Aan het woord: De accountmanagers bij PIN Voorschot

Normaal gesproken zijn ze altijd onderweg en spreken ze dagelijks meerdere ondernemers face to face, maar nu ook zij thuiswerken grijp ik mijn kans. We kunnen ze na al die jaren gerust MKB-experts noemen. Ze weten namelijk als geen ander wat er onder de ondernemers speelt en hoe die omgaan met deze coronacrisis.

Hoe is de stemming bij de ondernemers die jullie spreken na de aankondiging van de nieuwe maatregelen?

Monique: Ondernemen in deze tijden vraagt veel van de creativiteit van de ondernemer. Ze hebben natuurlijk al een dergelijke ‘lockdown’ meegemaakt in het begin van dit jaar, dus de ideeën om ondanks de maatregelen omzet te maken zijn al aanwezig.

Melle: Dat klopt inderdaad. De ondernemers hebben geleerd van de eerste ‘lockdown’. Juist nu komt de echte ondernemer bovendrijven omdat er veel meer van ze gevraagd wordt. Ondanks alles is dat wel mooi om te zien. De stemming onder de ondernemers is overwegend positief. Natuurlijk zijn de horeca ondernemers teleurgesteld omdat ze minimaal een maand dicht moeten. De investeringen die ze hebben gedaan om aan de 1,5m te kunnen voldoen of de investeringen in het terras doen extra veel pijn omdat er geen omzet tegenover staat. Dicht is helaas dicht.

Karst: De stemming is wisselend per branche vind ik. Binnen de horeca heerst uiteraard de grootste zorg. Met name bij het gedeelte van de horeca voor wie afhalen en bezorgen geen optie is. Het is wel mooi om te zien dat doorzetten bij iedere ondernemer de boventoon voert.

Monique: Het zal in de winkels wellicht wat rustiger worden, door de verplichting van de mondkapjes. De ondernemers verwachten wel dat dit snel weer zal bijtrekken aangezien mensen zich goed weten aan te passen. In de tussentijd zorgen veel ondernemers er voor dat het afhalen en bestellen weer op gang komt. Het persoonlijke contact blijven ondernemers dan het mooiste vinden uiteraard!

Melle: Door het afhalen en bezorgen kunnen de vaste kosten gedekt worden. Gasten en klanten die de ondernemers normaal gesproken wekelijks over de vloer krijgen weten ook nu hun weg te vinden om de ondernemers te blijven steunen. Dat is prachtig. Het is ook mooi om te zien hoe onze partner Koninkijke Horeca Nederland zo voor haar leden opkomt en hun stem laat horen in Den Haag. Onze andere partner INRetail doet dat op haar beurt weer voor de aangesloten leden in de retailbranche.

Waar hebben ondernemers op dit moment behoefte aan?

Monique: Zekerheid en toekomstperspectief, maar dat is gewoon erg lastig in deze tijd. Ondernemers kunnen natuurlijk op steun van de overheid rekenen, dus dat is een mooie houvast. Je merkt echter wel dat er vaak behoefte is aan meer geld dat de overheidssteun kan bieden. Een bedrijfslening is dan een prima oplossing.

Melle: Een stip op de horizon en vertrouwen. Wat brengt de toekomst? Hoelang gaat het nog duren? Je merkt dat geplande investeringen on-hold worden gezet. Er zit overigens wel verschil tussen bedrijven. De bedrijven die ‘normaal’ door hebben kunnen werken tijdens de vorige ‘lockdown’ hebben veel minder last van omzetverlies gehad en verwachten dat nu ook niet te hebben. Bij deze ondernemers zie je wél de vraag naar een bedrijfslening om te kunnen investeren in plaats van te overleven.

Karst: Flexibiliteit van partners en leveranciers is belangrijker dan ooit tevoren. De overheid speelt daarnaast ook een grote rol. De steunpakketten zijn voor ondernemers essentieel en wat extra geld van een externe financier zoals PIN Voorschot is vaak ook zeer welkom.

Wat zijn op dit moment de knelpunten bij ondernemers als het gaat om omzet maken en hoe lossen ze dit op?

Karst: Voor de horeca is het maximaal toegestane aantal mensen per ruimte een knelpunt. Het is voor sommige van hen moeilijk te begrijpen dat dit maximum losstaat van het aantal vierkante meters. Voor sommige zaken geldt dat ze ruim voldoende oppervlakte hebben waar de 1,5 meter makkelijk aangehouden kan worden met 60 of 90 mensen, maar toch mogen ook zij slechts 30 gasten per ruimte ontvangen. Hier is geen oplossing voor te bedenken, los van het werken in shifts.

Melle: De horecazaken zijn nu natuurlijk weer dicht, maar ondernemers zijn niet voor niets ondernemers. Ze zullen de draad weer oppakken die ze in juni weer mochten neerleggen. Bezorgen en afhalen it is!

Monique: Het grootste knelpunt zit hem denk ik toch in het feit dat voor veel ondernemers de overheidssteun niet genoeg zal zijn om alle gaten te kunnen dichten en overeind te blijven. Gelukkig weten veel ondernemers de weg naar ons te vinden voor een bedrijfslening en kunnen we de meeste ook écht helpen.

Wat doet PIN Voorschot om ondernemers op dit moment verder te helpen?

Monique: We zijn trots dat we tijdens de ‘lockdown’ onze deuren open hebben kunnen houden en onze bestaande en nieuwe klanten hebben kunnen helpen in deze lastige tijden. Ook tijdens deze tweede ‘lockdown’ doen we ons uiterste best om iedere ondernemer die behoefte heeft aan wat extra geld te helpen. Durven ondernemen zit ook ons in het bloed!

Melle: Wij zijn wel gewoon open voor business! Tijdens de eerste ‘lockdown’ waren wij er voor onze bestaande en nieuwe klanten en nu weer! Wat leuk om te vermelden is, is dat wij tijdens de eerste ‘lockdown’ nieuwe aanvragen binnenkregen voor een bedrijfslening die wij normaliter niet tot onze doelgroep rekenen. Dit heeft tot een hoop nieuwe klanten geleid die wij in de toekomst weer mogen helpen. Ook in de deze tweede gedeeltelijke ‘lockdown’ zeggen wij: “Durf te ondernemen!”

Karst: Wij willen altijd iedere aanvraag serieus een kans geven. Ook tijdens deze tweede ‘lockdown’ en in de huidige risicovolle horecabranche. Daar wij veel financiers het af laten weten willen wij klaar staan voor de ondernemers. Door de recente overname van Secash zijn de mogelijkheden uitgebreid en zijn er langere looptijden mogelijk dan voorheen (max. 6 maanden). Vandaag de dag behoren 9 en 12 maanden ook tot de mogelijkheden wat voor meer ruimte zorgt bij ondernemers.

Wil je weten wat PIN Voorschot voor je kan betekenen?

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie