Restaurants

In de branche van Restaurants is er sprake van een lage toetredingsdrempel. Door de jaren heen zijn er veel restaurants bijgekomen binnen deze branche. De locatie, service, doelgroep en het concept bepalen onder andere het succes van restaurants. 

Heb jij een hospitality achtergrond, een dosis horeca-ervaring en zet je hoge standaarden voor service en dienstverlening? Wil jij als franchisenemer jouw eigen restaurant openen? Bekijk hier het overzicht van alle franchiseformules in de branche Restaurants die op zoek zijn naar jou! 

Hoe kan je inspelen op de trends in de branche Restaurants?

Door de jaren heen verandert er veel in de branche van Restaurants, zoals toenemende concurrentie en de opkomst van nieuwe restaurantconcepten. Maar hoe kan je hierop inspelen?

Buitenshuis eten

De afgelopen jaren is de behoefte van de consument om buitenshuis te dineren gegroeid. Consumenten zien een hapje eten buiten de deur echt als een uitje. Het is belangrijk dat je als restaurant meer serveert naast de hoofdmaaltijd, zoals bijgerechten en desserts. Ook door grote en kleine porties aan te bieden kan je andere doelgroepen bereiken, zoals gezinnen. 

Bovendien breiden restaurants vaak ook uit. Door in te spelen op de trend dat consumenten vaker buitenshuis eten kan je nu ook steeds vaker ontbijten of lunchen bij restaurants. 

Gezondere keuzes in de branche Restaurants

De opmars van duurzaamheid en meer transparantie zorgt voor behoefte aan gezonder eten. Naast de smaak en kwaliteit wil de consument ook graag weten wat het eten met het lichaam doet. Hierdoor is vegetarisch en veganistisch eten steeds meer in opkomst. Restaurants maken ook steeds meer gebruik van kwalitatieve, verse producten en ze besteden ook steeds meer aandacht aan de opmaak van het eten. Op deze manier zie je minder verschil tussen de dure en de iets goedkopere restaurants. 

Bovendien zijn er door de jaren heen ook steeds meer consumenten alcoholvrije dranken gaan drinken, zoals alcoholvrij bier, wijn en cocktails (mocktails). Ook dit heeft te maken met de bewuste keuzes van de consument. Het aanbod van de drankenkaart wordt in veel restaurants steeds uitgebreider met non-alcoholische keuzes.

Beleving

Als consumenten uiteten gaan is alleen lekker eten niet meer genoeg, aangezien iedereen tegenwoordig de mogelijkheid heeft om eten thuis te laten bezorgen. De consumenten willen in het restaurant iets ervaren, bijvoorbeeld door het thematische interieur of de mooie gerechten. Hierdoor ontstaan er meer nieuwe concepten en wordt er gebruik gemaakt van technologieën, zodat restaurants zich kunnen onderscheiden van anderen. 
 

Meer weergeven