Kaldi gaat terug naar de basis, niet meer van alles wat

De counter is een werkbank geworden en de winkel is niet meer een uitstalplaats, maar een opslagplaats en proeflokaal voor koffie en thee: Kaldi vernieuwt.

In Maastricht, Apeldoorn en in Bergen op Zoom slaat het nieuwe concept aan, reden voor directeur en oprichter Hans Tietema al voorzichtig te denken aan de uitrol.

Het product, koffie en thee dus, daar draait het allemaal om in de vernieuwde Kaldi-vestigingen. “Kopjes hebben mensen voldoende thuis, daarvoor komen ze echt niet meer naar onze winkels. Nee, consumenten komen voor de beleving”, weet Tietema. En die beleving biedt Kaldi ‘nieuwe stijl’. “De core business is koffie en thee en alles wat daarmee heeft te maken. Branden, roosteren, zetten en natuurlijk drinken. Daar wordt aan en mee gewerkt bij Kaldi. Vandaar ook heel bewust de werkvloeruitstraling. Voor elke klant maken wij weer een nieuw eindproduct. Zijn of haar kopje koffie of thee, volgens precies de gewenste zetmethode.” Achterin in de zaak staan op elkaar gestapelde balen koffie. Tegen de wand nog meer koffie, massaal gepresenteerd. Voor de rest sobere en strakke schappen langs de muren. Metaalgrijze spanten, stoeltjes aan ‘kantineachtige tafels’ en grote forse industriële lampen aan kettingen aan het plafond. “Consumenten komen binnen in een koffie- en theeloods, waar producten liggen opgeslagen. En de medewerker staat niet achter een counter, maar achter een werkbank”, aldus Tietema.

Alles is te koop

Deze medewerkers zijn opgeleid, weten alles van koffie en thee en alle zetsystemen. “Het verschil tussen een Arabica of Robusta? Welk koffieapparaat past nu het beste bij de wensen van de consument die erom vraagt? Onze medewerkers leggen het haarfijn uit.” Alle producten zijn in de winkel te koop, maar worden ook online aangeboden. Tietema: “Een zetsysteem? De klant komt in de winkel voor informatie, proeft een kop koffie die is gezet met het systeem en kan deze dan kopen. Maar als men er nog een nachtje over wil slapen, is dat ook geen probleem. Dezelfde espressomachine kan later ook gewoon online worden besteld. Zo is de webshop het perfecte verlengstuk van onze winkels.”

Ontbijt en lunch

Gasten kunnen in de vernieuwde Kaldi ook een ontbijt of lunch genieten. Tietema: “We kiezen voor een beperkt assortiment, we zijn immers geen horecabedrijf. Een paar koekjes, iets van chocolade en wat zoetigheden. Daarnaast hebben we bio-brood. Een plak met wat boter en jam voor 3,25 euro. Lekker, gezond en value for money.” Het concept in de drie winkels slaat aan, Tietema zegt het verder te willen uitrollen. “Eigenlijk kun je zeggen dat we terug gaan naar de oorsprong. Zo begonnen we vijftien jaar geleden ook, maar gaandeweg is dat beeld door de veranderende vraag van consumenten wat vertroebeld. Nu zijn we weer terug met een winkel- en horecaconcept met een echte koffie- en theebeleving. De basis, niet meer van alles wat en dat doet de omzet goed.”

+

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook