Freshweb.nl verbreedt met Fresh for Local

Fresh for Local is de nieuwe loot aan de stam van franchiseformule Freshweb.nl.

Het kersverse franchiseconcept is de online marktplaats voor consumenten en horecaondernemers die op zoek zijn naar lokale versproducten.

De toekomst van Freshweb.nl ligt in de regio, stelt Jasper van Roon. “De regio en regioproducten worden belangrijker, zo merken wij steeds weer. Het gezicht van de fruitteler geeft het product een bepaalde beleving mee, een beleving van lekker, dichtbij en duurzaam. Dat vinden horecaondernemers, maar ook de hobbykok thuis steeds belangrijker. Daarom lanceren we in januari het franchiseconcept Fresh for Local.” Fresh for Local is het platform waar lokale ondernemers hun verswaar kunnen uitstallen en waar horecaondernemers en particulieren deze kunnen inkopen. Fresh for Local is volgens Van Roon een uitkomst voor lokale ondernemers die online zichtbaar willen zijn en hun afzet willen vergroten. “Fresh for Local is een professioneel en kant-en-klaar platform, dat lokale ondernemers verbindt met particulieren en horecabedrijven. Van inkoop tot verkoop; het is allemaal geregeld en dat voor slechts enkele tientjes per maand.”

Franchisenemer regelt logistiek

De Fresh for Local-franchisenemer zorgt voor de ‘vulling’ van het platform, zoekt geschikte versbedrijven - lokale telers, groenteboeren, bakkers en slagers - bindt en verbindt deze met de horeca en de particulieren. Ook regelt hij of zij de logistiek naar de eindklant. “Als je weet dat een lokale ondernemer voor de distributie van zijn versproducten aan de eindklanten gemiddeld 8 tot 15 procent van de omzet kwijt is aan logistieke kosten, dan is daar met Fresh for Local winst te halen. Je praat toch over andere volumes en doordat bestellingen worden gecombineerd ontstaat efficiency. Zo bestelt één en dezelfde horecaondernemer vaak groente van de groenteboer in dorp X, maar ook het vlees van de slager uit hetzelfde dorp. Dat kan in één levering die kant op”, weet Van Roon.

Lage instapdrempel

Fresh for Local is voor bestaande franchisenemers van Freshweb.nl een aanvullend platform. Van Roon: “Naast de horecabedrijven die zij al beleveren met groente en fruit dat landelijk is ingekocht kunnen zij via Fresh for Local ook regionale producten aanbieden en leveren aan niet alleen business-to-business klanten, maar ook aan consumenten.” De eerste franchisenemer die start met Fresh for Local is de Brabantse ondernemer in Peel-Maas-Kempen, Maikel van Beers. “Hij werkt al met veel lokale leveranciers, vandaar. Maar het is absoluut niet zo dat Fresh for Local alleen is bedoeld voor bestaande franchisenemers. Nee, ook ondernemers die nog niet aan ons zijn verbonden kunnen ermee aan de slag. Zelfs de lokale slager kan franchisenemer worden van Fresh for Local”, zegt Van Roon resoluut. Fresh for Local kent een lage drempel, zeker in vergelijking met Freshweb.nl. “Om te slagen als franchisenemer van Freshweb.nl is expertise een must. Je moet kennis van zaken hebben, kennis van groente en fruit, van geconditioneerd vervoer en van horeca. Bij Fresh for Local is dat minder het geval, daar slaag je ook met alleen goed ondernemerschap en kennis van logistieke processen”, zegt Van Roon.

Kwaliteitsnorm aangescherpt

Fresh for Local wordt naast Freshweb.nl gepositioneerd. Dat past volgens Van Roon heel goed, immers Freshweb.nl is volgens hem een business-to-business concept, een versleverancier voor vooral de horeca. “We begrijpen als geen ander de horeca en weten dat de inkoop voor een groot deel bijdraagt aan het succes. Met vestigingen door heel Nederland zijn we altijd dichtbij, ook als de nood een keer hoog is. Dat maakt het onderscheid tussen andere landelijke versleveranciers en Freshweb.nl.” Freshweb.nl kent momenteel zes franchisenemers. Nog geen vijf jaar terug waren dat er twaalf in Nederland en twee in het buitenland. “De kwaliteitsnorm voor franchisenemers is aangescherpt. Bovendien was en is de versmarkt volop in beweging en daar hebben wij als formule op ingespeeld met nieuwe concepten en ideeën. Franchisenemers moesten daarin mee en dat was niet voor iedereen weggelegd”, vertelt Van Roon. Met de veranderende markt doelt de ondernemer onder meer op de toenemende concurrentie op de online markt. “Wat lang onze usp was, namelijk het online bestellen van groente en fruit, werd gaandeweg steeds vaker gekopieerd. Daar moesten wij een antwoord op vinden in de vorm van nieuw onderscheidend vermogen”, aldus Van Roon. Zo kunnen horecaondernemers en food- en beverages managers van grote hotelketens tegenwoordig via een app hun bestellingen doorgeven aan Freshweb.nl. “Vanuit de keuken, maar ook vanuit de koeling zonder dat daarvoor een internetverbinding noodzakelijk is”, vertelt Van Roon. Hoe werkt het? Als de app offlline is kunnen alsnog bestellingen worden ingevoerd. Zodra de ondernemer klaar is en met zijn smartphone of tablet vanuit de koeling naar een ruimte loopt waar wel een wifi-verbinding is, wordt de bestelling automatisch verstuurd. De app kent inmiddels duizend actieve gebruikers.

Focus op content

Nieuw voor Freshweb.nl is ook de focus op content. Niet meer alleen een klasse I-bloemkool, maar een bloemkool van perfecte kwaliteit vergezeld met een recept. “Ondernemers zijn niet meer op zoek naar de allerlaagste prijs, ze zoeken goede producten tegen een eerlijke prijs en ze zoeken ook online inspiratie. Wij bieden dat allemaal door op de website en in de app een breed assortiment te presenteren in combinatie met tal van recepten, leuke weetjes en informatieve achtergrondverhalen”, zegt Van Roon. Ook werken wij samen met tal van chefkoks die gerechten bereiden en de recepten delen met de gebruikers van onze app en met de lezers van onze website. “We maken horecaondernemers online ook bewust van bijvoorbeeld het belang van minder vlees en meer groente. Een trendmatige ontwikkeling waarop ze moeten inspelen.”

+

Lees meer over:
Bekijk ook