Abeos vastberaden op franchisepad

Abeos is op zoek naar franchisenemers om heel Nederland haar dienstverlening aan te kunnen bieden. De uitzendorganisatie in de Agri & Food sector beschikt over een schat aan kennis en ervaring en wil doorgroeien met franchise. 

Abeos is een nieuwe franchiseformule, met een rijke coöperatieve historie. Die gaat terug naar 1963, toen de Coöperatieve Vereniging Agrarische Bedrijfsverzorging werd opgericht. De ‘boerenhulp’. De dienstverlening van deze agrarische uitzendbureaus was regionaal gebonden. Pogingen in het verleden om met de verschillende AB-organisaties te komen tot één organisatie strandden. Daarop besloten er een aantal op eigen initiatief de landelijke markt op te gaan. Zo ook AB Oost, sinds juni 2018 omgedoopt tot Abeos.

Plannen voor een franchisemodel waren er al enige jaren, maar kwamen met de nieuwe groeistrategie in een stroomversnelling. In maart 2018 werd Bas Knol Bruins als formulemanager aangesteld om de formule te toetsen en in de markt te zetten. Zijn jarenlange ervaring in franchise komt daarbij goed van pas.

“Abeos heeft gekozen voor franchise als groeimodel, omdat je voor regionaal succes afhankelijk bent van regionale kennis en contacten”, licht hij toe. “Dat brengen lokale ondernemers.”
De eerste ondernemer is onlangs gestart, in Veendam. Knol Bruins hoopt dit jaar af te kunnen sluiten met vier franchisenemers. Uiteindelijk denkt hij dat Abeos door zal groeien naar dertig franchisevestigingen, naast de vijftien bestaande eigen vestigingen.

Die combinatie wordt bewust in stand gehouden. “Er vindt kruisbestuiving plaats tussen de twee. In de loondienstvestigingen is veel vakkennis en ervaring, de franchisenemers bieden een toegevoegde waarde met hun innovatieve geest en frisheid. Dat geeft een nieuwe impuls aan de organisatie.” Daarmee is de coöperatieve gedachte van weleer dus niet verdwenen.

Zonnig perspectief

Abeos is ook actief buiten de agrarische sector en heeft dagelijks circa 3.500 mensen aan het werk. Nu is dat nog in de provincies Overijssel, Gelderland, Drenthe, Flevoland en sinds kort dus ook Groningen. Maar voor de werving van franchisenemers ligt de focus op Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant.

De afgelopen franchisebeurs Onderneem ‘t! heeft de expansieplannen een duwtje gegeven, heeft Bas Knol Bruins ervaren. “We hebben er goede contacten aan overgehouden en we konden ons verder profileren.”

Hij schetst een zonnig perspectief voor franchisenemers. “De branches waarin we actief zijn, zijn sterk in ontwikkeling. Met name in de techniek, grond-, weg- en waterbouw en logistiek is er de komende jaren heel veel werk. Met ons brede scala aan diensten en moderne applicaties, zoals een app die bedrijven en medewerkers matcht, hebben we een heel interessante en sterke propositie.”

Van franchisenemers wordt allereerst ondernemerschap verwacht, plus ervaring in de uitzendbranche of in de sectoren waarin wordt bemiddeld. Affiniteit met de doelgroepen is ook gewenst. Wie nog twijfelt, kan de ’48 hours franchise challenge’ aangaan samen met Abeos. Binnen twee dagen wordt dan duidelijk of de formule bij je past of niet.     

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook