Fastfood en toch elke dag vers

In april 2013 opende Renee van der Most (23) de eerste Nederlandse vestiging van de Mexicaanse fastfoodketen ‘The Original California Burrito Company’. Het restaurant heeft een open keuken zodat gasten zien hoe hun burrito’s, taco’s of quesadilla’s met verse ingrediënten bereid worden. Renee hoopt binnen vijf jaar vijf vestigingen in Nederland te hebben.

The Original California Burrito Company is in 1992 begonnen in de West Village van New York City. Renee ontdekte de formule tijdens zijn stage in Nieuw-Zeeland. “Het is fastfood, maar toch elke dag vers bereid. Dat sprak me aan”, vertelt Renee. “Bovendien was er in Nederland nog geen goede Mexicaanse fastfoodketen.” Renee had een vergelijkbare formule ook zelf kunnen opzetten. Toch koos hij ervoor om de keten naar Nederland te halen met een master-franchisenemerschap. “De formule heeft zich bewezen in Nieuw-Zeeland en Australië. Bovendien heeft het een aansprekende huisstijl en een goede marketingstrategie. Het zou mij veel tijd hebben gekost om dat zelf te ontwikkelen.”

Aangepast

De eerste Nederlandse franchisevestiging opende haar deuren op 26 april 2013 in Amsterdam. In een vitrine liggen verse ingrediënten en gasten zien voor hun neus hoe de burrito’s, taco’s quesadilla’s en taco-salads bereid worden. Renee vertelt dat hij in eerste instantie de formule één op één heeft overgenomen, maar al snel paste hij een aantal zaken aan. “We hebben vooral gekeken hoe het concept voor ons en voor onze gasten sneller en gemakkelijker werkt”, vertelt hij. “Zo had de oorspronkelijke formule een menukaart met veel tekst waardoor je door de bomen het bos niet meer zag. Nu hebben wij een kaart waarbij de gasten in één oogopslag zien wat wij serveren.”

Meedenken

Renee had de intentie om snel te groeien. Binnen een half jaar wilde hij een tweede vestiging openen, maar daar is hij op terug gekomen. “Samen met de investeerders hebben wij besloten om eerst dit restaurant goed neer te zetten, zodat alle kinderziektes eruit zijn. Daardoor kunnen wij de formule beter overbrengen op nieuwe franchisenemers.” Renee wil in de loop van dit jaar een tweede vestiging openen. Dit kan een vast of mobiel verkooppunt worden. Uiteindelijk is het doel om binnen vijf jaar vijf vestigingen te openen. Renee heeft geen specifieke voorkeur voor mensen met of juist zonder horeca-ervaring. “Wij zijn in staat om franchisenemers goed te begeleiden. Maar meedenkende franchisenemers zijn zeker een must, want uiteindelijk moeten we er samen een succes van maken.”

+

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie