‘Afwisseling, vrijheid en een goede boterham; wat wil je nog meer?’

Van een drukkerij naar de verkoop van levensmiddelen. En van loondienst naar het zelfstandig ondernemerschap. Het zijn de stappen die Mat Merckelbagh heeft gezet. En hij geniet met volle teugen van zijn nieuwe werkzame leven als franchisenemer bij eismann. “Het klantcontact is echt super.”

Franchise+ spreekt Merckelbagh op vrijdag. De enige dag in de werk-week dat hij niet een route rijdt in het Limburgse heuvelland. “Ik werk vier dagen, op vrijdag ben ik aan het pionieren.” Pionieren is in de termen van eismann het werven van nieuwe klanten. “Ik heb het geluk dat ik een rayon kon overnemen met daarin al 650 bestaande klanten. Maar groei is mogelijk. Dus daar zet ik volop in.” Hiervoor krijgt Merckelbagh allerlei tools aangeleverd door eismann. “We hebben bijvoorbeeld de ‘on topjes’. Dat zijn aanbiedingen en acties waarmee we nieuwe klanten kunnen prikkelen en bestaande klanten meer kunnen laten besteden. Dat werk erg goed.”

Stoute schoenen aangetrokken

Merckelbagh vertelt enthousiast over zijn ondernemerschap bij eismann. “Ik heb altijd gewerkt in de drukkerijsector, in loondienst. Maar dat liep op een einde en na een jaartje verschillende nieuwe dingen te hebben geprobeerd kwam ik dit tegen. De oude-franchisenemers van het rayon moest noodgedwongen stoppen. Ik hoorde daarvan, en ik heb de stoute schoenen aangetrokken en eismann gebeld. En dag later kon ik al op gesprek komen.” En dat gesprek verliep, zoals Merckelbagh zelf zegt, ‘heel relaxt’. “We hebben over van alles en nog wat gesproken, ook over persoonlijke zaken. Heel logisch, ze willen natuurlijk wel weten welk vlees ze in de kuip hebben. Echt een heel prettig gesprek.” De zaak was dan ook snel beklonken. “Ik was meteen enthousiast, ook omdat ik een bestaand rayon kon overnemen met al een hele mooie omzet. En de investeringen die ik moest doen waren beperkt. De voorraad in de auto bijvoorbeeld, die moest ik overnemen. Prima, ik had al mooi wat geld gespaard en die 7.000 euro kon ik betalen. Daarnaast heb ik nog een onderhoudscontract voor de auto, en ik huur op het depot in Geleen een plek waar ik mijn auto kan stallen.”

Praten met collega's

Op het depot ontmoet hij twee keer in de week zijn collega eismann-franchisenemers uit de regio Zuid. “Op die plek wordt op maandag en woensdag de voorraad centraal aangeleverd, die wij in onze auto’s meenemen. Erg gezellig altijd, en we praten veel over ons werk. Welke verkooptechnieken werken nu wel en welke minder. En ook kijken we naar verbeteringen; zo zouden wij het wel een goed idee vinden als we als eismann online meer reclame gaan maken. De concurrentie doet dat namelijk ook, zoals de grote supermarktorganisaties.” Maar, weet ook Merckelbagh, eismann heeft een belangrijke USP ten opzichte van die ketens. “Wij hebben een hechte band met onze klanten, die grote ketens hebben dat minder. Wij rijden iedere dag een andere route. We zien en spreken bijna elke klant eens in de drie weken. Ik merk het nu al, ik ben nog maar een maandje bezig en heb al met verschillende klanten een super contact.”

De nodige ondersteuning

Merckelbagh adviseert die klanten over zijn assortiment, over seizoensproducten, acties en aanbiedingen. “Ja, ik weet inmiddels veel van de producten. Dankzij de ondersteuning van eismann. Bij de start heb ik een uitgebreide training gekregen van twee dagen, die mij de nodige basis heeft gegeven voor een succesvolle ontwikkeling van mijn onderneming. En nu rijdt er iedere week een adviseur een dagdeel mee. Met hem spar ik over het assortiment, mijn klantengroep, het ondernemerschap; heel fijn.” Door die ondersteuning is het volgens Merckelbagh niet per se nodig om vooraf veel kennis van bijvoorbeeld levensmiddelen, die eismann verkoopt, te hebben. “Dat wordt allemaal bijgebracht, en het is veel. Mijn hoofd loopt soms over. Maar dat geeft niet, dat hoort erbij. Ik ben 56 jaar en alles is nieuw. En ik krijg er veel voor terug. Het werk is afwisselend, de werktijden kan ik zelf bepalen en ik verdien een prima boterham. Wat wil je nog meer?” 

 

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook