5 Redenen om in 2019 succesvol te zijn met franchise

Het franchisemodel staat onder druk, dat herkent u als franchisegever of -nemer waarschijnlijk direct. Steeds vaker doet men dit, tot nu toe altijd succesvolle, model af als niet passend of soms zelfs lastig. 

Bent u franchisegever, ga dan eens bij uzelf te rade. Heeft u ooit gedacht dat het makkelijker zou zijn zonder franchisenemers? Hoewel wij de gedachte “hoe minder ondernemers, hoe minder bemoeienis en dus beter”, zeker begrijpen, vinden wij dat te kort door de bocht. Er zitten juist (nog steeds) veel voordelen aan het franchisemodel, voordelen die weleens over het hoofd worden gezien.

Hieronder vindt u 5 redenen voor zowel franchisenemer als -gever om in 2019 succesvol te zijn met een franchisemodel.

1. Zelfstandige ondernemers doen het beter dan het filiaalbedrijf

Laten we meteen beginnen met niet alleen een sterk argument, maar ook nog eens een flink statement. Een statement dat nog waar is ook. Want wat blijkt? De individuele ondernemers presteren beter op het gebied van omzet en rendement dan de grote filiaalbedrijven. Hoe dat komt? 

Voornamelijk doordat franchisenemers zich specifiek focussen op een lokale markt en hun behoeften. Die kennen ze vaak als hun broekzak, en belangrijker, de lokale markt kent de ondernemer ook. Het imago speelt lokaal een zeer grote rol en daar kan een anoniem filiaalbedrijf niet aan tippen. 
 
Ook de ondernemersgeest en de trots op de eigen winkel spelen een belangrijke rol. Ons valt bij bezoeken aan franchisenemers vaak op dat de winkels mooier, netter en schoner zijn. Van deze voordelen profiteert een franchisegever alleen maar, als de franchisenemer de vrijheid krijgt om de winkel, waar mogelijk, naar eigen inzicht te runnen.

2. Samen sta je sterker en werk je sneller

Als de samenwerking met franchisenemers goed is geregeld, maak je sneller slagen. Dit gaat nog sneller als de individuele ondernemers zich verenigen in een collectief. Een duidelijke structuur om de samenwerking tussen franchisenemers en –gever te regelen. Een collectief levert veel voordelen op voor alle partijen. Namelijk draagvlak voor nieuwe ontwikkelingen én een klankbord van ondernemers die dagelijks met de klant praten.

Een voorbeeld:
E-commerce is een groot issue in de retailwereld, dat realiseerde Jumbo zich ook. Daarom ging Jumbo aan de slag met e-commerce. Nu kan dit op meerdere manieren, bijvoorbeeld het zelf bedenken (top down) en uitrollen bij alle vestigingen. Dan loop je het risico dat de filiaalmanager “een beetje gaat zitten ‘e-commercen’”, dat klinkt heel negatief, maar waar het op neer komt is dat er hoogstwaarschijnlijk niet veel enthousiasme achter zal zitten. 

Of het kan zoals Jumbo besloot te handelen; zij maakten via het collectief de ondernemers enthousiast over e-commerce. En wat blijkt? De ondernemers zien juist kansen in e-commerce, want zij handelen vanuit een intrinsieke motivatie en gaan ervoor. Ook in de communicatie met de klant. Het feit dat de ondernemers in een collectief zijn verenigd, zorgde ervoor dat het eenvoudiger was om afspraken te maken en het gehele proces soepel verliep. Met een succesvolle e-commerce implementatie als gevolg.

3. Gespreide investering geeft mogelijkheden voor snelle groei

Niet voor niets wordt het franchisemodel voornamelijk ingezet voor snelle groei. Door de spreiding in investering (ondernemers investeren tenslotte mee) is meer mogelijk dan vanuit het filiaalbedrijf zelf. Daarbij hebben ondernemers soms zelf al een pand. 

Als er nog geen winkel is, kan een lokale ondernemer beter oog hebben voor goede locaties, omdat ze goed zicht hebben op de lokale vastgoedmarkt. Nu zijn de locaties en panden in de supermarktwereld redelijk uitgekristalliseerd, maar juist in de non-food zien we dat veel bedrijven snel willen groeien. Juist voor hen biedt het franchisemodel uitkomst. 

4. Franchisegever en -nemer houden elkaar scherp

Een mooi voorbeeld hiervan zagen we in onze begeleiding van ondernemers bij de overname van C1000 door Coop. Ineens kreeg Coop er een hoop zelfstandige ondernemers bij. En ja, die zijn kritisch. Nu is het makkelijk om dat af te doen als lastig, maar dat deed Coop niet. Sterker nog, ze omarmde de kritische blik van de franchisenemers en boden ruimte voor feedback en adviezen. Nu hebben ze er een hoop betrokken lokaal opererende sparringpartners bij. 

Andersom werkt dit natuurlijk ook, de franchisegever houdt op zijn beurt de franchisenemer scherp en daagt hem/haar uit om het elke dag beter te doen. Door elkaar niet lastig te vinden, maar de dialoog aan te gaan en met adviesgroepen de dialoog open te houden creëer je een win-winsituatie.

Natuurlijk komt het voor dat samenwerken niet altijd alleen maar rozengeur en maneschijn is en er onenigheid ontstaat. Maar juist dan, vinden wij dat de dialoog de oplossing biedt. Vergelijk het met een huwelijk, een gedwongen huwelijk werkt vaak niet. Maar ook in de beste huwelijken is er weleens ruzie. Juist dan ben je eerlijk en scherp naar elkaar, die eerlijkheid en scherpte versterken de relatie. Wij geloven dat dialoog op het scherpst van de snede de kracht kan zijn achter een succesvolle franchiseformule. 

5. De huidige visie op het franchisemodel is onjuist

Met de visie op het franchisemodel gebeurt de laatste jaren iets in de markt. Wij vinden dat het franchisemodel een samenwerking is. In tegenstelling tot onze visie, zien we dat het franchisemodel in de praktijk soms te veel als juridisch model wordt gebruikt. Met regels, overeenkomsten, advocaten en wetgeving. 

Naar ons idee een verkeerde visie op het franchisemodel en de kansen. Om het gekscherend te zeggen: juristen creëren problemen, bedrijfseconomen lossen ze op. Dat is natuurlijk een beetje flauw en kort door de bocht. Maar de inzet van juristen staat een goed gesprek soms in de weg. Dat zie je als je kijkt naar wat er gebeurd is bij Hunkemöller of voorheen Albert Heijn. Bij hen vindt het gesprek met franchisenemers alleen nog plaats via de rechter of de pers. Voor niemand een wenselijke situatie.

Als je in een goed gesprek zoekt naar een win-winsituatie, dan kom je verder dan via de juridische wegen. Te veel focus op het juridische werkt benauwend en voorkomt dat je vooruit kijkt, in plaats daarvan dek je jezelf vooral in. Wanneer franchisenemers en –gever het constructieve gesprek omarmen zien we dat dit in de praktijk leidt tot voordelen voor beide partijen.

Tot slot

Zo, dat zijn vijf redenen die een tegenwicht bieden aan de huidige trend. 

Denkt u nu, ik moet deze redenen gebruiken om mijn franchisegever te overtuigen om meer te halen uit onze samenwerking? Of denkt u als franchisegever juist, ik kan samen met mijn franchisenemers nog verder groeien? Ga dan vooral het gesprek met elkaar aan. Wij weten zeker dat er altijd meer uit een samenwerking valt te halen.

Kars Schaap 
Marshoek

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie