Food Business to Business

Ook in het bedrijfsleven zijn food-franchiseformules onmisbaar. Wil jij als franchisenemer het bedrijfsleven voorzien van food-producten? Kijk dan verder voor de mogelijkheden in de branche Food Business to Business.

Wat houdt de Business to Business sector in?

Business to Business (B2B) gaat om het leveren van goederen en diensten tussen bedrijven. Een tegenhanger is de Business to Consumer (B2C). Er zijn wel verschillen tussen de twee markten:

  • Business to Business klanten willen het liefst zo gedetailleerd en uitgebreid mogelijk informatie hebben, voordat ze een product of dienst afnemen.
  • Het koopmotief in de Business to Business is gericht op een andere behoeftevervulling. Bij het aanschaffen van een goed of dienst moet er rekening gehouden worden met de toegevoegde waarde van een goed of dienst voor het bedrijfsproces. 
  • Er zijn vaak meerdere mensen betrokken bij een aankoop (DMU). De Business to Business markt bestaat uit bedrijven of personen die als zzp'er werken. De segmentatie en marktbenadering is meer gefocust op de branche waarin ze opereren, bedrijfsgrootte, budgetten, type activiteiten en aantal vestigingen. 

Een franchiseformule in de branche Food Business to Business

Om een beter beeld te krijgen van de branche geven wij hierbij een voorbeeld van een franchiseformule in de branche Food Business to Business:

Fortune Coffee

Fortune Coffee voorziet de zakelijke markt in Nederland in zijn koffie- en warme drankenbehoefte. Hierbij werken zij met een totaalconcept, waarbij je als ondernemer het gezicht bent voor je klanten. Adviseur, verkoper, leverancier en probleemoplosser in één. Door je klanten te leren kennen, kun je adviezen en producten op maat leveren. Op deze manier help je organisaties op weg en dat doe je met meer dan alleen koffie. Als ondernemer ben je geen verkoper van eenmalige producten, dus persoonlijke relaties staan bovenaan. Daarom streef je naar langdurige samenwerking.

Bovendien krijgen de koffieautomaten veel aandacht. Fortune Coffee creëert een eigen, unieke automatenlijn. Ook zorgen ze voor kopjes en alle producten er omheen. Als ondernemer bied je passend advies, de juiste automaten, voldoende voorraad en snelle hulp bij storing. Dus eigenlijk alles om bedrijven te voorzien van koffie, zoals winkels, kantoren, fabrieken of sportclubs. 

Competenties in de branche Food Business to Business

Er zijn een aantal competenties belangrijk in de branche Food Business to Business:

  • Overtuigingskracht
  • Klantgerichtheid
  • Samenwerken
  • Resultaatgericht
Meer weergeven