3 datagedreven manieren om meer online bestellingen binnen te halen voor je foodfranchise

Wie vandaag een bedrijf runt, moet kunnen sturen op data. Dat geldt eens te meer voor restaurant franchises, want een slecht beheerde locatie brengt schade toe aan heel de formule. Toegang tot nauwkeurige performancegegevens is daardoor essentieel geworden. 

De huidige restaurantsoftwaresystemen verzamelen een enorme hoeveelheid data die restaurants in hun voordeel kunnen gebruiken, zeker nu online bestellingen een hoge vlucht nemen.

Met de juiste gegevens in de hand kunnen food franchises hun online menu’s beter samenstellen, de werkroosters efficiënter organiseren en hun F&B-inkopen optimaliseren. Dit alles zorgt ervoor dat de foodcost daalt, de klantenervaring verbetert en de medewerkers minder druk ervaren. En bovenal, de winst gaat erop vooruit.

‘Je kunt alles proberen te verbeteren, maar als je het niet kunt meten, zul je nooit weten of je daadwerkelijk iets hebt verbeterd.’

Rens Bekkers, founder, Bright Kitchen

Ga met deze data aan de slag om de online bestellingen van je foodfranchise te verhogen.

Optimaliseer het menu

Duik in je sales-rapporten en ga na welke gerechten het populairst zijn bij je klanten en kruis deze gegevens met de winstgevendheid per gerecht. 
Dit kan tot verrassende ontdekkingen leiden - bijvoorbeeld, leveren de populairste gerechten ook daadwerkelijk voldoende geld op? Zo niet, zijn er dan ingrediëntwissels mogelijk? Dankzij de kruisbestuiving van sales- en kostendata weet je bovendien perfect welke gerechten je meer moet promoten, namelijk diegene met een hoge winstmarge en voldoende organische populariteit. 

En vergeet niet om na te gaan of je de productie kan vereenvoudigen door ingrediënten in meerdere recepturen te gebruiken. Op deze manier kan je grotere hoeveelheden tegelijk bereiden en volumekortingen onderhandelen bij je leveranciers. 

Verwijder verder als onderdeel van het menu-engineering proces de menu-items die niet vaak besteld worden. Door je menu’s op deze manier te vereenvoudigen maak je het klanten makkelijk om snel een bestellingen te plaatsen. Bovendien daalt de voorbereidingstijd en verminderen de voorraadkosten.

Verbeter je personeelsplanning

Met de juiste data in de hand verbeter je niet enkel de menu’s, maar ook je personeelsplanning. Je teams op de vloer zullen je dankbaar zijn. 

Door drukke periodes te analyseren (zowel per weekdag, als per periode) weet je met grote zekerheid hoeveel mensen je wanneer moet inzetten. Zo hou je meer inkomsten over, de efficiëntie verbetert en je werknemers blijven tevreden. Er is niets is erger dan onderbezetting en het gevoel van overbelasting dat daarmee gepaard gaat. Goed georganiseerde bedrijven doen er alles om zo’n situatie te vermijden, omdat ze weten dat ze op die manier het personeelsverloop een halt kunnen toeroepen.

Begrijp je klanten

Online foodlevering biedt groeimogelijkheden voor restaurantfranchises. Een daarvan is dat de digitale bestellingen veel vertellen over wie je klanten zijn en waar ze naar op zoek zijn. Door klanten op het juiste moment een persoonlijke suggestie te doen bouw je een sterke band op met hen. Die band zorgt voor terugkeerklanten die meer bestellen. Het is een beproefde strategie van traditionele restaurants, die evengoed werkt, en misschien zelfs beter, voor virtuele foodmerken.

De salesdata kunnen je helpen om trouwe klanten te belonen, maar ook om allergieën en persoonlijke voorkeuren bij te houden. En als je weet waar je klanten wonen kan je ook het leveringsproces beter stroomlijnen.

Analyseer verschuivingen in de vraag

Online bezorgplatforms maken het eenvoudig om je prestaties te analyseren. Als je je populairste gerechten in de tijd volgt, welke patronen zie je dan?

Als klanten specifieke gerechten bestellen op specifieke momenten (bijvoorbeeld salades voor de lunch en hamburgers voor het diner), is het dan een optie om merken te lanceren of menu-items te laten roteren die hier specifiek op inspelen? 

Gedragsgegevens bieden inspiratie om de klantenervaring te verbeteren, maar ook om het inkoop- en voorraadbeheer van je restaurants te verfijnen. Wie precies kan inschatten wanneer klanten wat gaan bestellen, vermijdt stockbreuken en foodwaste. Het zijn twee vaak voorkomende back-of-houseproblemen met een grote impact op de bottomline van foodfranchises.

Sales- en F&B-data zijn een van de belangrijkste instrumenten voor duurzame rendabiliteit in de restaurantbranche. Ze laten toe om je aanbod te optimaliseren, personeelsverloop terug te dringen en flexibel in te spelen op trends.

Volg de blog van Apicbase voor tips, tricks en inspiratie om je foodfranchise te laten groeien. 

Xander Emmer Xander Emmer
F&B Tech Expert/Business Development Nederland

Een compleet back-of-house management-systeem voor franchisegevers en -nemers in de restaurantbranche. Vertrouw op concrete data om je formule te optimaliseren en met vertrouwen te schalen.

Stel je vraag aan Xander Emmer
CAPTCHA