2009: snel vergeten!
Door de economische crisis was het afgelopen jaar bepaald geen succes voor ondernemers. “Een jaar om snel te vergeten”, stelden menige woordvoerders van franchiseformules vast. Toch waren de resultaten van veel franchisenemers beter dan van collega-ondernemers die niet waren aangesloten bij een formule. Franchise+ blikt terug maar kijkt vooral vooruit. Het nieuwe jaar brengt nieuw perspectief.
Kentucky
Joost Labadie, franchiseconsultant bij Kentucky Fried Chicken (KFC): “Ondanks de economische tegenwind en tegen de trend in heeft KFC Nederland een autonome groei kunnen realiseren in 2009. De gemiddelde besteding is iets toegenomen, het aantal transacties is vrijwel gelijk gebleven. Begin 2009 waren er 33 restaurants, in de loop van het jaar is er één nieuwe vestiging geopend aan het Buikslotermeerplein in Amsterdam. Wat het aantal openingen betreft dus een teleurstellend jaar. Dit heeft te maken met het feit dat het buitengewoon lastig is om goede locaties te verwerven en projecten worden vaak vertraagd door regelgeving en externe factoren. Hoewel de recessie onze organisatie op vele fronten raakt, hebben wij ons er goed doorheen geslagen en zien wij het komende jaar met vertrouwen tegemoet. Wij verwachten een voorzichtige opwaartse trend in 2010, met een toename van het aantal franchisevestigingen. Juist in crisistijden wordt ondernemen in een franchiseketen nog aantrekkelijker. KFC Nederland verwacht in 2010 minimaal vier nieuwe restaurants te kunnen openen, de eerste daarvan is onlangs geopend in Middelburg. Verder zullen wij in 2010 ons aanbod van gegrilde kipproducten verder uitbreiden.”
New York Pizza
“Het kostte afgelopen jaar heel veel moeite en extra investeringen voor dezelfde omzet. Klanten zijn minder frequent en gevoelig voor acties. Recessie betekent zeer hard werken, op de kleintjes letten. De goede ondernemers hebben het minste last, de zwakkere ondernemers hebben het meeste last”, blikt Cindy Smit franchise recruiter bij New York Pizza terug. Desondanks groeide het aantal franchisevestigingen. “Begin 2009 waren er 100, nu zijn dat er 110. De groei zet door, New York Pizza heeft de toelatingseisen verscherpt en ook banken zijn kritischer met het verstrekken van financieringen. Wij verwachten dat de omzetgroei dit jaar minimaal zal zijn. Wel verwachten we dat het aantal vestigingen weer met zo’n tien procent toeneemt. Merkformules scoren beter dan ondernemers zonder formule. Wij verwachten dan ook dat wij onze marktpositie verstevigen.
Opmerkelijk in 2009 is dat de consument zeer kritisch is waar en waarom ze geld uitgeven. New York Pizza blijft voor de consument een traktatie ook al vullen zij regelmatig hun maag met goedkope diepvriespizza's. In 2010 zullen wij een nieuwe merkstrategie en huisstijl introduceren.”
DA
Directeur Bert Bargboer (DA) : “We kunnen het denk ik met elkaar eens zijn dat 2009 voor iedereen een lastig jaar was. De markt groeide matig en in plaats van een concurrentiefocus op kwaliteit lag de focus meer op prijs. Wij hebben hier op ingespeeld door over te schakelen naar plan B, wat meer prijsgedreven was. Dit zonder onze adviserende en specialistische rol los te laten. Sterker nog, hierin hebben we ons in 2009 nog verder gepositioneerd. De historie van DA heeft ons geleerd om zaken te voorkomen. En zelfs ten tijde van recessie hebben we de stijgende lijn vanaf 2007 door weten te zetten richting 2010. DA groeit weer, niet alleen in het aantal vestigingen maar ook door de overname van de drogisterijactiviteiten van Brocacef. Als we terugkijken op 2009 zien we dat er bij DA veel is gebeurd. Vooruitkijkend op 2010, voorzien we ook in dit nieuwe jaar nog steeds een groei van het aantal DA-vestigingen. We combineren een landelijk sterk merk met het lokale ondernemerschap. Hiermee combineren we dus het beste van twee werelden die elkaar versterken en van DA een sterk merk maken. Onze focus ligt op de klant, ook in het nieuwe jaar. Want juist in tijden van economische tegenslag gaat het om advies, uitgekiend assortiment en een klantvriendelijke benadering.”
EXPO
Fred Wagter van EXPO: “Opmerkelijk in 2009 was het feit dat in tegenstelling tot veel publicaties in de diverse persuitingen, wij als organisatie vrij gemakkelijk onze nieuwe franchisenemers hebben kunnen financieren. Met dank aan onze goede partner in deze, de ABN AMRO. Verder is een belangrijke ontwikkeling geweest de deelname van de Free Record Shop Holding in de EXPO organisatie. Voor 2010 verwachten we een positieve omzetontwikkeling voor onze bestaande winkels aangezien we zwaar inzetten op productvernieuwing in de winkels.”
Afgelopen jaar bleef de gemiddelde omzet per vestiging in België gelijk. In Nederland daalde de omzet met drie procent. “Door de groei van 63 naar 76 franchisevestigingen kwamen we toch uit op een plus”, aldus de expansiemanager Benelux. “Daar zijn we niet ontevreden over. Wat meeviel is het feit dat het aankoopbedrag per klant is gestegen. Wat tegenviel zijn de mindere klantenaantallen. De recessie betekent vooral minder mensen in de winkelstraten en dus ook minder bezoekers in de winkel met als gevolg (beperkt) minder omzet. Maar wij zien ook kansen omdat bepaalde assortimenten vooral in deze periode beter verkopen en (lokale) concurrentie hier en daar verdwijnt. Voor 2010 hebben we een groeidoelstelling van 15 nieuwe franchisevestigingen in de Benelux.”
Bailine
Salesmanager Frank Schouten van Bailine : “Ook wij hebben de recessie gemerkt. In het noorden van het land overigens meer dan in het westen. Ik denk dat er een verband is met de werkgelegenheid. Afgelopen jaar is één vestiging gesloten. Niet vanwege de omzet maar vanwege privé-omstandigheden. Na de zomer merkten we ook dat de belangstelling van potentiële franchisenemers terugliep. Ook dat zal met de kredietcrisis te maken hebben. Voor 2010 zijn wij gematigd optimistisch. Het is een nieuw begin.”
Olympia
Bij Olympia Uitzendbureau stond afgelopen jaar in het teken van de overgang naar een 100% franchiseorganisatie. Om dat proces te ondersteunen werd franchisemanager
Xavier Zeilinga benoemd tot re-sale manager: “Na het opzetten en implementeren van de wervingscampagne zijn we begin 2009 begonnen met het spreken van geïnteresseerden en potentiële kandidaten. Vanaf februari 2009 is de werving en selectie echt in een stroomversnelling gekomen. Deze inspanningen hebben geleid tot de conversies van de zeven vestigingen en een nieuwe vestiging in Barneveld. Gezien de goede propositie die Olympia biedt, verwacht ik dat begin 2010 de laatste vijf eigen vestigingen als franchisevestiging worden voortgezet. Op dit moment kennen we 109 gebieden in Nederland die we verzorgingsgebieden noemen.
Naar verwachting zal de markt in de loop van 2010 aantrekken en Olympia beweegt zich in een vroegcyclische branche. Dit wil zeggen dat zodra de markt aantrekt onze franchisenemers dat als eerste merken en wij als franchisegever natuurlijk ook. Het voordeel van starten tijdens - of liever net voor - een opgaande markt is dat je daar als startende franchisenemer direct je voordeel mee kunt doen.”
Subway
Claudia Volpert (Subway): “De omzetten in de vestigingen zijn mede door de recessie onder druk komen te staan. We hebben iets moeten inleveren, aangezien er gewoonweg minder wordt uitgegeven. In percentages valt het eerlijk gezegd nog wel mee. Het voordeel is dat onze omzet minder hard gedaald is dan verwacht, dat het aantal klanten minder snel is teruggelopen dan de omzet maar de gemiddelde besteding heeft iets meer in moeten leveren.”
