'Vrouwen willen niet bekeken worden, ze willen gewoon lekker sporten'

Een fitnessschool waar alleen vrouwen sporten: ondernemer Aad Slingerland ontdekte al in de jaren tachtig dat veel vrouwen daar een enorme behoefte aan hebben. In 2001 bouwde hij zijn gemengde vestiging daarom om naar ‘women only’ – en dat bleek een gouden greep. Familiebedrijf Vrouwfit is inmiddels klaar om als franchiseformule verder door het leven te gaan en landelijke dekking te zoeken.

Als er iemand is die de fitnessbranche goed kent, is het wel Aad Slingerland. Al in 1984 startte hij zijn gemengde sportschool in Leiden. “Op een gegeven moment bestond het klantenbestand voor 80% uit dames en voor 20% uit heren. En ik kreeg heel vaak de opmerking van de dames dat ze het niet prettig vonden om met mannen samen te sporten”, vertelt hij. “Vrouwen willen niet bekeken worden. Ze willen gewoon lekker sporten, of ze nu een pondje te veel of te weinig hebben, make-up op hebben of niet: ze willen zich vrij voelen. Er was dus onwijs veel vraag naar een vrouwensportschool en in 2001 gooide ik het roer om. Vrouwfit is een fitnessschool alleen voor dames en dat bleek 20 jaar geleden al een formule voor succes: het werd bomvol.”

In 2006 opende Aad een 2e vestiging in Leiden en ook die was in een mum van tijd vol. In 2007 kwam zijn vrouw Mascha erbij voor de ondersteuning. “Mascha is echt een gastvrouw, ze is erg lief en weet heel goed met de klanten om te gaan”, vertelt hij. Ze verhuisden de eerste vestiging naar een grotere locatie en nu heeft Vrouwfit dus twee eigen vestigingen van circa 600 m2.

Dochters en neef

In 2018 kregen hun twee dochters interesse om in de zaak te komen werken. “Daar was ik hartstikke blij mee”, zegt Aad. “Anouk deed een opleiding informatica en Minou werkte op dat moment bij de politie. Nu werkt de één vooral achter de schermen - voor zaken als de website, de marketing en de loonadministratie - en de ander behaalde alle papieren om vooral te kunnen trainen. En ze werken heel goed samen.”

Klanten en bezoekers brachten hen op het idee van franchise. Aad: “Veel mensen vertelden ons: ‘Wat hebben jullie het toch goed voor elkaar, over alles is tot in de puntjes nagedacht, dat moet je gaan uitrollen’. Maar daar had ik aanvankelijk niet zo’n zin in. We hadden het goed, ik wilde geen risico’s nemen en niet nog harder werken. Maar we hadden toch wel behoefte om te groeien; er is zoveel vraag naar ons concept. Toen kwamen we in contact met Koelewijn & Partners en zij hebben ons geholpen om de franchiseformule op te bouwen. Samen met mijn vrouw, kinderen en met onze neef Dennis die erbij is gekomen, hebben we de complete formule uitgedacht.” Vrouwfit is dan ook klaar om Nederland te veroveren.

Gespierde billen en slanke taille

Wat maakt Vrouwfit anders dan andere ‘women-only’-formules? “Wij zijn onderscheidend doordat we net zo groot zijn als veel gemengde scholen”, zegt Aad. “We hebben een grote aerobic-zaal, een sauna, een schoonheidssalon en we bieden persoonlijke begeleiding en trainingsschema’s. Wij richten ons alleen op dingen waar vrouwen behoefte aan hebben. Wil je werken aan gespierde billen en een slanke taille? Of wil je afvallen? Of alleen aan je conditie werken? Voor iedereen maken we een uitgebalanceerd trainingsschema met eventueel een dieet erbij. Het is heel erg maatwerk. Dat is ook noodzakelijk want iemand van 20 heeft andere behoeften dan iemand van 70. Allebei - en iedereen die daartussen zit - kunnen we het naar de zin maken.”

Enthousiast, sportief en vrouwvriendelijk

Franchise-kandidaten mogen een ondersteuning van A tot Z verwachten, zegt Aad. “Als je een mooie plek hebt gevonden, dan begeleiden we je van het sleutelmoment tot dat je opengaat en daarna natuurlijk met alle ondernemersfacetten, zoals marketing, automatiseringsprogramma’s en de hele bedrijfsvoering. De huisstijl - grijs, roze en hout - is helemaal uitgewerkt, daar hoef je niet meer over na te denken.”
Ook voor switchers ziet hij goede mogelijkheden: “Misschien heb je al een sportschool en wil je een stap maken naar de vrouwenfitness.” Kandidaten moeten vooral enthousiast, sportief en vrouwvriendelijk zijn. Op de locaties staan alleen maar vrouwen - “en dat houden we zo”, zegt Aad, “ook achter de bar” - maar mannelijke kandidaten kunnen natuurlijk, net als Aad zelf, ondernemen achter de schermen. Hier liggen ook kansen voor stellen.

Amsterdam, Groningen of Alphen aan den Rijn: de vestigingsplaats maakt niet uit, zolang de bevolkingsdichtheid maar een grote fitnessschool toelaat. “Met een locatie van 400 of 500 m2 kom je al een heel eind, dat hebben we helemaal uitgedacht”, vertelt hij. 

De twee eigen vestigingen in Leiden wil de familie behouden, om zelf nieuwe dingen uit te proberen. Voor dit jaar is het streven om drie franchisevestigingen te openen en daarna vijf tot zes per jaar, aldus Aad.