Tymon Stamborg van Monuta: In de wieg gelegd voor de uitvaartverzorging

Het belangrijkste is dat mensen met een goed gevoel terug kijken op de uitvaart van een dierbare, vindt Tymon Stamborg, uitvaartondernemer bij Monuta. Hij wist al op jonge leeftijd dat het vak hem past als een heerlijke oude jas.

De klik kwam zo’n 28 jaar geleden. In eigen familiekring maakte Tymon Stamborg op zijn 21e een uitvaart mee waarvan hij dacht: ‘Dat moet toch anders kunnen’. De betreffende uitvaartondernemer hield strak de regie in handen en luisterde niet naar de wensen van de familie. “De familieleden wilden zelf de kist dragen bijvoorbeeld maar dat kon niet. En iedereen liet dat gewoon toe, de mensen waren toen nog niet zo mondig”, zegt hij. Toch duurde het nog een jaar of vijf voordat Tymon in actie kwam en vervolgens nog eens tien jaar voordat hij – naast zijn werk als commercieel medewerker binnendienst bij een handelsonderneming – een parttime baan vond als verzorger en overbrenger van overledenen. In de tussentijd volgde hij een praktijkgerichte opleiding tot uitvaartverzorger. “Het is heel moeilijk om in de uitvaartbranche aan het werk te komen”, verklaart hij. “Niet iedereen kan zomaar het vak in. Het was een gevoel dat ik had, dat zit in je of niet. Ik was ook niet zozeer ontevreden met mijn baan, ik voelde me er goed in thuis. Maar ik heb heel lang gedacht: ‘Als ik ooit een keer de kans krijg, dan ga ik dát doen.’ En met ‘dát’ bedoelt hij de uitvaartverzorging. Inmiddels heeft hij zijn bestaan als uitvaartverzorger in loondienst verruild voor het ondernemerschap. In september vorig jaar startte hij als uitvaartondernemer bij Monuta voor de regio Enschede-Haaksbergen.

Alles kan

Zijn filosofie is simpel: alles is mogelijk. Tymon: “Ja, bij mij kan alles, zolang de wet het toelaat natuurlijk. Het belangrijkste is dat mensen met een goed gevoel terug kijken op de uitvaart van een dierbare. Ik ervaar eigenlijk nooit dat mensen over mijn grenzen heen gaan. Je maakt van alles mee. Een van de meest bijzondere uitvaarten was van iemand die lid was van een motorclub. Daarbij reden zestig motoren mee vanaf het huis van de overledene naar het crematorium. Heel indrukwekkend. Maar eigenlijk is iedere uitvaart bijzonder. Iedereen doet het op zijn manier. En ik kan alles respecteren. Als je dat niet kunt, ben je niet geschikt voor het vak. Je moet je kunnen verplaatsen in een situatie, in mensen. Dat vind ik heel boeiend.”

Goede kans

Hoewel Tymon in loondienst was bij Yarden, koos hij als ondernemer voor de formule Monuta. Dat had onder meer te maken met de vrijkomende regio Enschede-Haaksbergen. “Ik ben gestopt bij Yarden en heb nog even gedacht om geheel zelfstandig ondernemer te worden maar dat zag ik toch niet zitten”, zegt Tymon. “De mensen hier kennen mij wel persoonlijk – na zo’n vier- à vijfhonderd uitvaarten verzorgd te hebben – maar om je naamsbekendheid te behouden moet je gigantisch adverteren. Dat kost minstens zoveel als je aansluiten bij een franchiseorganisatie maar in dat geval heb je een enorme knowhow achter je staan.” Uiteindelijk beviel Monuta hem het meest. “Het allereerste gesprek, de opleiding en de ondersteuning spraken mij aan. Mijn vrouw en ik deden samen de financiële training. Nu heb ik er zelf wel een beetje kaas van gegeten en mijn vrouw heeft het Praktijkdiploma Boekhouden maar deze training gaf zoveel meerwaarde dat we echt goed beslagen ten ijs kwamen. Samen met de ondersteuning maakt dit dat we een goede kans van slagen hebben als zelfstandig ondernemer.”

Geen van-9-tot-5-type

Tymon beschouwt zich als ondernemend. “Als uitvaartverzorger in loondienst ben je al heel zelfstandig en heb je veel vrijheid. Maar ik ben geen van-9-tot-5-type. Nu kan ik naar een klant wanneer ik wil. Het ondernemerschap, uitdagingen aangaan, het bevalt me heel goed. Het is hard werken, je moet niet kijken naar de uren. Het thuisfront moet er achter staan. Mijn vrouw heeft nu nog een baan maar helpt daarnaast mee in de zaak. In de toekomst gaat zij waarschijnlijk stoppen met haar baan en komt ze helemaal in het bedrijf. We willen groeien in aantal klanten, misschien het gebied uitbreiden. Daarbij denken we niet per se aan medewerkers. Hier in de omgeving zijn genoeg mogelijkheden om zaken uit te besteden. Ik huur mensen in voor verzorging en overbrenging. Ook de auto’s huur ik in.”

Taboe

Een belangrijke ontwikkeling in de uitvaartbranche is dat het taboe op de dood aan het verdwijnen is, vertelt Tymon. “Dat zie je bijvoorbeeld aan de beurzen waar mensen naar toe gaan. Het wordt steeds opener, al vinden de oudere generaties het nog moeilijk. Ik vind het fijn dat mensen vrijer zijn. Als ze eerlijk aangeven dat jouw voorstel niet bij hen past, kun je daar op inspelen.” Dat het taboe afneemt, zie je ook aan de tendens dat steeds meer mensen - al is het nog mondjesmaat - de wensen voor hun eigen uitvaart vastleggen. Tymon: “Er is niets prettiger voor een nabestaande als die al weet wat er moet gebeuren. Als ik als uitvaartondernemer bij mensen thuis kom, zie je nog heel vaak in de ogen: ‘Wat komt er allemaal op ons af’. Als dat al geregeld is, geeft dat veel rust. Eigenlijk is het gek: iedereen kent zijn huisarts, zijn tandarts en zijn kapper maar het meest ingrijpende in zijn leven heeft bijna niemand geregeld.”

Minibio Tymon Stamborg

Naam: Tymon Stamborg
Leeftijd:49
Formule: Monuta
Gestart als franchisenemer: september 2013
Aantal medewerkers: 0
Gezinssituatie: getrouwd, 2 kinderen
Hiervoor werkzaam als: uitvaartverzorger in loondienst
Hobby’s: “Wandelen, vroeger was het helpen op de boerderij maar dat is voorbij als zelfstandig ondernemer.”
Mijn tip voor starters: “Blijf jezelf! En zoek een formule die bij je past. Laat ook alles goed doorrekenen en ga niet over een nacht ijs!”

+