en versterken.

De klanten van de ‘goedkope notaris’ bleken uit gevarieerde inkomensgroepen afkomstig te zijn. Er reden veel dure auto’s voor bij het pand op het bedrijvenpark. Het liep goed en Schäfer en Segers dachten: dat kunnen anderen ook. Zij maakten er een franchiseconcept van. Ook in Nijmegen, Geleen, Arnhem, Roermond, Vlissingen en Leiden groeide AKTIE Notarissen hard, waarna zich een stabilisering voordeed. Dat is in zekere zin het gevolg geweest van de kredietcrisis die in 2008 losbarstte en de huizenmarkt in de val meesleurde.

Er passeerden minder koopaktes, wat normaliter een belangrijke inkomstenbron is voor de notaris. Het tij keert echter, merkt Schäfer. “Sinds vorig jaar loopt het onroerend goed weer. Ook worden bouwplannen opnieuw opgepakt. Er staat duidelijk van alles te gebeuren in het vastgoed. Het is een mooi moment voor deelnemers om in te stappen.”

Goedkope locatie

Zodoende zoekt hij notarissen die er een kantoor van AKTIE Notarissen bij willen doen. Het is nadrukkelijk een soft franchiseformule met een aantal verplichtingen voor de franchisenemer. Zo moet hij in zijn regio bij de goedkoopste notarissen horen en dat kunnen aantonen op ‘degoedkoopstenotaris.nl’. De prijzen kunnen regionaal verschillen. In de Randstad kost de notaris bijvoorbeeld meer. De prijzen mogen ook gestuurd worden. Dat gebeurde in de eerste jaren ook in Eindhoven. Is het te druk, dan stijgt het tarief. Te rustig? Dan gaat de prijs naar beneden.

Een andere voorwaarde is een fatsoenlijke maar goedkope locatie. Deze locatie dient een bepaalde uitstraling te hebben, zoals een eigen huisstijl met brochures en banners. Ook deze marketingtools worden geleverd door de franchisegever.

Zekerheid zonder franje, luidt de slogan. De communicatie door de formule is duidelijk directer en bouter. “Geef niet de geest voordat u bij een notaris bent geweest”, staat er op een flyer. Dat zou niet kunnen op het chique hoofdkantoor. “Voor ons is dit ook een leuk uitprobeersel. Het is soberder en dat spreekt sommigen aan. Het is als de keuze tussen Ryanair en KLM.”

Kredietregeling

De marketing vindt ook op landelijk niveau plaats. Schäfer was al te zien bij televisieprogramma’s over woon tips van RTL 4 en SBS6. Ook stonden er langs de velden van het Eredivisievoetbal borden van AKTIE Notarissen.

Deelname kost de notaris zes procent van zijn omzet aan franchisefee. “Wij hebben minder te bieden dan andere franchiseformules, maar wel een tool die werkt. Het gemiddelde kantoor heeft een omzet van 350.000 euro per jaar.” De winstmarge per akte is ongeveer net zo groot als op het dure hoofdkantoor, berekent hij. “Omdat je de kosten dusdanig drukt.”

Aangezien het concept uitgaat van twee vestigingen (en twee gescheiden bedrijven), een hoofdkantoor en een AKTIE Notarissen-kantoor, zijn de franchisenemers haast automatisch gevestigd in de grotere gemeentes. Waar een hoofdvestiging een gebied bestrijkt van vijftien kilometer rond de stad, bedient AKTIE Notarissen een straal van dertig kilometer. De mensen zijn bereid verder te rijden voor een voordelige notaris.

“Ze moeten het lef hebben om het te doen”, zegt Schäfer over mogelijke kandidaten. “En ze moeten voorkomen grote investeringen te plegen.” Steeds op de kostprijs letten. Dat deed hij ook. Zo werd het gedateerde meubilair van het hoofdkantoor in Eindhoven overgeplaatst naar de vestiging van AKTIE Notarissen. Moet er toch een lening worden afgesloten om fatsoenlijk op te starten, dan is er voor de franchisenemers een voordelige kredietregeling met de ING. Qua bedrijfsruimte valt er momenteel, met zoveel leegstand, nogal wat te onderhandelen.

Remarketing en AdWords

Niet iedereen kan zomaar toetreden. Aan de zittende franchisenemers wordt altijd gevraagd of er bezwaar is tegen de komst van een nieuweling. Dit ter voorkoming dat de notarissen in elkaars vaarwater gaan zitten in hun exclusieve gebied met een omtrek van dertig kilometer. Ze mogen over de kandidaat wel hun oordeel geven, maar ze hebben geen vetorecht.

Een kantoor van AKTIE Notarissen heeft gemiddeld drie medewerkers. Hiervan is er, voor de juridische kennis, altijd één notaris of kandidaat-notaris op kantoor aanwezig. Ook qua personeel worden de kosten dus laag gehouden, want menig notariskantoor telt twee notarissen, drie kandidaat-notarissen en ondersteunend personeel.

Ieder half jaar komen franchisegever en franchisenemers bij elkaar. Dan wordt er onder meer besproken wat de juiste marketingstrategie is voor de komende tijd. Zo doet remarketing het momenteel goed: bij een bezoeker van de website van de notaris, popt de reclame voor die site bij de eerste vijf sites daarna weer op. Ook worden er via AdWords weer extra leads gegenereerd.

Commercieel denken

Bij Funda wordt jaarlijks een actie gehouden. Daarbij geven de franchisenemers aan voor welke regio en prijscategorie de advertentie moet verschijnen. Later volgt de gezamenlijke analyse van onder meer de click-through rate. Alles is gericht op het overbrengen van de centrale boodschap. “Iedereen moet weten dat AKTIE Notarissen goed en goedkoop is.”

Hij ziet ook dat full-servicekantoren, door goedkoop te worden, mee willen gaan doen in de prijzenslag. “Maar die vallen om omdat hun kosten te hoog zijn. De ouderwetse notarissen zijn nooit opgevoed met commercialiteit.”

AKTIE Notarissen heeft een kentering ingezet en doorgezet. De medewerkers op het budgetkantoor zijn getraind in commercieel denken en efficiënt werken. Alles wordt per e-mail gedaan. Drukwerk is er niet. Ook hebben zij een duidelijke dagindeling, waarbij een dossier van A tot Z wordt afgewerkt. “De productiviteit ligt daardoor hoger dan op het hoofdkantoor. Kortom, meer efficiency.”

Dat de klanten tevreden zijn, bleek uit de tevredenheidsonderzoeken. Hierbij wordt gemiddeld een 8,5 gescoord. Vanwege de crisis lag het doel van vijftien tot twintig vestigingen een paar jaar in de ijskast, maar is nu weer actueel. “Het is tijd voor uitbreiding.”

+