“Begin 2009 hadden wij 66 vestigingen in Nederland, nu zijn dat er 77. Afgelopen jaar hebben we wij 5 winkels moeten sluiten. Indien deze in stand waren gehouden betekent dit dat er dus meer dan 80 vestigingen hadden moeten zijn. Ofwel, de groei is ongeveer 15 winkels geweest, puur kijkend naar ontwikkeling.
De recessie heeft ons in een hoek gedreven waarbij de franchisegever een nieuwe/verbeterde focus moest ontwikkelen op de business. Verschillende activiteiten hebben ervoor gezorgd dat de daling in omzet minder hard is geweest dan bij andere collega-ondernemingen.
Wij verwachten 20 tot 30 vestigingen te gaan ontwikkelen. Dit is een doelstelling die we elk jaar aanhouden. Wellicht niet altijd halen maar kernpunt is dat je een hoog doel moet stellen om het maximale uit je mensen te halen!”
Yarden
“Voor ons was 2009 positief”, stelt franchisemanager Ben Buitelaar van uitvaartfranchiseformule Yarden. “In april 2008 zijn wij gestart met onze eerste franchisenemer. Inmiddels hebben er 12 getekend. Ook de omzet gaat goed. Het is nog wel moeilijk om geschikte kandidaten te vinden. We ontvangen heel veel reacties. Er is veel belangstelling voor het vak uitvaartondernemer. Maar we zijn zeer kritisch.
Van de recessie hebben we gelukkig nog weinig gemerkt. Een groot deel van de bevolking heeft een uitvaartverzekering en heeft al geïnvesteerd. Ik geloof niet dat er bezuinigd wordt op een uitvaart.
Dit jaar verwacht ik een stijging van het aantal franchisenemers. We willen binnen een aantal jaar groeien naar 30 franchisenemers. We zien duidelijk dat de klanten en nabestaanden steeds meer unieke en individuele wensen hebben. Die proberen we bij Yarden zo goed mogelijk in te vullen. Ook ons uitvaartwensenformulier wordt steeds vaker gebruikt.”
Shoeby
Hans den Arend (directeur Shoeby): “Afgelopen jaar hadden we in verhouding tot de markt een goede omzetontwikkeling. In het tweede halfjaar was er sprake van een stijgende trend. Afgelopen jaar zijn wij gegroeid van 125 naar 145 franchisevestigingen. Inclusief eigen winkels zijn het nu bijna 200 winkels. We hebben extra aandacht voor onze huidige franchisenemers. En natuurlijk maximale aandacht voor de klant. Waar mogelijk willen we gedoseerd verder groeien. Wij verwachten dat de modebranche in 2010 gelijk blijft. Toch zien we met Shoeby kansen om omzetgroei te realiseren. Vandaar dus ook weer de opening van een aantal nieuwe winkels. Dit jaar zullen we onze 200e winkel openen en gaan we door met de tv-reclame die we voor het eerst in het najaar van 2009 hebben ingezet.”
Ouderenwinkel
Formulemanager Marco Altena blikt terug op een uitstekend jaar: “Het aantal franchisevestigingen steeg van vijf naar vijftien. Op 3 januari is onze vestiging in Deventer geopend en binnenkort opent een Ouderenwinkel in Cadier en Keer, vlakbij Maastricht. De recessie bevordert ook dat mensen de stap zetten naar zelfstandig ondernemerschap. We krijgen iedere dag één of twee aanvragen van potentiële franchisenemers. Natuurlijk is niet iedere aanvraag een geschikte kandidaat. Onze selectie is streng. Mensen worden ouder. Het assortiment gericht op senioren is veel breder dan alleen maar hulpmiddelen. Qua omzet loopt het ook goed met uitschieters naar boven. Het succes bepaalt de franchisenemer voor een groot deel zelf door zich actief in de lokale gemeenschap te presenteren. Er zijn bijvoorbeeld gemeenten die mensen waarvan een WMO-aanvraag wordt afgewezen, naar ons doorverwijzen. Dat is uitstekend. Dit jaar verwachten we ook weer fors te groeien.”