Hoe kun je als franchisegever starten?
De initiële ontwikkeling van een franchiseprogramma vereist een investering van zowel tijd als geld. De kosten van professionele adviseurs om je te helpen je franchise goed te ontwikkelen, zijn echter doorgaans lager dan de kosten voor het openen van een extra bedrijfslocatie. Het inhuren van een geloofwaardige en ervaren franchiseconsulent zal je door het proces helpen, terwijl de onderstaande tips ook kunnen helpen als je start als een franchisegever.
Beveilig een handelsmerk
Een handelsmerk is een weergave van het 'merk' - het hele karakter en de persona van het concept. Hoewel veel bedrijven met franchising beginnen voordat hun handelsmerk volledig is geregistreerd, wil je zeker dat het proces is begonnen. Het niet kunnen beveiligen van een handelsmerk is een typische fout van nieuwe franchisegevers, dus de belangrijkste taak is het opbouwen van een naam die kan worden onderschreven.
Stel een strategisch marketingplan op
Voordat je begint als franchisegever is het een goed idee om eerst een strategisch marketingplan op te stellen. Je moet:
Marketingtools maken om je franchise te helpen verkopen. Zo kun je je logo gebruiken op je bedrijfsauto’s, waarvoor een autoverzekering afsluiten nodig is.
Een franchise-ontwikkelingsconsulent inhuren met expertise in het ontwerpen van verkooptools om je bedrijf onder de aandacht te brengen (bijv. franchisebrochure).
Zorg voor een succesvol prototype
Het praktijkvoorbeeld van de mogelijkheden van je bedrijf. Een actieve, opwindende operatie stelt prospects in staat zich voor te stellen dat ze je franchise runnen. Maar naast een demonstratie van de haalbaarheid van je concept, kan een originele locatie ook een trainingscentrum worden voor nieuwe franchisenemers en een testlocatie voor nieuwe producten, diensten of technieken.
Wees getraind in alle aspecten van franchiseverkoop
Dit is inclusief de wettigheid die op deze verkopen van toepassing is en moet gedaan worden voordat je franchises gaat verkopen. Franchisebedrijven maken gebruik van de diensten van uitbestede franchiseverkoopprofessionals of proberen franchiseverkooptalent in dienst te nemen en hen in dienst te nemen. Hoe dan ook, een slimme franchisegever zal de implicaties van zijn verkoop- en personeelsbeslissingen begrijpen voordat hij deze definitief maakt.
Loop de kantjes er niet af
Er is ook een robuuste Operations Manual nodig om schriftelijke procedures uit te werken die je methoden standaardiseren en je trainingshandleiding voor nieuwe franchisenemers worden. Het moet alles omvatten, van opstartactiviteiten tot marketing, personeelsbeheer en kantoorprocedures. Het is het beste om te werken met een professionele technisch schrijver die weet hoe hij procedures moet opstellen die gemakkelijk te lezen en te volgen zijn en die de beste praktijken van franchise volgt. Als je ervoor kiest om geen professionele technische schrijvers te gebruiken, is het raadzaam om het document te laten beoordelen door een deskundige franchiseconsulent of een ervaren franchiseadvocaat.
Creëer een Franchise Disclosure Document
Maak op de juiste manier een Franchise Disclosure Document dat is opgesteld volgens strikte richtlijnen. Dit kan het beste worden voorbereid door een ervaren franchiseadvocaat. De FDD moet worden ingediend en goedgekeurd door verschillende staten die franchising reguleren voordat je zelfs maar met iemand over je franchiseprogramma spreekt.