Ondernemend franchise

Ondernemers dragen de economie. Het is dankzij ondernemerschap dat we vooruit komen in ons land. In de retail barst het van de ondernemers. Vooral franchise biedt een context waarin ondernemerschap kan floreren. Precies om die reden is franchise het retailmodel van de toekomst.

In de media is regelmatig aandacht voor conflicten in franchisebedrijven. Franchisegevers zouden forecasts te rooskleurig voorspiegelen en wurgcontracten afsluiten. Franchisenemers zouden te weinig initiatief nemen en hun klanten niet weten te binden. Hoe pijnlijk voor betrokkenen ook, het is een teken van volwassenwording en vooruitgang. Misstanden kunnen niet blijven bestaan en worden aan de kaak gesteld. Met vallen en opstaan focussen franchiseketens zich op succes.

Zoals alles in het leven is het ook in de franchisewereld geven en nemen. Als franchisenemer lever je bewegingsruimte in, conformeer je je aan gezamenlijke afspraken over assortiment en inrichting. Als het goed is krijg je daar een sterke formule voor terug met uitstekende inkoopvoorwaarden. Plus een knap CRM apparaat en een moderne e-commerce voorziening. Want dat trek je eenvoudigweg niet als kleine zelfstandige. Onder druk van verwachtingsvolle, fluïde consumenten professionaliseert retail in hoog tempo. Franchise combineert de professionele kracht en centrale voordelen met lokaal ondernemerschap. Daar ligt de meerwaarde. Het is niet voor niets dat gerenommeerde filiaalbedrijven een franchisetak starten, de voorbeelden zijn legio. Naast de zogenaamde “eigen winkels” komen steeds vaker ook franchisewinkels. Blijkbaar wordt onderkend dat lokaal ondernemerschap het verschil maakt.

Wat is dat dan, lokaal ondernemerschap? Dat moeten we vooral niet willen vasttimmeren. De ene gezondheidswinkel ziet meer in een samenwerking met de plaatselijke huisartsenpraktijk, de andere gezondheidswinkel slaat de handen ineen met de sportschool. De ene dierenspeciaalzaak geeft gastlessen op de basisschool, de andere dierenspeciaalzaak staat zaterdag op de markt. Het moet net passen, bij de doelgroep, bij de lokale netwerken en actualiteit. Ondernemerschap vraagt ruimte voor eigen initiatief en experimenten.

Ondernemerschap maakt het voor ons als automatiseerder lastiger. Franchise is per definitie minder standaard dan filiaalbedrijven. Juist omdat het ondernemers zijn hebben franchisers in één formule uiteenlopende wensen en eisen. Een deel van het assortiment wijkt af, sommige prijzen zijn anders, een eigen nieuwsbrief, zichtbaarheid op de webshop, afwijkende openingstijden, en ga zo maar door. Gelukkig zijn daar dankzij de nieuwste technologie uitstekende oplossingen voor beschikbaar. Oplossingen die net als franchise centrale voordelen combineren met lokale flexibiliteit. Moderne software houdt ondernemers niet gevangen, maar geeft hen juist vleugels. En zo hoort het natuurlijk ook.

Franchise vraagt het uiterste dus. Van centrale organisaties om echte toegevoegde waarde te bieden, van franchisenemers om zich in hun markt te onderscheiden, en van automatiseerders om optimaal te ondersteunen. In deze driehoek van ondernemerschap ligt een mooie toekomst in het verschiet.

Karin Valk, algemeen directeur Valk Software

Franchise+ Franchiseplus
Redactie